Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

geert
Berichten in topic: 17

Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 12:50

Karweitjes van de maand Augustus.

Tuinieren in Augustus is meestal nog heerlijk warm en zonnig.
Maar toch begint de zomer op zijn eind te lopen en is het nodig de tuin voor te bereiden op de winter en het volgend voorjaar.
De karweitjes van deze maand - aardbeien planten, vaste planten zaaien, paden aanleggen en snoeien - vormen de basis voor toekomstige voldoening van uw tuin.

Hier direkt onder vinden jullie in het kort de karweitjes per groep weergegeven.
Als je dan verder doorscrollt naar beneden vind je de uitgebreide artikelen beschreven.

______________________________________________________________________

BOLLEN

Plant de 'vroege'narcissen voor volgend voorjaar en maak bollenbakken voor in huis.

______________________________________________________________________

SNIJBLOEMEN

Pluk gladiolen, ze blijven zeker een aantal dagen goed.
Stokrozen en clematis houden ook vrij lang als ze eerst even in heet water gedoopt worden.

______________________________________________________________________

FRUIT

Vroege appels en peren kunnen al geplukt en gegeten worden.
Onderstammen kunnen geënt worden en zomeraardbeien geplant.

______________________________________________________________________

HOBBYKAS

Zaai cyclamen, stek heliotropen en fuchsia's, en plant aronskelken.
De tometen moeten goed geventileerd worden.

______________________________________________________________________

HEGGEN

Wees voorzichtig bij het snoeien van de lavendelhaag.
Alleen de jonge, uitgebloeide scheuten mogen ingekort worden.

______________________________________________________________________

VASTE GEWASSEN

Kijk of de dahlia's nog wel stevig genoeg opgebonden zijn en zaai voor volgend jaar vast goudsbloemen, godetia's, korenbloemen, riddersporen, slangekruid, schildzaaf en hemelroosjes.

______________________________________________________________________

KAMERPLANTEN

Zet de kamerplanten bij elkaar als u met vakantie gaat, dan kunnen ze elkaar vocht geven.
Sommige kunt u met plastic bedekken zodat ze in een soort kasje staan.

______________________________________________________________________

GAZON

Het maaien moet nog steeds regelmatig gebeuren.
Laat het maaisel maar liggen als u met vakantie gaat, dan droogt het gras niet zo snel uit.

______________________________________________________________________

PADEN, MUREN EN AFSCHEIDINGEN

Dit is een goede tijd om paden aan te leggen.
Behandel de grond altijd eerst met een onkruid-dodend middel en denk eraan dat paden iets bol moeten zijn.
Daardoor kan het regenwater beter afvloeien.

______________________________________________________________________

PATIO'S, BLOEMBAKKEN EN DAKTUINEN

Zet ruimten buiten niet te vol en laat het midden in ieder geval vrij - u wilt er waarschijnlijk zelf nog kunnen zitten.

______________________________________________________________________

ROTSTUINEN

Stek dwergrhododendrons, plant lente-bloeiende bollen en knollen en scheur en verplant de andere bollen.

______________________________________________________________________

ROZEN

Af en toer bespuiten tegen sterroetdauw.
Ophouden met stikstofvoeding.
Van sommige soorten moet het oude hout gesnoeid worden.
Wilde takken hoort u vanaf het beginpunt weg te nemen.

______________________________________________________________________

BOMEN EN HEESTERS

Deutzia's, buddleia's, philadelphus, berberis en tal van groenblijvende heesters kunnen deze maand gestekt worden.
Haal de onderste blaadjes van de stekjes af en doop de steeltjes in goede stekpoeder.

______________________________________________________________________

GROENTEN

Uien die de afgelopen herfst zijn gezaaid, sjalotjes en bieten kunnen gerooid worden.
Zaai spruitjes voor volgend jaar en de laatste partij sla van dit jaar.

______________________________________________________________________

WATERTUIN

Spuit bladluis met de tuinslang van de planten af, de vissen eten ze graag.
______________________________________________________________________

DIEREN IN DE TUIN

Veel dieren gaan zich nu al voorbereiden op de komende winter.
Zet dus wat meer voedsel voor ze neer, vooral de vogels kunnen iets extra's goed gebruiken.

______________________________________________________________________

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 12:55

BOLLEN

Veel zomerbollen bloeien in augustus nog, met name vallota's, zantedeschia's, zephyranthes, acidanthera's, nerines en lelies.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zodra de bloemen uitgebloeid zijn kunt u de opgepotte exemplaren geleidelijk aan minder water geven.
Ze kunnen dan droog de winter in gaan.
De twee belangrijkste karweitjes deze maand zijn het planten van narcisbollen voor volgend jaar en het maken van narcisbakken voor in huis.
Wat dat laatste betreft; als u er nu al mee begint en er later nog wat van bijmaakt, hebt u de hele winter door bloemen in huis.
Narcissen zijn er van heel klein tot heel groot en worden in 11 categorieën onderverdeeld (Cat. I yot Cat. XI) afhankelijk
van de vorm, de grootte en de bloeiwijze.
In catalogi worden narcissen meestal met de nummers aangeduid.
Als u de juiste variëteiten uitzoekten ze de behandeling geeft die ze nodig hebben, is het mogelijk van kerst tot eind april
van bloeiende narcissen te genieten.
Plant de bollen zodra u ze in huis heeft, ze groeien namelijk erg langzaam en kunnen er bovendien niet goed tegen lang bewaard te worden.

