Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

geert
Berichten in topic: 18

Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 19:41

Karweitjes van de maand Oktober.

Veel karweitjes waar u vorige maand aan begonnen bent, moet u nu afmaken.
Zorg dat de opslagruimte voor het fruit schoon is zodat appels en peren er na het plukken meteen in kunnen.
Geef de vaste plantenborder zonodig een grondige herfstbeurt, en leg paden, patio's en terrassen aan.
De zomer mag dan voorbij zijn, maar er is nog genoeg te doen.

Zoals bekend direkt hieronder in het kort de klusjes per onderdeel.
Wil je het wat uitgebreider doornemen moet je wat verder naar beneden doorscrollen.
____________________________________________________________________

BOLLEN

Rooi de niet geheel winterharde zomerbloeiende bollen, maak ze schoon en berg ze op.
Snij het verdorde loof van de gladiolen af, rooi de knollen en bewaar ze vorstvrij.
____________________________________________________________________

SNIJBLOEMEN

Bind plastic zakken om de takken met bessen.
Ze blijven dan tot december goed en kunnen gebruikt worden als kerstversiering.
Pluk de sierpompoenen zodra ze rijp zijn.

____________________________________________________________________

FRUIT

Tref voorbereidingen voor het plantseizoen.
Snoei de afgedragen takken van bramen tot vlak boven de grond terug.

____________________________________________________________________

HOBBYKAS

Verplaats de kwetsbare potplanten van de bak naar de tuinkas.
Laat de gloxinia's en knolbegonia's na de bloei afsterven, snij de stelen en het loof er dan af, en bewaar de knollen.
____________________________________________________________________

HEGGEN

De hagen van beuk, haagbeuk, liguster en haagdoorn, die in de lente geplant zijn, moeten flink teruggesnoeid worden.
Tenminste om ze in een goede vorm te laten groeien.

____________________________________________________________________

VASTE GEWASSEN

Als de vaste plantenborder toe is aan een grondige opknapbeurt, moet u alle planten uitgraven en delen, de grond omspitten en bemesten.
Hang voor het opgraven kaartjes aan de planten met daarop de kleur en hoogte aangegeven.

____________________________________________________________________

KAMERPLANTEN

Zoek kleurrijke planten uit om de kamers mee op te vrolijken.
Kaapse viooltjes bloeien onder de juiste omstandigheden maanden achtereen.

____________________________________________________________________

GAZON

Het gazon hoeft deze maand nog een paar keer heel liucht gemaaid te worden.
Bestrijd regenwormen en egaliseer oneffenheden.

____________________________________________________________________

PADEN, MUREN EN AFSCHEIDINGEN

Een terras of patio moet een eenheid vormen met het huis, dus kieds bijpassend plaveisel.

____________________________________________________________________

PATIO'S, BLOEMBAKKEN EN DAKTUINEN

Zorg dat de planten zo min mogelijk schade ondervinden van regen, sneeuw en vorst.
Bescherm ze tegen wind en storm.
Prik de afvoergaten van de potten door.

____________________________________________________________________

ROTSTUINEN

Maak zelf een trog of leg een rotsbed aan.
Ruim in de turftuin het afgestorven loof op.

____________________________________________________________________

ROZEN

Controleer rozenstokken en bindmateriaal, en vernieuw wat niet stevig meer is.
Bewerk de grond voor de nieuw te planten rozen en laat de aarde een paar weken inklinken.

____________________________________________________________________

BOMEN EN HEESTERS

Groenblijvende bomen, heesters en klimplanten kunnen nog tot het einde van de maand geplant worden;
Bladverliezenden de hele herfst en winter door.

____________________________________________________________________

GROENTEN

Het belangrijkste deze maand is het bewerken van de grond voor de teelten van volgend jaar.
Bescherm bloemkool tegen de vorst, rooi de rest van de wortelgewassen en denk eens over een rotatieplan.

____________________________________________________________________

VIJVERS

Oktober is een geschikte maand om oevers te beplanten, om de vijver te vergroten en een waterval(letje) te maken.
____________________________________________________________________

DIEREN IN DE TUIN

Egels die nog steeds buiten rondlopen, kunt u mee naar huis nemen, goed te eten geven en proberen te houden.
U moet dan wel proberen ze een goede overwinteringsplaats aan te bieden.
____________________________________________________________________

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 19:56

Bollen

Het planten van de bollen, zowel voor binnenshuis als buiten of in de kas, gaat deze maand gewoon door.
Probeer het karwei voor het einde van de maand klaar te hebben.
Met de tulpenbollen hoeft u wat minder haast te maken, die hoeven toch pas in november de grond in.
Grote potten en bloembakken kunt u ook beplanten met narcissen, corocussen, blauwe druifjes en winterakonietjes.
Leuk voor naast de deur of op het balkon.
Meng wat beendermeel door de compost, dat heeft een bijzonder lange werkingskracht en levert voedingstoffen als de bloemen zich uit de bollen werken.
Bol-irissen en soortcrocuusen doen het goed in een trog, bloemperk of verhoogd plantvak.
U kunt ze in oktober nog steeds planten.
Maak nog een paar bollenbakken voor binnen.
Als u ze buiten niet in kunt kuilen, zet ze dan op de koelste plaats in huis.
Wikkel idere bak in zwart plastic en doe er nog wat bruin pakpapier of kranten omheen zodat er absoluut geen licht op kan vallen.
Kijk van tijd tot tijd hoe het gaat met de bollen en hou het bollenfiber vochtig.
Potten en bakken die buiten ingekuild zijn kunt u beter met rust laten.
`Paper White' narcissen die in een ondiepe schaal tussen kiezels geplant zijn, moeten eveneens afgedekt worden met zwart plastic.
Denk er aan dat het water in de schaal wel geregeld bijgevuld moet worden.
Hyacintenbollen die in de daarvoor bestemde glazen vervroegd worden, kunt u eveneens in zwart plastic doen en in een koele kast zetten.
Ze kunnen dan later in het jaar weer naar binnen.
Lentebloeiende bollen die in oktober nog geplant kunnen worden, zijn
Afbeelding Afbeeldingsieruien (Allium),

Afbeelding knikkende vogelmelk (Ornithogalum nutans)

Afbeeldingen Puschkina's.

Hou de jonge Afbeelding Cyclamen persicum
in de kas goed vochtig met de plantensproeier (liefst met regenwater) zodat de blaadjes zich goed ontwikkelen.

De Nerine bowdenii bloeit misschien nog, maar geef naarmate het einde van de bloei nadert, geleidelijk aan minder water.
Afbeelding Afbeelding
Daarna kunnen ze aan een welverdiende rustperiode beginnen.
Nerines moeten eens per vier jaar verpot worden - meestal in oktober.
Nieuwe Nerinebollen worden omstyreeks deze tijd afgeleverd.
Pot ze afzonderlijk op in potten van 10 cm, of met twee à drie tegelijk in potten van 15 cm.
Gebruik voedzame, grove compost.
Nerines die buiten tegen een zonnige muur geplant worden, moet u in de winter een dek geven.
Nerines in potten en bakken kunnen in de tuinkas overwinteren.

Rooi de niet geheel winterharde bollen en knollen zoals die van de
Afbeelding Afbeelding Ixiolorion tataricum,

Afbeelding Ixia,

Afbeelding Afbeelding Acidenthere bicolor (Abessijnse gladiool)

Afbeelding Afbeelding en Sparaxis tricolor,
en droog ze meteen af.
Verwijder aarde en oude wortels, wrijf de buitenste huidlaagjes eraf en bewaar ze op een droge, koele en vorstvrije plek.
Leg se niet door elkaar maar soort bij soort.
Ondiepe kistjes zijn het best.
Plak er een etiketje op met naam en kleur van het gewas.

Als het loof van de gladiolen geel wordt, is het tijd om de knollen te rooien en de verdorde stengels weg te snijden.
Maak de knollen schoon en laat ze en paar weken drogen voor u ze opbergt.
Het bewaren van deze knollen is een héél moeilijke zaak.
De ruimte moet absoluut droog en vorstvrij zijn en de temperatuur prcies goed.
Is het te warm, dan verschrompelen de knollen: is het te vochtig, dan gaan ze rotten.
Maak er een gewoonte van de bollen en knollen de komende maanden af en toe te inspecteren en rottende exemplaren weg te doen voor ze anderen aantasten.
Neem gelijk voorzorgsmaatregelen tegen muizen.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 19:58

SNIJBLOEMEN

Dit is de maand van de bessen.
Ze zijn er in alle kleuren, vormen en maten.
Verwerk ze samen met asters, dahlia's, chrysanten en natuurlijk ook met herfstbladeren in boeketten.
Schitterend!
De takjes met besjes zijn zo mooi dat we ze wel altijd in de kamer zouden willen hebben.
Helaas; buiten houden ze het redelijk als de vogels ze niet verorberen, maar een manier ze houdbaar te maken, bestaat niet.
Wel kunt u die takken `beveiligen'door er een plastic zak overheen te trekken en dicht te binden.
Zo blijven ze buiten tot kerstmis goed.
Ook is het mogelijk de levensduur van rozebottels en de bessen van de dwergmispels en vuurdoorn iets te verlengen.
Dit door de takken na het afsnijden twee of drie dagen in een glycerine oplossing te laten staan.
Sommigen dopen de besje in een kleurloze vernis om het verschrompelen tegen te gaaan.
Een andere oplossing is om wat extre takken te snijden en die buiten in een emmer water te zetten, met wat kippengaas er overheen tegen de vogels.
De bessen blkijven dan mooier dan in een droge kamer.
Als u ze nodig heeft kunt u ze naar binnen halen.