Als u de bollen een aantal jaren laat staan, tussen heesters bijvoorbeeld, moeten ze ongeveer 18 cm diep in de grond gezet worden.
Het beste is ze in groepjes bij elkaar te plaatsen.
Narcissen kunt u ook heel goed laten verwilderen, vooral tussen het gras is dat een erg aardig gezicht.
De bloemen lenen zich niet zozeer voor keurige perkjes, hoewel één dicht beplant bed met allemaal dezelfde narcissenweer wel heel mooi staat.
Heel lage narcisjes zoals de Narcisus Bultocohium en de Narcissus Cyclamineus
Afbeelding Afbeelding
komen het meest tot hun recht in rotstuinen en licht hellende heide-gazons.
Voor in huis zijn de trompetnarcissen erg geschikt.
De Narcissus Jonquilla, de jonkille,
Afbeelding
is weliswaar heel sierlijk en heerlijk geurend, maar voor de potcultuur niet zo geschikt.
Het blad van de jonkille's wordt namelijk erg lang en biesachtig.
Het is ook beter om narcissen in een koude bak of kas op te kweken en ze pas in huis neer te zetten als de knoppen op het punt staan uit te komen.
Narcissen moeten binnen dicht op elkaar staan, in potten gevuld met fijne tuinaarde.
Ook kunt u het best grote, vrij zware bollen gebruiken.
De hoofdzaak is echter dat u ze vroeg en niet te diep plant, zodat er onderin genoeg ruimte overblijft voor de wortels.
Ze mogen de bol namelijk niet in de aarde omhoog gaan drukken.
Wikkel de bakken en potten in zwart plastic en kuil ze in.
Hebt u geen tuin, dan kunt u ze ook in een kist met tuinaarde en turfmolm zetten die u op het blacon laat staan.
Drie tot vier maanden kunnen ze uitgegraven worden en, tot de knoppen zichtbaar worden, in een koude bak of onverwarmde kamer gezet worden.
Ze moeten wel licht staan, maar niet echt in de zon.
Pas als de knoppen gaan kleuren kunnen ze in de warmte gezet worden.
Sommige narcissen kunnen op kiezelzand of grind gekweekt worden.
De variëteiten `Bridal Crown', `Paper White'en `Cragford' lenen zich daar heel goed voor.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
U moet de bollen rechtop in het zand of grind zetten, de pot of schaal tot aan de onderkant van de bollen met water vullen en dan koel en donker wegzetten.
Ga af en toe even kijken hoe de bollen het doen en vul water zo nodig bij.
Als de bollen beginnen uit te lopen kunt u ze uit het donker halen, maar u mag ze niet in de felle zon zetten.
Blijf water om de paar dagen bijvullen.

De Hyacinthus-hybriden kunnen ook op kiezelzand worden gekweekt - ze bloeien dan rond kerstmis.
'Atumn Surprise' (roze) `Fairy Blue'(luchtblauw) en `Rosalie'(donkerroze)
moeten eind augustus, begin september worden geplant.
Deze maand bloeien gladiolen en lelies ook nog volop.
Het zijn prachtige snijbloemen, maar denk eraan dat u niet alle bladeren van de plant mag halen.
De bollen hebben het bladgroen ook nog nodig om voedsel voor de winter op te slaan.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 13:56

SNIJBLOEMEN

Gladiolen zijn langer houdbaar in een vaas als u ze aftopt zodra de onderste knoppen opengaan.
Het komt weleens voor dat heel grote variëteiten knakken.
Ze nemen dan te snel te veel water op en worden dan topzwaar.
Het is dan beter om ze in ondiep water te zetten. zodat ze niet de kans krijgen om te gulzig te drinken.
Vaak kunnen gladiolen veel eerder geplukt worden dan u had verwacht.
Dat is meestal niet zo'n ramp maar het is meestal toch wel aardig om te weten dat u ze heel goed een dag of veertien kunt bewaren voor u ze in een vaas schikt.
Ze moeten dan wel afgesneden worden als ze droog zijn - dus niet vlak nadat het geregend heeft - en als de knoppen gaan kleuren.
De onderste knop moet op uitkomen staan.
Doe er steeds zes bij elkaar in een plastic zak of rol ze in stevig papier zodat ze nauwelijks lucht kunnen krijgen.
De bloemen moeten donker, koel en droog worden weggelegd, bijvoorbeeld in een kelder of in de schuur.
Twee dagen voor u ze nodig hebt, moet u ze uit het plastic of het papier halen, een stukje van de steel halen en ze 24 uur in diep water zetten.
De beeldschone trompetachtige bloemen van de klimmende winde
Afbeelding(Ipomoea purperea)
bloeien maar één dag - ze worden daarom ook wel dagbloemen genoemd - en zijn daardoor eigenlijk niet geschikt voor bloemstukjes.
Ze hebben echter zo'n mooie dofblauwe kleur dat het jammer is om er niet een paar in een gemengd boeket te gebruiken.
Pluk ze 's morgens heel vroeg als ze nog in hun knop staan.
Zet de steeltjes in een bodempje ( 1 a 1,5 cm) kokend water en schik ze daarna tussen de andere bloemen.
Ze gaan dan wel heel snel open, blijven de hele dag goed, maar moeten de volgende ochtend wel vervangen worden.
De bloemen van de clematis leveren dezelfde problemen op.
Ook deze kunnen met de kokend watermethode verstevigd worden.
Stokrozen werden in de vorige eeuw vaak in boeketten verwerkt.
Tegenwoordig zien we ze nog maar zelden, terwijl ze toch met de heetwater methode vrij goed houdbaar zijn.
Als u in het verleden vaak teleurgesteld bent in dit soort bloemen en alleen nog bolbloemen gebruikt, moet u het toch nog eens proberen.
De meeste kunt u zo in het water zetten, alleen de bloemstelen van de hydrangea (waterstruik) moeten eerst worden ingesneden.

Nu het fruit begint te rijpen, kunt u ook vruchtdragende takken tussen de bloemen zetten, dat geeft een heel apart effect.
De meeste bloemen en vruchten kunnen heel goed bij elkaar gezet worden, maar natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Zo kunnen bepaalde bloemen, anjers in het bijzonder, absoluut geen rijpe appels in hun nabijheid verdragen; ze sterven meteen af.....!
Door de gassen die rijpend fruit afscheidt krullen de bloemblaadjes om, zelfs als ze net geplukt zijn.
Ze hoeven niet eens bij elkaar te staan om aangetast te worden.
Bij bloemen die even in een emmer in de schuur gezet zijn waar ook de rijpe appels en peren bewaard worden, gebeurt hetzelfde.
Wat u ook moet weten is dat anjers gevoelig zijn voor onweer.
Pluk ze dus pas als het weer veranderd is.
Veel kruiden hebben nu mooie zaadschermen.
Snijd ze af en hang ze ondersteboven te drogen, u kunt ze dan later verwerken in droogboeketten of ze verven.
U kunt ze ook met zilverpoeder bestrooien en als kerstversiering gebruiken.
Wacht niet tot het zaad verdwenen is en van de schermen alleen nog maar het skelet over is.
Als u judaspennigen (Lunaria annua) in de tuin hebt staan, moet u de stelen nu afsnijden en ze te drogen hangen tot u de vruchtdozen kunt pellen.
Afbeelding Afbeelding
De tere, zilverwitte tussenschotten lijken wel blaadjes van parelmoer en staan schitterend in een droogboeket.
De judaspenning kan ook met wortels en al ondersteboven gehangen worden, dat is veel eenvoudiger.
Hoe eerder u de vruchtwanden eraf haalt, des te mooier zijn de zilveren ''blaadjes''.
De zaadjes in de vruchtwanden kunt u weer inzaaien.
Zelfs jong zaad heeft een vrij grote kiemkracht.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 13:57

FRUIT

Snoei de piramidevormige appel- en perenbomen zodra de jonge scheuten volgroeid zijn.
De vroege appels en peren zijn nu bijna rijp.
Pluk er nooit teveel tegelijk want u kunt ze niet lang bewaren.
Appels en peren zijn rijp als u ze met een lichte draaibeweging van de boom kunt halen.
Als u merkt dat u meer kracht moet zetten, is het beter ze nog even te laten hangen.
Trek ze er nooit ruw af want dan blijft het steeltje achter of breekt de twijg af.
Er zijn produkten in de handel die voorkomen dat het fruit te vroeg van de bomen valt.
In de regel moet u de er tien tot 14 dagen voor de gebruikele oogsttijd mee bespuiten.
Zorg ervoor dat vooral de steeltjes van de appels of peren goed nat zijn en houd er rekening mee dat 't rijpingsproces niet wordt beïnvloed,
dat u het fruit niet later dan anders kunt gaan plukken.
Wilt u uw eigen fruitbomen gaan kweken, dan kunt u deze maand ogen of twijgen van het gewenste ras enten op geschikte onderstammen.
De beste occulatie-plaats is ongeveer 20 cm boven de grond.
De schors van de onderstammenlaat tot eind augustus makkelijk los en dat is één van de voorwaarden voor een goed resultaat.

Plant zomeraardbeien in goedgedraineerde grond die rijk is aan organische meststoffen.
Houd een afstand van 75 a 80 cm tussen de rijen, en een afstand van 35 a 40 cm tussen de plantjes onderling.
Hoe voedzamer de grond, hoe meer ruimte de plantjes onderling nodig hebben.
Als u de plantjes maar een jaar laat staan of onder plastic tunnels vervroegt, kunnen ze wat dichter (30 a 35 cm) op elkaar gezet worden.
Plaats de aardbeien op de juiste diepte - het hart van de planten mag nooit onde de grond komen.
Deuk de aarde goed aan, hark het bed nog wat aan en geef flink water.
Zorg voor schaduw als de zon erg fel is en laat de aardbeiden de eerste weken beslist niet uitdrogen.
Zodra de frambozen geplukt zijn, moet u de afgedragen takken diep verwijderen en de sterkste jonge scheuten opbinden - zes tot acht per plant is ruim voldoende.
De rest snoeit u weg.
Zwarte bessen mogen ook gesnoeid worden na de oogst.
Laat jonge scheuten zitten, maar snijd een derde van het oude hout weg.
De bedoeling is dat er onderaan de plant nieuwe groei gaat ontstaan.
De zwaarbeladen takken van de pruimenboom moeten gestut worden, hetzij afzonderlijk, hetzij ze op te binden aan een hoge middenpaal.
U krijgt dan een soort meiboom-effect.
Wespen kunnen een ware plaag worden voor de fruitbomen.
Vernietig de nesten in de buurt of spuit insecticide in de ingangen.
Hang wespenvallen met bier of suikerstroopwater in de bomen.
Om de wespen uit dfe kas te houden, kunt u dun katoen over de ventilatoren spannen.
Nadat de druiven geplukt zijn, moet u de ranken bespuiten met schoon water - dat voorkomt rode spint - en de kas ventileren....!