De lampionachtige vruchten van de
Afbeelding Afbeelding Physalis franchetti
kunnen heel goed gedroogd worden maar moeten dan wel nu, voor de eerste nachtvorst, verzameld worden.
Snij de stelen zodra de onderste lampionnetjes kleur beginnen te krijgen - de rest wordt tijdens het drogen rood.
Verwijder de bladeren en neem een topje weg, zodat de tak bij het bovenste lampionnetje lijkt op te houden.
U kunt de takken ook meteen in een vaas schikken, want zo drogen ze ook, maar ook in kleine bosjes samenbinden en ondersteboven ophangen.
Over dat samenbinden nog dit: knoop niet alleen een touwtje rond de steeleinden maar ook hier en daar tussen de vruchten.
Anders trekken de stelen krom en zijn ze later slecht te verwerken.

Afbeelding
Sierpompoenen moeten meteen geplukt worden als ze rijp zijn.
Hoe rijper ze zijn, hoe harder de huid en hoe beter houdbaar.
Ze horen wel heel voorzichtig behandeld te worden want ze kneuzen snel en gaan dan rotten.
Pluk ze meteen met een flink stuk steel er aan.
Sommige sierpompoenen verliezen hun steel bij het droogproces, maar bij anderen blijft hij intact.
Dat maakt een hoge plaatsing heel wat simpeler.
De huid is namelijk erg taai en niet makkelijk te doorboren.
Soms is het beter in de zijkant van de pompoen een gat te prikken, dan kan de vrucht zo opgesteld worden dat hij volledig tot zijn recht komt.

Afbeelding
Sierpompoenen zijn echter net zo decoratief als ze gewoon in een aardige schaal op elkaar gestapeld worden met onderop wat sierlijke bladeren.
Ook opgebouwd als een soort Byzantijnse kegel met tussen elke laag een taartkleedje doet het altijd weer leuk.

Nu is ook de tijd daar om bladeren te `skeletteren'.
Zoek daarvoor alleen stevige soorten uit, die van de magnolia, linde, esdoorn en hulst.
Afbeelding
Denk er om dat ze volledig gaaf moeten zijn.
Afbeelding
Een vlek blijft zichtbaar, ook na behandeling.
Afbeelding
Vul een of meer emmers met regenwater en leg de bladeren daarin.
Afbeelding
De bladeren blijven in het water totdat dit troebel is geworden.
De bacteriën in het water breken de huidweefsels af.
Doe er zo nu en dan wat water bij, en probeer na een paar weken of de huid al los zit.
Is dat het geval dan is het tijd voor de volgende fase.
Leg het blad in een kom, giet er kokend water overheen, laat het afkoelen en haal de huid er daarna heel voorzichtig af.
Laat het bladskelet op een krant uitlekken en opdrogen.
U kunt het daarna nog bleken in een oplossing van water en bleekmiddel.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:00

FRUIT

In oktober zijn de meeste late appels en peren, op een enkele uitzondering na, plukrijp.
Hoewel het fruit pas begin volgend jaar of of misschien zelfs pas in de vroege lente gegeten kan worden, moet u ze op dezelfde
manier testen op rijpheid als de vroege rassen; in de hand nemen, lichte draaibeweging maken en als ze dan niet meegeven direct weer loslaten.
De opslagruimte voor het fruit moet eerst heel goed schoongemaakt worden.
Neem planken en stellingen af met een oplossing van kopersulfaat (35 gram op 5 ltr. water) of met een sterke soda-oplossing (500 gr. op 5 ltr water)
De opslagruimte moet donker zijn.
Een aarden vloer zorgt voor een redelijk vochtigheidsgehalte.
Appels vragen echter een vochtiger lucht en een lager temperatuur dan peren.
Ideaal is een temperatuur van 3-4C.
Peren staan graag een fractie warmer, rond 4 C en iets minder vochtig, maar niet echt droog.
Pluk het fruit, als het kan, bij droog weer.
Is dat niet mogelijk, leg appels en peren dan te drogen voor u ze opslaat.
Voor appels is het altijd raadzaam ze een paar dagen op de vloer te laten liggen om ze te laten uitzweten.
Als u van felgekleurde appels , kunt u ze een extra blosje geven door ze na het plukken op jute zakken of plastic uit te spreiden.
Zorg dat ze veel zon vangen en uit de wind liggen, en span er netten overheen om de vogels weg te houden.
Na drie weken van zon en dauw is de kleur dieper geworden en kunnen, als ze droog zijn naar binnen.
Pak de appels zo mogelijk stuk voor stuk in geolied papier of desnoods in oude kranten.
Ingepakte appels houden beter en als er een paar gaan rotten worden de anderen niet aangestoken.
Een andere methode is om appels in lange plastic hulzen te doen en die tussen de appels met een elastiecje af te sluiten.
Ook bewaart men appels van één soort wel eens bij elkaar in een zak van niet te dik plastic die rond een potlood wordt dichtgebonden.
Als het potlood er daarna wordt uitgetrokken blijft er een kleine luchtopening over.
Het is een wat primitieve uitvoering van de gasopslagplaats van de fruitteler: tijdens het rijpen scheiden de appels koolstofmonoxide af.
Naarmate de concentratie daarvan in de zak toeneemt, wordt het rijpingsproces vertraagd.
Een beetje zuurstof hebben ze wel nodig, vandaar die potloodopening.
Peren mogen niet ingepakt worden omdat ze minder gelijkmatig rijpen dan appels en geregeld geinspecteerd moeten worden.
Leg ze op planken of stellingen zodat ze elkaar niet raken.
Om te weten of ze rijp zijn, moet u er met uw duim heel licht op drukken.
Leg ze een paar dagen voor u ze gebruikt in een warme (18’C) kamer, dat verbetert de smaak.
Plant doordragende aardbeien alleen als de grond droog is.
Op zware kleigronden en in koude gebieden is het beter ze in de lente te bestellen.
Zet de plantjes ca 45 cm uit elkaar in rijen met ongeveer 75 cm tussenruimte.
Plant wijnstokken eind deze maand of begin volgende maand.
Als u fruitheesters in een pot krijgt, kunt u die het best breken om vorstschade aan de wortels te voorkomen.
Tref voorbereidingen voor het fruitseizoen, maar graaf nog geen plantgaten.
Koop steunstokken en bestel bindmateriaal.
Plastic bindstrips zijn uitstekend.
Ze zijn verstelbaar en geven iets mee.
Breng tegen de muren horizontaal ijzerdraad aan voor de lei-bomen.
Als de bramen geplukt zijn, moeten de afgedragen takken tot even boven de grond teruggesnoeid worden, en de jonge scheuten uitgebonden.
Afgelegde scheuten van bramen en beskruisingen hebben nu wortels gevormd en kunnen losgesneden, maar verpland ze pas volgende maand.
Om zwarte bessen te vermeerderen neemt u stekjes , van ca 30 cm lang, van het jonge hout.
Plant ze in groepjes van drie in rijen.
Plantdiepte 10 cm, rijenafstand 180 cm, groepafstand 90 cm.
Ze worden daarna niet meer verplant.
Rode bessen en kruisbessen kunt u ook halverwege de maand ook nog door stekken vermeerderen.
Snij jonge, gerijpte scheuten af en verwijder de toppen en alle knoppen behalve de vier bovenste.
Plant de stekjes (ze moeten een 22 cm lang zijn) 10 cm diep en 15 cm uitelkaar in een gedeeltelijk met zand gevulde voor.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:02

DE HOBBYKAS

Het is niet veilig meer om de kostbare potplanten nog langer in bakken te laten staan, ook niet met extra bescherming.
Dus verhuis ze zo snel mogelijk naar de kas.
Maak potten eerst goed schoon en bespuit de planten tegen ziekte.
Voor deze en andere planten moet u vanaf nu gaan bijverwarmen.
Een temperatuur van een graad of 7 is warm genoeg voor
Afbeeldingkascalceolaria's, Afbeeldingcineraria's,
Afbeeldingfreesia's en AfbeeldingPrimula malacoides

Afbeelding Voor cyclamen en AfbeeldingPrimula obonica
is een temperatuur van zo'n 13 graden beter, hoewel ze het bij een wat lagere temperatuur ook wel doen.
Als de laatste 2 inderdaad op 13 graden staan (en bovendien veel licht krijgen mogen ze ruim water krijgen.
Maar bij een lagere temperatuur moet u de compost bijna laten uitdrogen en dan weer doordrenken, liefst de planten in een bak met water zetten.
Cineraria's, Primula malacoides en calceolaria's moeten op dezelfde wijze nat gehouden worden.
Zoals bekend, een tijdje droog staan, niet te lang natuurlijk, doet ze geen kwaad, maar een keer teveel water geven wel.
Cactussen en de meeste vetplanten hebben helemaal weinig water nodig.
Eens per maand goed doordrenken is genoeg.
Wat de temperatuur betreft: koel en vorstvrij.
AfbeeldingDe Zygocactus truncata
doet het beter in de warmte (16 C) en moet wel vrij vochtig gehouden worden.
Als u de prachtige Azalea's indica
Afbeelding
besteld hebt, worden die omstreeks deze tijd waarschijnlijk afgeleverd.
Van plantjes die nog niet opgepot zijn, moet u de wortelkluit goed vochtig maken en ze dan in precies passende potjes zetten.
U moet een mengsel van twee delen turfmolm op een deel zand rond de wortels te werken.
Geef een flinke scheut water (regenwater als u het heeft) en zet de planten op een vrij koele plaats (10 c) in de kas.
Laat ze dan iets opdrogen en geef nog een keer water.
Ga door met het oppotten van hyacinten, narcissen, tulpen en de kleine bol- en knolgewassen, en hou de al gevulde potten en bakken vochtig.
Andere bolgewassen beginnen deze maand aan hun rustperiode.

AfbeeldingAfbeelding
Knolbegonia's en Gloxinia's moeten we langzaam laten afsterven na de bloei, waarna stelen een bladeren worden weggenomen.
De begoniaknollen bewaart u droog, koel en vorstvrij: die van de gloxinia's iets warmer (op z'n minst 10 gr. C)
De kleine knolletjes van de
Afbeeldingachimenes worden net zo bewaard.
Afbeelding Hippeastrums moet u in de pot laten, op een koele plaats zetten en volkomen droog houden.
Sommige vaste perkplanten zoals
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
geraniums, heliotropen en gazania's moeten ook binnen overwinteren.
Als u ze nog langer buten laat staan, kan de vorst ze beschadigen.
De geraniums zet u dicht bij elkaar in kistjes met lichte grond.
Het winterverblijf moet vorstvrij zijn en de grond net niet droog.
Fuchsia's kunt u dezelfde wijze overhouden, maar u kunt ze ook individueel oppotten.
U moet ze wel om de zoveel tijd een beetje water geven zodat ze net in leven blijven.
De heliotropen worden altijd opgepot en bewaard bij ca 10 gr. C.
Voor gazania's geldt hetzelfde, maar die hoeven alleen maar vorstvrij te staan.
De stekjes van al deze planten zijn wel ongeveer zover dat ze in kistjes of potten kunnen.
Ze kunnen dan onder gelijke omstandigheden als de oude planten door de winter heen geloodst worden.
Zorg dat alle potchrysanten deze maand in de kas zijn ondergebracht.
Hou er rekening mee dat de lucht er omheen moet kunnen circuleren en dat ze beslist vorstvrij moeten staan.
Geef ze ruim water als de grond lijkt uit te drogen.
Van de late herfstvariëteiten moet u de knoppen uitdunnen zodat de resterende knoppen zich beter kunnen ontwikkelen.
Blijf plantenvoeding geven tot de bloemen kunnen worden geplukt.
Theehybriden voor de potteelt kunt u het best deze maand oppotten.
Zet ze elk in een pot van 18 cm in compost van goede grond, wat oude stalmest en zoveel grof zand als nodig is om het mengsel los te houden.
Een beetje beendermeel kan geen kwaad en vergeet ook de potscherven onderin niet.
Na het oppotten worden de planten ingewaterd en tot begin volgend jaar buiten gezet.
Daarna mogen ze in de kas vervroegd worden.
Viooltjes, perkcalceolaria's, Penstemon (slangenbkoppen), en leeuwenbekjes (Antirrhium majus) kunnen nog steeds gestekt worden.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:04

HAGEN

Behalve dat oktober de beste maand is om groenblijvende en conifeerhagen te planten, is het ook tijd om bladverliezende hagen nog een laatste snoeibeurt te geven.
In de lente geplante hagen van krachtige groeiers zoals beuk, haagbeuk, haagdoorn den de door velen versmade liguster, moeten tot 45 cm boven de grond worden teruggeknipt.
Niet zo snel groeiende hagen hebben slechts een lichte beurt nodig.
Door dat drastische terugsnoeien bereikt u dat de onderkant van de hagen ook dik blijven.
Hagen die al langer staan, moet u iets taps toelopend in vorm snoeien.
Een haag die van onderen breed is en van boven iets smaller, lijdt niet zoveel schade door zware sneeuwval.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat bij het planten van een nieuwe haag van het grootste belamng is dat om de grond diep om te spitten.
Ook heel belangrijk is het om veel humusrijk materiaal door te werken.
Let er ook op dat de strook grond bestemd voor de haag, breed genoeg is.
Veel mensen realiseren zich niet hoe dik een haag kan worden en zoeken er een veel te smalle strook voor uit.
Zo moet een haag grenzend aan een gazon op de juiste afstand geplant worden, zodat de takken er later niet overheen hangen.
Geschikte groenblijvende haagheesters zijn o.a. Lonicera nitida, een van de niet-klimmende kamperfoelie-soorten.
Afbeelding
L. nitida fertilus is er een nieuwe variëteit van en sommigen vinden dan de soorten hulst, Buxus sempervirens en de variëteiten daarvan.
De herfst is echter voor het planten van hulsthagen niet de beste tijd.
Ze hebben duidelijk een betere start als ze in april of mei de grond in gaan.

Afbeelding Afbeelding
Berberis stenophylla en B. darwinii zijn niet alleen groenblijvend, maar bloeien ook nog eens fantastisch.
De eerste heeft goudgeel met rood gevlekte bloemen: de tweede oranjegele.

Groenblijvende hagen met besjes brengen in de herfst kleur in de tuin.
Afbeelding Afbeelding
Cotoneaster lactea (dwergmispel) en de Pyracantha hybriden (vuurdoorn) lenen zich daar goed voor.
Wie een haag wil die in de winter zowel groen is als bloemen draagt, kan zich niets beters wensen dan de
Afbeelding Viburnum tinus,
misschien beter bekend onder de naam laurustinus.
De bloemknoppen beginnen te kleuren in januari en gaan daarna heel langzaam open.
In maart en april zijn de prachtige bloemen helemaal uit.
Een van de snelst groeiende haagconiferen is
Afbeelding x Cupressocyparis leylandii,
een kruising tussen de C. macrocarpa en C. nootkatensis.

Afbeelding 'Green Hedger, een vorm van de Chamaecyparis lawsoniana groeit langzamer maar heeft mooi heldergroen loof.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:05

Vaste gewassen

Iedere vier of 5 jaar heeft de vaste plantenborder een grondige opknapbeurt nodig.
Graaf de planten uit en deel ze, spit de grond diep om en werk er mest doorheen.
Pioenen zijn een uitzondering, deze worden namelijk niet graag verstoord, dus laat deze prachtige planten rustig staan tenzij ze er niet echt gezond meer uitzien.
Als u geen stalmest kunt krijgen, neem dan hopmest, verteerde groentenresten (compost) of zeewier voor de onderste spitlaag.
Gebruik beendermeel voor de bovenste spitlaag.
Sommige gronden - bijv. kleigronden - vereisen een andere aanpak.
Daarbij moet er zowel aan de bovenste en onderste spitlaag compost, stro-achtige mest of turf worden toegevoegd.
Voeg er ook wat scherp zand aan toe om de afwatering te bevorderen en de structuur van de grond te verbeteren.
Uitgestrekte borders moet u in secties verdelen want als u alles tegelijk omspit, staan de planten te lang ''droog''.
Als het de eerste keer is dat u de border 'renoveert', is het om eerst kaartjes aan de planten te hangen waarop kleur en de hoogte op staat.
Vaste planten geven het beste effect als ze per soort of variëteit in groepjes van drie of meer bij elkaar geplant worden.
En dan niet in keurige rijen, maar de grotere achterin of, bij een los perk, in het midden, en een enkele grote iets meer naar voren.
Daardoor wordt de strak aflopende lijn wat gebroken.
Maak een plantschema zodat de kleuren in elkaar overlopen of juist contrasteren, en de bloeiperioden elkaar opvolgen.
Eénkleurige borders kunnen heel bijzonder zijn.
In de regel kiest men dan wit of blauw als hoofdkleur.
Een witte border zou uit de volgende planten kunnen bestaan:
Afbeelding Lilium candidum, de madonnalelie (120 cm) Afbeelding Phlox `White Admiral (75 cm)