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 13:58

HOBBYKAS

Dit is een goede tijd om cyclamen te zaaien, de plantjes bloeien dan over zo'n 12 tot 14 maanden.
Leg de zaadjes 2,5 cm uit elkaar en iets minder dan 1 cm diep in een zaaipan gevuld met stevig aangedrukte compost.
Na het inzaaien moet u de pan zolang onder water laten staan tot de aarde door en door nat is.
Zet de pan dan op een warme plaats in de kas en leg er papier en een glasplaat overheen.
Als de compost goed vochtig wordt gehouden, ontkiemt het zaad in vier à zes weken.
In augustus kunnen ook de tuingeraniums vermeerderd worden.
Stek met niet-bloeiende halfrijpe scheuten van ca. 10 cm die dicht onder de bladhechting worden weggenomen.
De stekjes kunt u langs de rand van een pot met zandgrond zetten of, als u erg veel stekjes hebt, in een bed zandgrond in 'n koude bak.
Nog eenvoudiger is het om ze in een zonnig hoekje in de tuin te planten, maar dan wel ook in zandgrond.
Ze groeien daar alleen wel wat langzamer.
Andere planten die deze maand gestekt kunnen worden zijn heliotropen en fuchsia's.
Heliotroopstekjes moeten ongeveer 7 cm lang zijn en vlak onder een bladaanhechting worden afgenomen van niet-bloeiende scheuten.
Plant ze vrij dicht bij elkaar in een zaaipan gevuld met zandgrond en zet deze in een dichte bak.
Fuchsiestekjes horen iets langer te zijn, gemiddeld zo'n 8 cm, en worden eveneens van niet-bloeiende scheuten genoemen.
Zet ze langs de rand van een pot met losse, luchtige aarde en plaats deze op een bank in de kas zodat de stekjes een beetje schaduw krijgen.
Houd de aarde vochtig.
Van de bolgewassen die begin volgend jaar bloeien, zijn de elegante, heerlijk ruikende fresia's de eerste die geplant moeten worden.
Gebruik potten met een doorsnede van 12,5 tot 15 cm, leg er wat potscherven in en vul ze met stevig aangedrukte potcompost.
Zet in iedere pot 6 tot 8 fresia-knolletjes.
De bovenkanten moeten zo'n 2,5 cm onder de grond komen.
Maak de potcompost dan vochtig en zet de potten daarna in de koude bak.
Als ze in de schaduw staan, hebben ze geen water nodig tot ze gaan groeien.
Als u geen koude bak hebt, kunt u de potten buiten onder een afdakje zetten.
Lachenalia's zijn ook lente-bloeiers; de knollen worden op dezelfde manier behandeld.
Voor aronskelken (Zantedeschia aethopica) kunt u nieuwe `kronen' gebruiken, maar het is mopgelijk om de oude planten te delen.
Zet de `nieuwe'plantjes ieder in een eigen pot van 15 cm doorsnee.
In beide gevallen brengt u eerst wat potscherven aan en vult de potten aan met potcompost.
Oude planten die u niet deelt, moeten als ze langer dan een jaar in hun huidige pot staan, ook verpot worden.
Zet alle potten buiten en geef de eerste tijd weinig water.
Van potchrysanten die deze maand knoppen krijgen, moet u alle knoppen behalve de hoofdknop wegnemen; de bloemen ontwikkelen zich beter.
Ook de zijscheuten uit de bladoksels en de uitlopers die van ondewraf groeien, horen verwijderd te worden.
Blijf doorgaan met plantenvoeding en zonodig bespuiten tegen insecten.
De uitgebloeide bloemen van de kasklimplant Hoya carnosa dient u er af te halen, maar laat de bloemsteeltjes intact want daar komen volgend jaar weer nieuwe bloemen aan.
Geef de potplanten die in de winter en lente bloeien - cineraria's, calceolaria's en primula's - eens in de week plantenvoeding zodra de wortels door de afvoergaten zichtbaar worden.
De plantjes die u het eerst heeft gezzaid en die nu in kleine potjes staan, moeten overgepot in p[otten met een doorsnede van 12 tot 15 cm.
De tomaten moeten nu goed geventileerd worden om de bladvlekkenziekte (Cladosporium) te voorkomen.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 14:00

HEGGEN

Heesters met grijze en zilverkleurige bladeren contrasteren mooi met het groen van de andere planten.
Veel van deze heesters zijn klein en kompakt van vorm en daardoor ideaal voor lage afscheidingshagen.
De meeste staan deze maand in volle boei.
Het populairst is de lavendelhaag die in iedere tuin kan staan en vooral langs terrassen of paden het goed doet.
Afbeelding
Er zijn weinig soorten die mooier bloeien dan de ouderwetse Lavendula spica die ongeveer anderhalve meter hoog kan worden.
Rond deze tijd zal deze lavendelsoort ieders bewondering afdwingen met zijn rijke bloemenweelde.
Het enige nadeel is dat deze soort nogal erg kan doorschieten in vergelijking met de andere soorten en daarbij nogal sprieterig wordt.

Afbeelding
`Munstead', een dwergvorm met een bijzonder kompakte groeiwijze, wordt niet hoger dan 30 tot 35 cm en is zeer geschikt als rand langs een border.

Afbeelding
`Folgate' is een nieuwe vorm die erg op de `Munstead' lijkt maar door sommigen een verbetering ervan wordt genoemd.
Van beide vormen zijn de bloemen dieper paars dan die van de Lavendula spica.