Afbeelding Chrysanthemum maximum, `Wirral Supreme' (90 cm) Afbeelding Gypsphyla, `Bristol Fairy' (90 cm)

Afbeelding Achillea, `the Pearl' (90 cm) Afbeelding Paeonia `Dutchesse de Nemours' (90 cm)

Afbeelding Geranium pratense alba plena (60 cm) Afbeelding Helleborus niger `kerstroos' (30 cm)

Afbeelding Campanula glomerata nana alba, (40 cm) Afbeelding Astilbe praecox alba, (45 cm)

Afbeelding Dianthus, `White Ladies Improved' (30 cm) en Afbeelding Tradescantia , `Osprey' (45 cm)

Er zijn maar weinig `echte' blauwe bloemen te vinden, maar de volgende selectie is een redelijke basis voor een b lauwe border;
Afbeelding Delphinium `Capri' (hemelsblauw 90 cm) Afbeelding Delphinium `Naples' (90 cm)

Afbeelding Centaurea montana 45 - 60 cm) Afbeelding Campanula persicifolia `Carillon'(90 cm)

Afbeelding Aster `Jean' (60-90 cm) Afbeelding Aster `Marie Ballard'(90-120 cm)

Afbeelding Anchusoa Azurea `Little John' (60 cm) Afbeelding Brunnera macrophylla (45 cm) lijkt wat op vergeet-me-nietjes

Afbeelding Agapanthus 'Dorothy Palmer' (60-75 cm) Afbeelding Eryngium tripartium (90 cm)

Afbeelding Geranium pratense `Johnson's Blue' (45 cm) Afbeelding Gentiana septemfida giganta (22 cm)

Afbeelding Iris `Black magic' (45 cm) Afbeelding Linum narbonnense blauw vlas (45 cm)

Afbeelding Tradescantia `Kreisler' (60 cm) Afbeelding Veronica spicata `Blue Peter' (45-60 cm)

Afbeelding Viola `Lassie' (22 cm)

Te zijner tijd zal de liefhebber nog veel meer blauwe schoonheden willen hebben, de zeldzame Meconopsis betonicifolia bijvoorbeeld,
Afbeelding
een Tibetaanse schijnpapaver met helderblauwe bloemen die wel 1.20 mtr. hoog kan worden.
Hij moet wel in vochtige, lemige grond vermengd met verteerde mest gepland worden.
De onderlinge afstand tussen de planten hangt af van de grootte die ze bereiken en de snelheid waarmee ze groeien.
Over het algemeen kunt u tussen laagblijvende planten een afstand houden van 22 - 30 cm, tussen middelgrote planten 30 - 45 cm, en tussen de grote planten ongeveer 60 cm.
De meeste winterharde vaste planten in de border kunt u tot even boven de grond afsnijden als het loof van boven begint te verdorren.
Verwijder onkruid en hark de grond licht aan.
Diep omspitten hoeft niet omdat dan de wortels worden verstoord, maar na het losmaken van de grond is het goed om een 3 cm dikke laag verteerde mest aan te brengen.
AfbeeldingSlangekoppen (Penstemon) moet u nu stekken als ze volgend jaar al moeten bloeien.
Neem jonge zijscheuten van 10 -15 cm en plant ze in zandige grond in bakken of kistjes en zet ze in een koude bak.
AfbeeldingDe papaver orientale
Afbeelding en de Anchussa's worden door wortelstekmethode vermeerderd.
De lange, dunne wortels moet u in stukjes van 5 - 8 cm snijden en in kistjes met zandige compost doen, zodat ze net bedekt zijn.
Plaats de kistjes in de tuinkas of koude bak.
Het merendeel van de in de zomer en herfst bloeiende perkplantjes moeten tegen het eind van de maand opgeruimd worden.
Dat zijn de - petunia's, asters, dahlia's, leeuwenbekjes en violieren - om plaats te maken voor tweejarige lentebloeiers.
Zoals bijvoorbeeld muurbloemen, vergeet-mij-nietjes, polyanthus etc.
Werk een beetje derrispoeder door de bovenste 10 cm grond als u veel last heeft van ritnaalden.
Gladiolen worden in de laatste twee weken van oktober opgerooid.
Schut de aanhangende aarde eraf en snijd de stelen een flink eind terug voor u ze laat drogen in een koele, geventileerde ruimte.
Na 4 tot 6 weken kunt u de buitenste huidlagen verwijderen en de knollen in zakken of dozen in een vorstvrije omgeving laten overwinteren.
Dahlia's worden gerooid zodra de toppen door de nachtvorsten zijn aangetast.
Maak ze schoon en doe ze in kistjes gevuld met turfmolm of zand.
Ook dahlia's horen vorstvrij bewaard te worden.
Knolbegonia's die buiten groeien kunnen op dezelfde manier als dahlia's gerooid en overgehouden worden.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:07

KAMERPLANTEN

Kamerplanten zijn heel goed in staat om de winter zonder zorgen door te komen en al die tijd decoratief te blijven.
Veel kleur hebben ze echter niet, ze dien meer als groen achtergrond.
Er zijn er gelukkig nog een paar die de kamer wel met bloemen opvrolijken.
Een heel bijzonder kamerplant met opvallende bloemen is, als u hem goed verzorgt, de
Afbeelding Anthurium scherzerianum.
Deze bloeit niet alleen in herfst en winter maar het hele jaar door, en is ook bekend als flamingoplant; vanwege de kleur en vorm.
Er verschijnen zelden meer dan twee of drie bloemen tegelijkertijd.
De kolf is zachtroze of wit en rijst op uit de felpaarse, rode zachtroze of witte schede.
Het is een plant die in zeer vochtige lucht moet staan.
Dit kunt u bereiken door de zg. diepe-bord-methode; vul een diep bord (of ondiepe, brede kom) met water, en leg daar een omgekeerde schotel in.
Zet daar de plant op maar let er op dat de pot niet in het water komt te staan maar er vlak boven.
Zo wordt de plant als het ware omsloten door opstijgende waterdamp met als gevolg een zeer plaatselijk vochtig microklimaat.
Daarnaast moet u de plant ook nog eens twee a drie keer per week sproeien.
Veel van de winterbloeiende begonia's zijn ook waardevolle kamerplanten.
Afbeelding
Er zijn variëten met witte, roze en rode bloemetjes en hebben alle een heel rijke bloei.
Met een beetje zorg heeft u in de hele winter kleur in huis.
Begonia"s zijn zo makkelijk te houden en te vermeerderen dat het weinig moeite kost om er een stuk of wat in verschillende stadia op te kweken.
U heeft ze daarna dan ook in elkaar opvolgende bloeiperioden.
Geef ze wel regelmatig wat plantenvoeding en niet teveel water.
De opvallend gestreepte bladeren en mooie, goudgeel met rood afgezette hanenkam hebben de
Afbeelding Aphelandra sequarrosa
tot een zeer geliefde kamerplant gemaakt.
Ook deze zorgt in de grijze wintermaanden voor kleur en stelt geen hoge eisen.
Afbeelding De A. s Leopolddi wordt het meest aangeboden in de tuincenta en bloemenwinkel.
De bladeren van de plant zijn lancetvormig met créme-kleurige hoofdnerven op een donkergroene ondergrond.
De goudgele schutbladen worden pas gevormd als de plant zich helemaal heeft 'gesetteld' in zijn pot.
De wortels van de Aphelandra moeten vochtig gehouden worden door de pot op een omgekeerde schotel te plaatsen, of in een grotere ompot met vochtige turfmolm te zetten.
Het beeldige, tere, maar ook - soms - ergerniswekkende
Afbeelding Kaapse Viooltje (Lat.: Saintpaulia) is een andere plant die de hele winter doorbloeit.
De kleine bloepjes zijn er in paars, blauw, roze en witte kleur.
Het ergerniswekkende van het Kaaps viooltje is dat het ene plantje het goed doet en steeds vol met bloemetjes zit, en het andere plantje het, bij precies dezelfde verzorging volledig laat afweten.
Sterker nog, het gaat zelfs dood.
Waaraan dat ligt weet niemand te vertellen.
De één zegt, je moet de plant zus behandelen en de ander zegt juist je moet ze zo behandelen.
Maar geen van de methoden werkt voor alle plantjes.
Het enige waar men het wel over eens is, is dat schone, zuivere lucht essentieel is.
De plant houdt van een vochtige, maar niet natte grond: veel, maar niet te fel licht: matige warmte en niet te droge lucht.
Er ziojn maar weinig planten die een rijkbloeiend Kaaps viooltje in schoonheid evenaren maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk.
Bovendien zijn ze goedkoop, overal te krijgen en dus snel te vervangen mocht het eens een keertje mislukken.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:09

GAZONS

Tenzij het weer uitzonderlijk zacht is, groeit het gras nu nauwelijks meer.
Naar alle waarschijnlijkheid hoeft het gazon deze maand maar drie of vier keer gemaaid te worden, en de laatste twee keer niet veel meer dan alleen maar toppen.
Deze lage maaifrequentie geldt zowel voor in augustus of september ingezaaide gazons als voor de al jaren bestaande grasvelden.
De graskanten moeten nog eenmaal worden bijgewerkt.
Dat kan met een gewone schapenschaar, met een graskantenschaar met lange handvatten.
Of, als het om heel grote gazons gaat, met een accuschaar of een kantenschaar met lange handvatten én een wieltje.
Ingrijpende vormveranderingen kunt u beter tot later in het jaar uitstellen als er verder weinig in de tuin te doen is.
Als de regenwormen ondanks de behandeling van vorige maand nog steeds een probleem vormen, kunt u het wormendodend middel een tweede keer aanbrengen,
maar alleen bij zacht en vochtig weer.
Als u het gazon de vorige maand niet heeft behandeld, kan het in oktober voor de eerste keer.
Deze maand krijgt het gazon ook soms ineens vaak bruine plakken of gaat er opeens mos groeien.
Dit zijn ziektenverschijnselen waar u meteen iets aan dient te doen.
Er zijn daarvoor diverse snelwerkende middelen in de handel, meestal 'mosdoders' die precies volgens de voorschriften gebruikt dien te worden.
Ongeveer veertien dagen hierna moeten de aangetaste plekken goed aangeharkt worden met een veertandige gazonhark om het dode gras en mos te verwideren.
Daarna moet dit worden verbrand of in ieder geval afgevoerd worden.
Om de plekken weer groen en gezond te krijgen moet u prikrollen en een herfstbemesting inharken zodat de grond zich herstelt.
Plekken die wel erg kaal zijn geworden kunnen deze maand nog opnieuw worden ingezaaid met ca 30 gr graszaad per mtr2.
Hark het zaad licht in, druk de grond iets aan en leg er wat rijshout overheen of span vlak boven de grond zwart draad om vogels te weren.
Als u een middelmatig gazon wilt veranderen in een smetteloze grasmat, moet u in oktober al het grove gras uittrekken.
De kale plakken die daardoor ontstaan, worden eerst aangeharkt, dan ovebemest en tenslotte weer ingezaaid met een grasmengsel dat past bij het aanwezige gras.
Eventuele oneffenheden moeten deze maand geëgaliseerd worden.
Hobbels door het maaien kaail omdat de messen er rakelings langs gaan, en in kuilen blijft altijd water staan en groeit het gras te hoog op.
Het resultaat is een vlekkerig groen gazon.
Rollen, platwalsen dus eigenlijk, is niet de oplossing.
Het enige wat u daarmee bereikt is dat de structuur van de grond te compoct gaat worden en dat maakt de zaak alleen maar erger.
Ondiepe kuilen kunnen geëgaliseerd worden door ze geleidelijk aan op te vullen met een mengsel van gelijke delen teelaarde, tuinturf en zand.
Om de zoveel tijd een laagje van 1 a 1,5 cm.
April en oktober zijn daar de beste maanden voor, hoewel u in juni, als het maar niet te warm is, ook een laag kunt aanbrengen.
Doeltreffender is het om hobbels in kuilen weg te werken door de graslaag los te snijden en de grond daaronder te effenen.
Waar dit moet gebeuren, steekt u met een spade het gras in repen af tot een diepte van 5 à 7 cm, waarna u ze met dezelfde spade vanonderen los snijdt en terugrolt.
Bij stukken van een paar vierkante meter is het beter om ook één of meer dwarssneden te maken zodat de repen naar twee kanten kunnen worden teruggerold.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat u moet proberen het gras zo min mogelijk te beschadigen.
Van de hobbelige plekken haalt u zoveel grond weg als nodig om een egaal vlak te krijgen: de kuilen vult u met teelaartde, tuinturf en zand.
Dan alles stevig aantrappen en het gras weer uitrollen.
De laatste week van oktober en de eerste week van november zijn de beste tijd om een nieuw zodengazon te leggen.
Met de grondbewerking - spitten, wieden, bemesten, egaliseren en aanharken - hoort u al halverwege oktober klaar te zijn.
De grond kan dan nog een week of twee inklinken en bezinken.
Graszoden moet u leggen als de grond redelijk droog is.
Als het erg nat is en het werk uitgesteld moet worden, of als de zoden te vroeg geleverd worden, moet u niet vergeten ze uit te rollen.
Het gras gaat anders gegarandeerd verkleuren.
Het beste is de zoden haaks op elkaar te leggen.
Daarna wordt er in de naden half-om-half zand en tuinturf geborsteld, dan groeien de zoden mooi aan elkaar, en moet het gazon licht gerold worden.
In tegenstelling tot de nabehandelingg in de lente, hoeft u in de herfst bijna nooit water te geven.
Toch is het verstandig er op toe te zien dat het grasveld in de komende maanden niet uitdroogt.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:10

PADEN, MUREN en SCHUTTINGEN

Oktober is de maand om een terras of patio aan te leggen.
De periode van eindeloze regenbuien, sneeuw en vorst is nog niet begonnen, het is nog niet te koud om lang buiten te werken.
En bovendien maakt het vooruitzicht de volgende zomer op het terras in de zon te kunnen liggen veel goed.
Het belangrijkste van een terras of patio is dat het plaveisel vakkundig gelegd is en past bij het huis en de tuin.
Tegels en stenen die met zorg zijn gekozen maken van een doorsnee, dertien-in-een-dozijn terras een verblijfsruimte die een natuurlijke
overgang is tussen huis en tuin.
Het plaveisel moet dus aansluiten op het huis, maar mag niet van precies hetzelfde materiaal zijn.
Om een voorbeeld te noemen; bij een uit baksteen opgetrokken huis moet u niet ook een terras van baksteen kiezen.
Want dan is het niet meer de overgang naar de tuin, maar een verlengde van het huis.
Wat wel kan is een terras van een bijpassende steensoort met hier en daar een vierkantje van bakstenen.
Wat voor plaveisel het ook is, zorg dat het goed gelegd wordt, op zijn minst in een 5 cm dikke laag cement en met een hele vage glooing van het huis af.
Maak daar dan ook een afvoergeultje, waterrooster of iets dergelijks zodat de soms aanzienlijke hoeveelheden regenwater snel weg kunnen vloeien.
Vul de naden tussen de stenen niet tot boven toe met specie, maar tot ongeveer een halve cm eronder.
Ten eerste verbetert het de afwatering, en in de tweede plaats lijt het terras daardoor niet zo blinkend nieuw.
Het plaveisel moet voor het grootste gedeelte uit een en dezelfde steensoort bestaan, met alleen een onderbreking om het geheel te verlevendigen.
Uitgespaarde hoekjes om later plantjes in te zetten, mogen niet vlakbij het zit- en loopgedeelte liggen.
Het is heel vervelend om er steeds aan te moeten denken niet op de planten te stappen.
Het terras is er voor de mensen; planten hebben slechts een brugfunctie.
Het is in feite een zitkamer buiten.
Een lage muur rondom het terras moet op een paar plaatsen onderbroken worden zodat men de tuin in kan kijken (en lopen).
Misschien ligt het terras hoger dan de tuin en leiden een paar treden naar beneden.
Misschien bevinden tuin en terras zich op één niveau, maar de overgang van de stenen naar de groene ruimte mag nooit te abrupt zijn.
Ze horen gelijdelijk in elkaar over te vloeien, net zoals het huis overgaat in het terras.
Alleen dan komt er een harmonieuze eenheid tot stand.
De muren horen altijd begroeid te zijn.
Of met klimplanten, of met tuinmuurplanten.
Tot de laatste categorie behoren o.m. Sempervirum (huislook) en Sedum (vetkruid)
Ook deze planten hebben tot doel de overgang terras - tuin te verzachten.
Eenzelfde effect bereikt u met plantenbakken op en tegen die muren.
Een voordeel van plantenbakken is dat ze verplaatsbaar zijn en, gevuld met groenblijvende planten, in de winter ook voor wat kleur zorgen.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:15