Afbeelding
De kleur van de `Gwendolyn Anley' en de L. spica rosea neigt naar roze.
Het snoeien van een lavendelhaag vraagt veel aandacht.
Het is rampzalig als u het oude hout snoeit want dat loopt daarna niet meer uit.
Alleen de jonge scheuten mogen deze maand vlak na de bloei iets ingekort worden.
Elke lavendel haag wordt na een aantal seizoenen een beetje kaal van onderen en het is dus verstandig tijdig voor nieuwe plantjes te zorgen.
Jonge scheuten die niet gebloeid hebben, schieten deze maand makkelijk wortel.
Ze ze op een beschutte plek in de tuin in zandgrond, tegen een muur op 't noorden bijvoorbeeld, waar de grond niet snel uitdroogt.
In zware gronden kan het nodig zijn een ondiepe v-vormioge groef te graven, die u met scherp zand vult.
Zet daar de jonge stekjes in die u dan in de lente moet uitplanten op een zaaibed zodat ze aan het einde van de zomer de oude planten kunnen vervangen.
LAvendelhagen gedijen het beste op kalkhoudende gronden en ze zouden u er dankbaar voor zijn als u met die voorkeur rekening houdt.

Afbeelding Afbeelding
De Santolina chaemacyparissus nana, de heiligenbloem, is een leuk half-heestertje dat niet hoger wordt dan 40 tot 60 cm.
Hij is met zijn grijsgroene blaadjes en goudgele bloemhoofdjes (augustus) heel decoratief als laagblijvende haag.
In tegenstelling tot de lavendel moet de heiligenbloem ieder voorjaar diep teruggesnoeid worden, dan worden de planten mooi dicht.

Afbeelding Afbeelding
De Santolina chaemacyparissus virens ziet er met zijn heldergroene loof heel anders uit dan de grijsgroene soorten.
AfbeeldingMaar het krijgt ook die mooie goudgele bloemenhoofdjes.

Als u liever een wat hogere grijsbladige haag hebt, kunt u de
AfbeeldingOlearia haastii
planten, een struik die oorspronkelijk uit Nieuw Zeeland komt en, zoals de meeste planten met grijze bladeren, heel geschikt is
voor gebieden met een zeeklimaat.
Hoewel de geurige witte bloempjes van deze heester niet zo bijzonder zijn, hebben ze toch een zekere charme.
Misschien juist vanwege die pretentieloosheid.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 14:03

VASTE GEWASSEN

Winterharde lelies worden pas in oktober of november buiten geplant.
De bollen van de Madonnalelie,
Afbeelding Afbeelding (Lilium candidum)
moeten echter in augustus of september worden gepland om volgend jaar mooie bloemen te geven.
Deze Madonnalelie is waarschijnlijk een van de eerste bolgewassen die ooit in Nederland werden gekweekt.
Ze moeten ongestoord kunnen groeien op een zonnige plaats, bij voorkeur in normale vochthouden grond.
De lelies groien ook op zware grond, maar dan moet de aarde wel vermengd worden met wat zand, bladaarde en kalk.
De mooie witte, zoetgeurende bloemen harmoniëren heel mooi met riddersporen.
In tegenstelling tot de meeste andere lelies wordt de L. candidum ondiep geplant, met ongeveer 3 cm aarde boven de neus.
Lelies hebben een hekel aan verse mest.
Is de grond niet voedzaam genoeg dan kunt u er goed verrotte mest doorheen werken.
Als u maar oppast dat de mest niet in aanraking komt met de bollen.
Aan de bovenste spitlaag, blij het klaarmaken van de plaats, kunt u wat beendermeel toevoegen.
Een ander lelie-soort die u in augustus geplant moet worden is de lange, statige
AfbeeldingLilium excelsum(testaceum)
die zo'n 1.50 tot 1.80 hoog kan worden en tien tot 12 heerlijk ruikende abrikooskleurige bloemen met felrode helmknoppen kan dragen.
Het is een prachtige soort om in groepen achter in de border te zetten.
De plantdiepte is zo'n 10 cm en ze staan graag enigszins in de schaduw.
Beide soorten moet u tijdens droog weer veel water geven waarna u de grond afdekt met bladaarde of vochtige turfmolm.

Wat u deze maand ook moet planten zijn de bollen van het zomerklokje
Afbeelding Afbeelding (Leucojum aestivum)

Ook de Amaryllis belladonna
Afbeelding
Maar deze heeft beschutting nodig en kan het beste achterin een border tegen een muur of haag op het zuiden staan.
Deze plant bloeit van september tot oktober en heeft grote, zachtgetinte bloemen.
Poot de bollen zo'n 12.5 tot 15 cm diep in met bladaarde vermengde grond waar eventueel - als de grond erg zwaar is -
nog wat zand aan kan worden toegevoegd.
De zomerklokjes lijken heel veel op sneeuwklokjes, maar de bloemen zijn veel groeter en de stengels langer.
Plant de bollen 10 cm diep en zo'n 10 cm uit elkaar in voedzame, vochtige grond.