Patio's, balkons, daktuinen en bloembakken

In oktober is de eerste vorst te verwachten en het is belangrijk de planten in de patio en de daktuin, op het balkon en in de bloembakken daar zo goed mogelijk tegen te beschermen.
Afgezien van speciale verwarmingsapparaatjes zijn er nog andere maatregelen te treffen om schade te voorkomen.
Sneeuw, vorst en regen hebben tot gevolg dat niet alleen de wortels maar ook de bladeren van de planten teveel vocht krijgen.
Het is zaak ervoor te zorgen dat dit vocht zo snel mogelijk wordt afgevoerd.
Erg makkelijk is dit niet, daarvoor zijn er teveel factoren bij betrokken.
Om te beginnen kan het vocht onderin de pot bevriezen waardoor de plant uiteindelijk dood gaat.
Dat gebeurd vooral bij planten die in zware, weinig poreuze grond staan.
Het is daarom noodzakelijk de grond los en open te houden, en liefst ook vrij warm.
U kunt de bovenste twee, drie cm grond uit de pot te scheppen en in plaats daarvan turfmolm aanbrengen.
Daardoor kan de kou niet zo doordringen en krijgen de wortels nog een beetje warmte.
Het maakt niet zo veel verschil maar net genoeg om de wortelkluit niet te doen bevriezen.
Van sommige potten zijn de afvoergaten door de zomerbuien verstopt geraakt.
In de meeste gevallen kan dat simpel verholpen worden door de gaten met een stokje door te prikken.
Het water kan dan weer normaal doorlopen wat met name belangrijk is voor planten in sierpotten die anders door bevriezing gaan barsten.
Tot slot moet u nakijken of het water dat uit potten en bakken loopt, ook verder kan doorstromen.
In de herfst is het vaak zo dat er bladeren in de afvoerbuizen terecht komt waardoor het water niet of niet snel genoeg weg kan.
En dan staan de planten toch weer in het water met alle gevolgen vandien.
Het opruimen van diode bladeren en ander opgehoopt afval dient trouwens ook nog ergens anders voor:
In die resten verzamelen zich namelijk insecten, ziektekiemen en schimmelsporen die de planten later in het jaar veel kwaad kunnen doen.
Omdat de plantenresten die u uit de dakgoot of afvoerbuis half verteerd zijn, is het raadzaam alles te verbranden.
Dan bent u er tenminste zeker van dat de insecten en ziektekiemen zich niet kunnen verspreiden.
Droge bladeren kunt u op de composthoop doen zodat ze nog een nuttige functie hebben, of u gebruikt ze als winterdek rond bomen en heesters die ook wel wat bescherming kunnen gebruiken.
Ze leveren dan ook meteen voedingsstoffen.
Er is niets dat het opruimen van afval en het doorprikken van gaten kan vervangen.
Hoe onprettig het werkje ook is, het moet nu eenmaal gebeuren.
Daarnaast kunt u met behulp van elektriciteit de vloer natuurlijk iets verwarmen, maar u moet wel bedenken dat ondanks die
moderne hulpmiddelen de winter niet verandert in de lente.
U kunt de seizoenen niet naar uw hand zetten.
Het voorjaar kan alleen een week of twee naar voren gehaald worden, meer niet.
Het doel van grondverwarming, in het bijzonder in de patio of de daktuin, is om de temperatuur even boven nul te houden.
Daardoor zullen de planten niet bevriezen en de wortels vrij kunnen ademen.
Pogingen om een grondverwarming aan te wenden om de planten vroeger te doen uitlopen of eerder te laten bloeien, moeten gelijk opgaan met het toenemen van het daglicht.
Een moeilijk, kostbare en ingewikkelde zaak die u beter aan de vakmensen met hun geautomatiseerde, gecomputeriseerde kassen kunt overlaten.
Als het een winter toevallig eens niet vaak regent, zijn er verschillende planten die niet voldoende vocht krijgen.
Geef ze nooit warm water in de veronderstelling dat ze dat wel lekker vinden of om een eventuele bevroren kluit daardoor ontdooit.
In het gunstigste geval wekt u de plant daarmee op tot voortijdig uitlopen wat hem nog eens uiterst kwetsbaar maakt als het weer gaat vriezen.
In het ergste geval gaat de plant er meteen aan kapot.
Gebruik koud water, van een graad of twee, drie, zodat er geen plotseling temperatuurverschil optreedt, want dat kan de plant niet aan.
Planten die erg onbeschut staan en dus het risico lopen door de wind gegeseld te worden, moet u ergens anders neerzetten of afschermen.
De iets gevoeliger planten kunt u, als er vriesweer wordt voorspeld, rond de wortels met wat turfmolm afdekken.
Ook in een baal stro ingraven, of er een muurtje van kippengaas omheen maken en dat volstoppen met stro.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:17

Rotstuinen

Tot zon jaar of vijf terug is de vraag naar huizen zo gestegen dat grote tuinen rond de woning een uitzonderlijke luxe zijn geworden.
Eengezinswoningen in de nieuwbouwwijken hebben voor en achter en (soms alleen achter) een klein tuintje.
Meestal net zo strak en rechtlijnig als hety huis zelf.
Het is inb dit soort tuinen woekeren met de ruimte en goed uitkiezen wat wel en niet kan.
Wat bijvoorbeeld wel tot de mogelijkheden behoort is een verzameling rotsplanten in een trog of rotsbed.
Samen met wat dwerkconiferen zorgen die zeker acht maanden voor kleur in de tuin.
Een originele trog of zinkput is, behalve tegen exorbitant hoge prijs, nauwelijks meer te krijgen.
Maar een beetje handige doe-het-zelver kan er best eentje zelf maken.
Een bijkomend voordeel is dat de trog of put dan precies zo groot kan zijn als nodig.Een trog, en dit geldt ook voor een rotsbed, kan altijd gebouwd zolang het maar niet hard vriest.
Deze maand is er dus uiterst geschikt voor.
Het materiaal in een platte trog zijn platte , gebroken stukken plaveisteen die u meestal vrij goedkoop van een bouwbedrijf kunt overnemen.
Of ga anders eens kijken bij een steenhouwerij.
Belangrijk is wel dat alle stukken steen even dik zijn.
Als u alles in huis heeft, kanb het karwei beginnen.
Stort eerst op de plaats waar de trog moet komen (uiteraard een vlak stuk grond) een ongeveer 5 cm dikke laag cement.
Maak er een bekisting voor en leg er bruin papier in.
Maak in een van de hoeken een afvoergat, druk de eerste laag stenen in het nog natte cement en zo verder tot de juiste hoogte is bereikt.
Hou dan de trog een dag of drie afgedekt met natte jute lappen, krab de voegen met een grote spijker ruw en leg de lappen er weer over.
Na een dag of zeven is het cement volkomen hard.
Rotsbedden zijn eigenlijk gewoon lange troggen - de maat wordt bepoaald door de beschikbare ruimte.
Als het de bedoeling is ze aan te laten sluiten op het gazon als een soort stenen border, hebben ze geen fundering nodig.
Als ze in de patio of op het terras gesitueerd worden, dient de bestaande vloer als ondergrond, maar moet er wel een afvoergat komen.
Onderin een drainage-laag van 3 tot 5 cm.
Sprenkel daar wat insecticide in poedervorm overheen zodat het ongedierte tot een minimum beperkt wordt
Daarna volgt een laag grof tuinturf en tenslotte wordt de trog of het rotsbed tot 3 cm onder de rand gevuld met een compostmengsel.
Dat bestaat uit gelijke delen leem, bladaarde, tuinturf en grof zand.
Als het kan moet u de grond een maand laten bezinken en dan weer bijvullen voor u gaat planten.
Voor schaduwminnende planten of leden van de heide-familie, Ericaceae, moet u het compostmengsel een extra deel tuinturf toevoegen.
Tijdens het planten kunt u hier en daar kleine stukken rotssteen leggen - dat geeft reliëf en schaduw.
De palnten horen klein te zijn en te blijven.
Gelukkig is er wat dat betreft een ruime keuze.
In combinatie met dwergheesters en -coniferen is een gevarieerde beplanting samen te stellen die maandenlang kleur geeft.
Raadpleeg daarvoor de catalogi van kwekers, gespecialiceerd in rotsplanten.
Afbeelding
De Aziatische gentianen zijn nu op hun mooist dus geef ze was vloeibare mest aangelengd met wat regenwater.
Vooral al het leidingwater veel kalk bevat kunt u zowiezo altijd beter regenwater nemen.
Gentianen kunnen namelijk heel slecht tegen kalk.
De turftuin en turfmuren moeten gereed worden gemaakt voor de winter.
Verwijder dode bladeren en dood hout en werk verteerde bladeren of turf rond de planten om ze te beschermen tegen vorst en kou.
Behalve in de allerkleinste rotstuintjes is er altijd wel plaats voor een bergweide (of -weitje).
Het pad dat tussen de rotsblokken doorloopt en toch weinig functioneel is, kan weggehaald worden.
Daarna kunt u de grond omharken, vermengen met tuinturf of bladaarde en dan afdekken met een 7 á 8 cm dikke laag steenschilfers of grind.
Leg er ook wat zwerfstenen neer zodat u er nog wel doorheen kunt, maar niet in een strakke lijn.
Plant veel kleine bolgewasjes zoals crocussen, narcisjes, tulpjes, irissen, en daar tussendoor kussen- en zodenvormende plantjes en grondbedekkers.
De 'weide' is dan maandenlang net een kleurige lappendeken.
Plantjes die daarvoor in aanmerking komen zijn o.m.:
AfbeeldingArenaria balearica, Afbeelding A. caespitosa aurea, Afbeelding Artemisia splendens,
Afbeelding Campanula pusilla 'Halhii', Afbeelding C. `Miss Wilmott', Afbeelding Gypsophila repens,
Afbeelding Hypsella reniformis, AfbeeldingLinaria pallida, Afbeelding Mentha requienii,
Afbeelding Oxalis magellanica, Afbeelding Phlox douglassii var., Afbeelding P. subulata hybr.
Afbeelding Salix herbacea en Afbeelding Satureja alpina (bergsteentijm)
Laatst gewijzigd door geert op 26 dec 2011, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:21