Als u liever kwaliteit hebt i.p.v. kwantiteit, is het zaak om nu de herfstasters uit te dunnen.
Om meeldauw te voorkomen - een ziekte die sommige astersoorten aantast - kunt u ze bespuiten met kalkzwavel of karathane.
Dat is een middel dat daar speciaal op afgestemd is.
De behandeling moet u om de 7 tot 10 dagen herhalen.
Meeldauw op riddersporen (delphinums) kunt u er ook mee behandelen.
Riddersporen die erg vatbaar zijn voor deze ziekte moet u in de herfst verwijderen.
Zet er dan variëteiten met meer weerstand neer zoals `Blue Tit', 'Charles Langdon' en 'Daily Express'
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Een gebrek aan kali (potas) of een overmatig gebruik van stikstofhoudende mest werkt meeldauw in de hand.
Als u denkt dat dit het geval is moet u minder vaak bemesten en het gebrek aan potas opheffen.
Dit kan door een laagje zwavelzure kali (60 gram per vierkante meter)aan te brengen.
Chrysanten kunt u beschermen tegen meeldauw door ze eens per week water te geven met een selectief schimmeldodend middel.
Deze producten worden onder een bepaalde handelsnaam verkocht en de meeste ervan bevatten ook voedingsstoffen.
Dahlia's moeten nu ze beginnen te groeien waarschijnlijk nog een keer opgebonden worden.
In grond met een losse structuur moet u ze tijdens droog weer regelmatig water geven en eens in de week wat vloeibare mest.
Dit zodra zich de knoppen beginnen te vormen.
Van de heel grote dahlia's kunt u beter wat knoppen wegnemen, waardoor ze langer en mooier zullen bloeien.
Dahlia's hebben weinig last van ongedierte, alleen kriebelmugjes en oorwurmen komen er op af.
Kriebelmugjes kunnen makkelijk bestreden worden met een systemisch insecticide die u op en rond de planten giet.
Oorwurmen voorkomt u door de planten en de grond met Gamma-BHC poeder te bestuiven.
U kunt ze natuurlijk ook zelf vangen in bloempotten die u omgekeerd op bamboestokken zet en vult met stro op proppen papier.
Haal de potten er iedere ochtend af om te kijken of er wurmen in zitten en vernietig ze.
Tegen het einde van de maand kunnen veel winterharde éénjarigen die volgend jaar zomer bloeien gezaaid worden.
Goudsbloemen, godetia's, scheefbloemen, korenbloemen, riddersporen, slangenkruid, alyssum en hemelroosjes....!
Riddersporen groeien weelderig op als u ze nu zaait en de kiemplantjes met een teeltklok of met rijshout beschermd tegen storm en kou.
Liguster-, beuk-, haagbeuk-, kamperfoelie-, thuya-, hulst- en taxushagen kunnen in de tweede helft van augustus gesnoeid worden.
Viooltjes zijn heel makkelijk te stekken.
Snijd scheutjes van 6 à 8 cm direct onder een knoop af en zet ze stevig in zandgrond in een koude bak in de schaduw.
Viooltjes zijn leuke randbloemen die maanden bloeien als u de uitgebloeide bloemn steeds wegneemt.
Van de lathyrus moet u de erwelkte bloemen zelfs dagelijks wegnemen.
Voed de planten een of twee keer in de week met vloeibare mest.
Fuchsia's zijn u dankbaar als u ze op droge dagen met water besproeit.
Fuchsia's die in goedgedraineerde grond staan, kunnen in de periode mei tot oktober een gigantische hoeveelheid water verwerken.
De bollen van de Keizerskroon
Afbeelding (Fritillaria imperialis)
moeten halverwege de maand gepoot worden.
Zet ze in zware aarde in een hoekje waar ze ongestoord kunnen groeien.
De plantdiepte is zo'n 12 tot 15 cm; de onderlinge afstand 20 cm.
Augustus is een goede maand om de border eens goed te bekijken op eventuele vergissingen - kleuren die niet bij elkaar passen,
planten die elkaar verdringen - te noteren zodat u diti in de herfst kunt corrigeren.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 14:06

KAMERPLANTEN

In augustus worden kamerplanten vaak aan hun lot overgelaten.
Misschien vindt u iemand - de buurman of -vrouw, een familielid, een vriend(in) - bereid de planten tijns uw vakantie te verzorgen.
Meestal echter zult u maatregelen moeten nemen om de planten niet te laten verdorren.
Dat is meestal niet zo moeilijk als het lijkt, er zijn verschillende manieren om ze vochtig te houden.
Om te beginnen: er gaan meer planten dood door te veel dan door te weing.
Voor de meeste planten is het echter niet zo erg om een tijdje droog te staan, hoewel die periode niet te lang mag duren.
Als ze daarna weer een flinke scheut water krijgen knappen ze meteen weer op.
Het belangrijkste is om ze vlak voor u weggaat ruim water te geven, dat spreekt eigenlijk vanzelf.
Daarnaast is het minstens zo belangrijk dat de planten in goede gezondheid achtergelaten worden.
Insecten verspreiden zich razendsnel en het is noodzakelijk de planten warvan u vermoedt dat ze aangetast zijn, van te voren te bespuiten.
Planten zijn `gezelligheidswezens', ze staan graag bij elkaar en helpen elkaar dan ook door vocht af te geven.
Zet ze tijdens uw vakantie dus in groepen bijeen, zo mogelijk middenin de kamer op een stuk plastic.
Sommige planten kunt u in een plastic zak plaatsen die u aan de bovenkant dicht bindt.
Dan staan ze in feite in een eigen mini-kasje en houden ze zichzelf vochtig.
Bij weer andere planten hoeft u alleen de pot in plastic te wikkelen zodat de blaadjes door kunnen gaan met ademhalen en de wortels toch vochtig blijven.
Grote en moeilijk verplaatsbare planten kunt u in een nog grotere bak plaatsen.
De tussenruimte vult u dan op met vochtige turfmolm.
De planten houden het zo minstens een week uit, als u er wel voor zorgt dat ze niet in de zon of op de tocht staan.
Ook kunt u ze in een gootsteen of zelfs in het bad zetten, de stop in de afvoer doen en de kraan niet helemaal dichtdraaien.
Die paar druppels zijn net genoeg om de planten niet helemaal te laten uitdrogen.
En dan is er natuurlijk ook nog een mogelijkheid van potten met een eigen waterreservoir..
Ze zijn wel duur maar heel handig, vooral voor planten die veel vocht nodig hebben.
Ze zijn er in twee uitvoeringen.
In de ene staat de plant in directe verbinding met het water, in de andere wordt het water aangevoerd door een `pit' van glasvezel.
Vergelijkbaar met de pit van onze olielamp.
Afhankelijk van de inhoud van het reservoir houden de planten het één tot vier weken zonder bijvullen uit.
Ook kunt u de planten in een groep plaatsen, zoals hierboven omschreven, en er een emmer water op een krukje of stoel naast zetten.
Het water wordt dan middels een paar veters naar de planten omlaag geleid.
Veters van voetbalschoenen zijn voor dit doel uiterst geschikt omdat ze lang en stevig zijn.
De uiteinden worden op de bodem van de emmer met steentjes verzwaard.
Niet alle planten hebben voortdurend water nodig.
Cactussen, vetplanten, bromelia's, sanseveria's en nog enkele andere soorten houden het best een dag of veertien uit.
Natuurlijk wel vlak voor vertrek even flink water geven.
Door de planten afhankelijk van hun behoefte bij elkaar te plaatsen zult u merken dat er maar weinig zijn die een speciale behandeling nodig hebben.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 14:15

GAZON

Evanals in juli moet het gazon ook in augustus goed onderhouden worden.
Het gras hoort regelmatig gemaaid te worden, meestal twee keer per week.
Nieuwe gazons en gazons op sterk doorlatende grond moet u bovendien tijdens droge dagen besproeien.
Als de grond tezeer uitdroogt dat er barsten ontstaan is het (onkruid)leed niet te overzien.
Een dergelijk gazon moest dan in de herfst en de lente bemest worden met humusrijk materiaal zodat het vocht in de komende zomers beter wordt vastgehouden.
Omdat augustus van oudsher de maand is van gezinsvakanties, moet de tuin vaak eeen week of twee, drie voor zichzelf zorgen.
Nu is dat helemaal niet zo erg zolang u de tuin daarop voorbereidt, maar meestal is er vlak voor de vakantie nog zoveel te doen dat de tuin er bij inschiet.
Als u echter geen aandacht aan de tuin besteedt, treft u bij thuiskomst een complete chaos aan: gras dat veel te hoog is
geworden en onkruid dat tot aan de voordeur groeit.
Het ligt voor de hand dat u de dag voor u weggaat het grasveld nog een keer maait.
Stel de hoogte zo af dat het gras kortgesneden, maar net niet `gescalpeerd' wordt en er geen kale plekken ontstaan.
Want juist daar en dan zal er onmiddelijk onkruid gaan groeien.
De gemiddelde maaihogten zijn:
0,5 cm voor een volkomen egaal siergazon van fijnbladige grassoorten;
1 cm voor gazons voor gazons van iets mider fijnbladige soorten, en ongeveer 2 cm voor gazons van grovere grassoorten.
Het is over het algemeen beter om het maaisel niet te laten liggen omdat het onkruid zich daardoor makkelijk kan verspreiden.
Voor u met vakantie gaat hoeft u echter het afgemaaide gras niet weg te harken.
Het doet tijdens uw vakantie dienst als dek waardoor het gazon minder snel uitdroogt.
Een groter probleem is het vochtig houden van het grasveld.
Als het niet geregend heeft, moet u het nadat u het voor het laatst heeft gemaaid goed nat maken.
Het beste is om de gazonsproeier een paar uur aan te laten staan, dan wordt het water gelijkmatig verdeeld.
Met een beetje geluk blijft het gazon hierna wel veertien dagen goed.
Als de grond echter heel los is van structuur zodat het water snel wegzakt of als het gazon nog heel jong is, toch maar even een vriendelijke buurman vragen het gras een keertje te besproeien als het erg droog blijkt te zijn.
Het laatste wat u moet doen voor u weggaat is de onkruidplekjes aanstippen die de vorige keer de behandeling hebben overleefd.
Het is het makkelijkst dit met een spuitbus te doen of met een speciale applicator die u vult met een onkruiddodend middel.
Lees wel eerst de gebruiksaanwijzing goed door zodat u niet een te sterke oplossing gebruikt.
Als dat niet mogelijk is bestrijk dan de onkruidplekjes met een kwastje of borsteltje met onkruiddodend middel.
Voor nieuwe gazons die tussen half augustus en half september ingezaaid worden, moet de grond begin augustus bewerkt worden.
Het inzaaien van een gazon in augustus of september heeft verschillende voordelen:
de grond is warmer waardoor het zaad beter ontkiemt;
onkruid is een minder groot probleem en de kans op uitdroging is geringer.
Bovendien heeft het gazon ook nog een langere aanloopperode naar de komende zomer.
De grondbewerking is van het grootste belang - het bepaalt de kwaliteit van het gras.
Het omspitten en het wegwerken van de oneffenheden is het eerste wat u moet doen.
Daarnawordt alle onkruid uitgetrokken, het terrein moet helemaal `schoon' zijn.
Dan volgt de fase van het egaliserend harken en aantrappen of rollen.
Voor een mooi gazon hoort de grond volkomen vlak te zijn.
Welk graszaadmengsel u kiest ligt aan de ligging - of het gazon schaduw krijft of de volle zon moet verdragen - en van uw persoonlijk wensen.
Moet het een siergazon worden of een gebruiksgazon.
Koop altijd bij een betrouwbare handelaar en neem geen mengsel dat teveel verschillende grassoorten bestaat.
De grassenfamilie (Graminae) bestaat uit zo'n 4000 soorten en daarvan zijn er maar enkele soorten zoals zwenkgras, struisgras, beemdgras en raaigras geschikt voor een gazon.
Voor een zuiver siergazon, meer om naar te kijken dan om op te lopen, bevat het mengsel verhoudingsgewijs vrij veel - dure - struisgrassen.
In het mengsel voor een gebruiksgazon komen behalve struisgrassen ook minder fijnbladige soorten voor.
Het zaad van Engels raaigras is het goedkoopst, maar heel grof en eigenlijk alleen bruikbaar voor sportvelen en dergelijke.
Het is altijd verstandig om iets meer zaad te nemen dan nodig is.
Graszaad blijft lang goed en het is prettig om nog wat in voorraad te hebben voor het later inzaaien van kale of lelijke plekken.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 14:42