ROZEN

Als het deze maand niet gaat vriezen, bloeien de rozen tot eind oktober door.
Het is opmerkelijk hoe mooi ze in dit jaargetijde nog kunnen zijn.
Toch moet u bedenken dat het weer ineens om kan slaan en dat het zinloos is de knoppen te laten bevriezen.
Knoppen waarvan u het kleurtje tussen de kelkblaadjes door kunt zien, moet u maar afsnijden en in een vaas zetten.
In oktober kunt u de eerste herfststormen verwachten en het is verstandig om erg lange takken in te korten.
De jonge grondscheuten van klimrozen kunt u gaan opbinden zodat ze niet door harde rukwinden beschadigt en of heen en weer gezwiept worden.
Contorleer ook de steunstokken en het bindmateriaal van alle stamrozen, met inbegrip van de treurrozen.
Vervang een en ander als dit nodig mocht zijn.
Wacht daarbij niet tot de treurroos omwaait.
Het is nog steeds nodig om de rozen te spuiten tegen sterroetdauw en meeldauw om te voorkomen dat deze zich zo concentreren dat ze er volgend seizoen nog zijn.
Zolang de planten blad dragen moeten ze in ieder geval tegen sterroetdauw worden beschermd.
Hou er rekening mee dat de bestrijdingsmiddelen er door de regen worden afgespoeld, en spuit na iedere flinke bui regen opnieuw.
Begin van de maand moet u de grond waar de nieuwe rozen komen te staan gereed maken.
Het plante zelf gebeurd pas aan het einde van de maand, als u de rozen tenminste zo vroeg kunt krijgen.
De meeste rozenkwekers stellen het leveren ervan uit tot de planten het blad gaan verliezen.
Tegenwoordig maakt men nogal eens gebruik van chemische ontbladeringsmiddelen waarna de planten worden getopt.
Dit gebeurd om de zachte herfstgroei te verwijderen.
Als klant bent u echter beter af met een plant die zijn eigen groeitempo heeft mogene bepalen en niet met van alles is opgejaagd.
Voor de nieuwe rozen moet u een perceel uitzoeken waar een paar jaar geen rozen op hebben gestaan.
Dit in verband met de eventuele 'rozenmoeheid' van de grond.
Het is het beste het perk dubbel om te spitten waarbij u erop moet letten dat de lagen niet verwisseld worden.
De bovenste laag is veel vruchtbaarder en van betere kwaliteit dan de onderste laag.
U kunt het verwisselen van de lagen heel makkelijk voorkomen door het perceel in stroken te verdelen.
De teellaag van de eerste strook even apart houden om er de strook die het laatst gespit is mee op te vullen.
De ondergrond van de eerste strook nu losmaken en vermengen met verteerde mest, compost en oude, gehakte turf.
De teellaag van de tweede strook gaat nu over de eerste; de tweede strook wordt losgemaakt, bemest en weer opgevuld met de teelaag van de derde strook en zo verder.
Tijdens het spitten kan er humusvormend materiaal als turfkorrels, oud hooi, schoon stro en dergelijke in de grond geharkt worden.
Let wel: ingeharkt, niet als een sandwichvulling tussen de twee lagen stoppen.
Als de ondergrond uit veel krijt bestaat, moet u er voor zorgen dat er zeker een 45 cm redelijke tuingrond op komt te liggen.
Dat kan door een laag krijt te verwideren of de grond domweg op te hogen.
Als u dat nalaat krijgt u later de grootste ellende.
Er kan namelijk clorosis optreden, een ziekte die veroorzaakt wordt doordat de krijtlaag ijzer vasthoudt en er dus een ijzertekort in de grond ontstaat.
Het gevolg is dat de bladeren geel worden en de groei vertraat.
Zandgronden zijn arm aan voedingstoffen en houden ook bijna geen vocht vast.
U moet dan alles in het werk stellen om daar verbetering in te brengen.
Met het begraven van oude zoden (met de graskant naar beneden), bladaarde, oude juten zakken, bversleten vloerkleden (aan repen gesneden), kleren kranten, kortom alles wat vocht vast kan houden.
Dus kom aan, het is een flinke klus maar zeker de moeite waard.
Het is natuurlijk wel zaak om alles goed nat te maken voor de grond er weer overheen gaat
Zware klei kan op een paar manieren vrij eenvoudig afgebroken worden.
De oudste manier is om aardruggen te vormen zodat een zo groot mogelijk klei-oppervlak aan de vorst wordt bloodgesteld.
Als aanvulling hierop kunt u nog ruime hoeveelheden compost, turfkorrels en stroachtige stalmest onder werken.
Het is echter wel een heel geleidelijk verlopend proces dat vele seizoenen in beslag neemt.
Voor sneller resultaat moet u kalkhydraat of gips (kalksulfaat) gebruiken - ongeveer 1 kilo per m2 voor erg zware kleigronden, andere iets minder.
Beide worden tijdens het spitten (twee steken diep) aan de onderste laag toegevoegd en maken deze poreuuzer.
Nadat het perceel bewerkt is, moet u het een paar weken de tijd gunnen om te bezinken en in te klinken voor u gaat planten.
In gebieden waar het veel regent, is het verstandig om een zeildoek over de grond te leggen om te voorkomen dat het perk doorweekt raakt.
Uit zaad opgekweekte rozen kunt u in oktober van de kweekrijen naar de voor hen bestemde perken overplanten.
Dit voordat de novemberbuien de grond daar te soppig voor hebben gemaakt.
Als het herfstweer tot nog toe heel zacht is geweest, hebben de rozen waarschijnlijk nog al hun blaadjes.
Om te voorkomen dat het hout na het overplante gaat verschrompelen doordat de blaadjes teveel vocht uitwasemen, moet u die er helemaal af halen, net als de bloemknoppen trouwens.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:23

Bomen, Heesters en Klimplanten


Een bestaande heesterborder die door regelmatig schoffelen, een goede bodembedekking en een passende onderbeplanting vrij van onkruid is gehouden, heeft vanaf oktober tot volgend jaar lente nog maar weinig aandacht nodig.
Voor een nieuwe border moet u wel degelijk aan de slag.
Spit de grond twee steken diep om en werk er zoveel mogelijk humusrijk materiaal doorheen.
Als u nu al weet dat u het met het planten van de groenblijvende heesters voor het eind van de maand toch niet klaar komt, is het beter dit karwei uit te stelklen tot volgend jaar maart of april.
Bladverliezen struiken en heesters kunnen, onder redelijke omstandigheden, de hele winter door gepland worden.
De meeste kwekerijen en tuincentra hebben alle veelgevraagde heestersoorten die als basisbeplanting gebruikt worden, wel op voorraad.
Beginnende tuiniers doen er goed aan zich tot deze bekendere heestersoorten te beperken.
De kwekerij heeft er niet voor niets zoveel van op voorraad.
Weliswaar ziet u ze bij de buren ook in de tuin staan, maar aan de andere kant is het zo dat u beter doorsnee-heesters kunt hebben.
Die stellen niet zoveel eisen en doen het toch uitstekend terwijl u de zeldzame soorten door gebrek aan ervaring niet de juiste zorg kunt geven.
Degenen die al een aangelegde tuin hebben, kunnen ten volle genieten van de kleurenrijkdom die bomen en heesters deze maand tentoonspreiden.
Onder de esdoorns zijn veel soorten en variëteiten met schitterende herfstkleuren; de kleinere soorten zijn bijzonder geëigend als solitair in het gazon.
Afbeelding De Acer palmatum osakazuki is een kleine sierlijke Japanse esdoorn waarvan de groene bladeren in de herfst naar dieppaars verkleuren.

Afbeelding De Canadese esdoorn, Acer rubrum heeft eveneens prachtige herfsttinten,
maar wordt in een kleine tot middelgrote tuin wel iets te hoog - 18 tot 21 meter als hij volgroeid is.

Andere, minder hoge soorten zijn o.m. ;
Afbeelding Acer capillipus,
Afbeelding Acer cappadocium aureum (goudgeel in de herfst),
Afbeelding Acer ginnala en
Afbeelding Acer grosseri.

Ook heel mooi voor de kleine of middelgrote tuin zijn de kersen.
Afbeelding Prunus sargentii (syn. P. serrulata var. sachalinesis), een van de allermooiste, is tevens een van de eerste die in de lente bloeit.
In maart verschijnen de beeldschone enkele roze bloemen die de boom als een wolk omvatten.

Afbeelding Een van de bekendste japanse kersen is de Prunus sekiyama, meestal aangeduid onder de fantasienaam Kanzan of Hisakura.

Er zijn ook diverse fraai verkleurende lijsterbessen.
Afbeelding Sorbus discolor, hier te zien in verschillende stadia van seizoenen.
Dit is een hele geliefde soort met donkerrode herfstkleuren.

Afbeelding Hij is bijna net zo kleurrijk als de Sorbus sargentiana die uitzonderlijk grote, gevinde bladeren heeft.
Afbeelding En dikke trossen oranjerode bessen.

Onder de vele heestersoorten die de tuin in de herfst met hun bladtinten opsieren nemen de
Afbeelding Gentse azalea's (Rhododendron flavum-hybriden) een belangrijke plaats in.
Ze worden vlammend oranje en zijn daardoor in het najaar even kleurig als tijdens hun bloei-periode.

Oranje-roze kleurschakeringen worden geleverd door de
Afbeelding Afbeelding Euonymus alata.
Het is een opgaande kardinaalsmuts, die gekenmerkt wordt door de karakteristie kurklijsten.

Afbeelding Ook de Cornus florida rubra, een kornoelje heeft die herfsttinten.

Afbeelding de Berberis thunbergii zorgt voor het vlammend rood in de heesterhoek of als heg

Groenblijvende heesters en coniferen hebben in de herfst zelden opvallende kleuren, maar er zijn een paar uitzonderingen.
Afbeelding De hulstachtige bladeren van de Mahonia aquifolium, krijgt onder gunstige omstandigheden in de herfst soms een dieprode gloed.

Afbeelding De bladeren van de Ginkgo biloba, hier weer in verschillende stadia te zien, de Japanse noot(is een naaldboom zonder naalden)
Deze veranderd in de herfst van zeegroen in helder geel, en vallen daarna af.

Afbeelding De Cryptomeria japonica , de Japanse cipres, heeft kleine donkergroene naalden die in de herfst naar bruin verkleuren.

Andere coniferen die aantrekkelijke herfsttinten vertonen zijn;
Afbeelding de Taxodium distichum, de moerascipres,

Afbeelding en de Matasequoia glypto stroboides, een naaldboom die erg op de moerascipres lijkt en pas een jaar of vijftig geleden in China is ontdekt.

Afbeelding
Iedereen kent de sierwaarde van de wilde wingerd, een klimheester die menige gevel in de herfst een kleurig aanzien geeft.
Als u deze echter wel erg weelderig vindt groeien, zou u de
Afbeelding Vitus henryana, een druif of wijnstok, kunnen proberen.
Deze is ook met een minder groot muuroppervlak tevreden.

Afbeelding De Vitus vinifera 'Brandt' heeft zowel sier- als gebruikswaarde.
De kleine trosjes zwarte druiven zijn eetbaar en de bontgekleurde bladeren sieren de muur.

Afbeelding De Vitus vinifera 'purpurea' verkleurd heel toepasselijk in de herfst naar wijnrood.

Beiden kunnen heel goed tegen een muur op het zuiden worden geplant.

geert
Berichten in topic: 18

Re: Je tuin in twaalf maanden (OKTOBER)

Bericht door geert » 12 nov 2011, 20:29

Groenten

Het bewerken van de grond voor de teelten van volgend jaar is deze maand de hoofdzaak.
Als er in de tuin genoeg ruimte is voor rotatie-teelt kunt u de percelen omspitten en de aankomende winter braak laten liggen.
Rotatie-teelt, wisselbouw eigenlijk, is een gebruik dat uit de landbouw stamt.
Alleen in grote tuinen is het zinvol dit systeem te volgen, zelfs daar nog aangepast aan de omstandigheden.
De boer begint immers met een wortelgewas om de grond 'schoon te maken', zaait daarna één of andere graansoort en laat het land daarna een heel jaar braak liggen.
In de tuin betekent wisselbouw dat de beschikbare grond in drie delen wordt gesplitst.
Op het eerste perceel worden aardappelen gepoot, op het tweede deel andere wortelgewassen en op deel drie boontjes, erwten en bladgroenten.
Het jaar daarop wisselen de teelten , d.w.z. de aardappelen komen op het perceel waar de wortelgewassen hebben gestaan.
De wortelgewassen op de plek van de bladgroenten en peulvruchten en die komen dan op het perceel waar de aardappelen hebben gestaan.
Het volgende jaar schuift alles weer een perceel op en in het vierde jaar begint de kringloop weer opnieuw.
Uien kunt u trouwens beter op een en dezelfe perceel telen.
De drie percelen horen ongeveer even groot te zijn.
U begrijpt dat wisselbouw niet in elke tuin kan worden toegepast.
Bezitters van kleine tuinen kunnen de grond beter intensief benutte, elk stukje en hoekje vullen met wintergroenten, en sla onder teeltklokken zaaien.
Maar zelfs dan moet u de grond waar mogelijk diep omspitten en gedurende winter zo laten liggen.
Dan krijgt de grond door inwerking van kou, regen en vorst een heel fijne structuur.
Het is raadzaam om de grond van tijd tot tijd te testen.
Een perceel grond dat intensief voor de teelt van bladgroenten wordt gebruikt, krijgt vaak een tekort aan kalk.
Een stof waar veel groentensoorten, met name koolsoorten, niet buiten kunnen.
Door regelmatige compostgiften en het verspreiden van grasmaaisel wordt de grond al snel iets te zuur.
Mest en kalk moet u trouwens ook niet tegelijkertijd toedienen, ze heffen elkaars werking op.
Op grond die niet omgespit kan worden omdat er groenten op geteeld worden, kunt u tussen de rijen verteerde mest leggen.
Dat wordt dan door de grond opgenomen zodat de voedingsstoffen vrijkomen.
Het is zeer belangrijk om intensief bebouwde grond goed te bemesten.

Alle wortelgewassen moeten voor het eind van de maand gerooid en opgeslagen worden.
Kijk hoe het met de kropsla gesteld is en zet er eventueel teeltklokken overheen.
Veldsla is winterhard, maar onder teeltklokken blijft het gewas schoner.
Hetzelfde geldt voor zeekool en snijbieten die beide een goed opbrengst geven als ze worden beschermd.
Bloemkool verkleurt als u de kool (in feite de jonge bloeiwijze) neit afdekt.
Knik wat bladeren om en vouw ze over het het hard van de kool heen.
U kunt ook in de winter verse tuinkruiden gebruiken door munt, dragon en bieslook tegen het einde van de maand op te potten.
U kunt ze dan in de tuinkas zetten of in een onverwarmde maar vorstvrije ruimte op de vensterbank (van schuur of garage).
Door kervel en peterselie af te dekken met teeltklokken kunt u er in de winter ook blaadjes van blijven plukken.
Hoewel andijvie als winterhard wordt beschouwd, moet u er een deel van naar de bakken verhuizen want heel felle koude verdraagt dit gewas toch niet echt.
Ook hiervoor kunnen de reeds genoemde teeltklokken ook worden gebruikt.
Andijvie kan in de winter ook uitstekend worden gebleekt door er omgekeerde bloempotten overheen te plaatsen.
Wel even het afvoergat dichtstoppen om het licht volledig buiten te sluiten.
Soms zal het noodzakelijk zijn om de bladeren in de potten te vouwen.
Andijvie is trouwens op meer manieren te blleken.
U kunt de planten uit grond hallen en heel dicht bij elkaar in kistjes planten en op een donkere plaats (chuur) zetten.
Of heel dicht bij elkaar in een bak planten en dan afdekken met droge bladeren.
Bleek nooit teveel and8ijvie in één keer - de groente is daarna maar slecht houdbaar.
Een paar kroppen tegelijk is in de regel meer dan voldoende.
U eet ten slotte ook niet elke dag andijvie.
Sla kan in oktober best nog in een bak gezaaid worden en later overgeplant in een andere bak of in de kas.
Zorg er wel voor dat de kiemblaadjes daarbij niet onder de grond terecht komen.
Plant alles vrij ondiep.
De zaailingen zullen eers naar een kant over hellen maar gaan later wel weer rechtop groeien.
Bladeren die onder de grond terecht komen kunnen kiemschimmel veroorzaken.
Lentekool kan nog steeds geplant worden.

Plaats reactie