PADEN, MUREN & AFSCHEIDINGEN

De lange, warme augustusdagen kunt u benutten om paden aan te leggen.
Helaas noden dat soort dagen eerder tot lui in de zon liggen dan tot zware arbeid.
Gelukkig zijn er ook paden die bij de aanleg niet zoveel tijd vergen.
Een grindpad is makkelijk aan te leggen en past in bijna iedere tuin.
Het kan natuurlijk geen kwaad om het pad eerst uit te graven en een fundament van grof puin aan te brengen, maar nodig is dat niet.
Voor een eenvoudig tuinpad hoeft u alleen het gras te verwijderen.
Het is zelfs niet per se noodzakelijk het grind in te rollen, hoewel het wel beter is natuurlijk.
Stort het grind zodanig, dat het pad van boven iets bol loopt, waardoor het water kan afvloeien.
Een grindpad moet om de drie à vier jaar trouwens opgehoogd worden.
Ook is het verstandig het eens per jaar met een onkruiddoden middel te behandelen.
Goed ingerold grind is bovendien een uitsteknde ondergrond voor een koud te leggen asfaltpad.
In de tuin zelf is een dergelijk pad niet zo mooi maar naar een garage is asfalt heel praktisch.
U kunt het in plastic zakken kopen en meteen verspreiden, egaal harken en inrollen.
Het teerachtige materiaal kleeft op warme dagen aan uw schoen , hark en roller, kies daarom een koel dag uit.
Besproei de roller tijdens het werk af en toe met water en trek oude schoenen aan.
Geef een asfaltpad ongeveer twee dagen de tijd om uit te harden, vooral als het buiten erg warm is.
Oude paden en opritten van cement die door de jaren heen gebarsten en gerepareerd zijn - solide maar niet zo fraai -
kunt u bekleden met zelfklevend vapoterm.
Het wordt in rollen geleverd en u kunt het zelf op maat snijden en verwerken.
Het heeft een heel lange levensduur, maar de ondergrond moet absoluut glad en egaal zijn.
De grasranden langs het pad moeten goed onderhouden worden.
Regelmatig bijknippen is een eerste vereiste.
Tegenwoordig zijn er strips van plastic en aluminium in de handel die u langs het gazon in de grond slaat.
Als u zorgt dat ze diep genoeg zitten - zodat u er met de maaier overheen kunt rollen - houden ze het gras bijna onzichtbaar in toom.
En kost het bijhouden van de randen u veel minder tijd.
U kunt ook langs het pad een opstaande rand van hout, cement of baksteen aanbrengen.
Het is een heel karwei, maar daar staat tegenover dat u er een heel mooi decoratief effect mee kunt bereiken.
Behalve bij paden van cement of ander plaveisel is het raadzaam de grond eerst te bewerken met een onkruiddodend middel.
Dus voor u het grind of het asfalt stort.
Zelfs als alle onkruid uitgetrokken is, blijft er zaad in de grond achter dat later kan ontkiemen en dan gewoon dóór het pad opgroeit.
Gebruik natriumchloraat of een ander middel met een lange werkinsduur.
Als er ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch onkruid opschiet, stip de plantjes dan aan zodra ze verschijnen.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 14:43

PATIO'S, BALKONS, DAKTUINEN & BLOEMBAKKEN

Dit is de vakantiemaand de maand waarin u eindelijk eens tijd hebt om van het buitenleven te genieten.
Het is heel jammer als u de patio, de daktuin of zelfs het kleine balkonnetje niet gebruikt als het mooi weer is.
Toch komt het vaak voor dat deze buitenruimten er niet erg uitnodigend uitzien.
De ligging kan verkeerd zijn of het ziet er ongezellig uit omdat u er niets aan hebt gedaan.
Patio's, daktuinen en balkons moeten evenzeer worden ingericht als de kamers in huis.
Een eerste voorwaarde is dat er een geplaveid zitgedeelte is waar u een tafel, wat stoelen, een parasol en eventueel 'n barbecue plaatst.
Het ziet er dan al meteen wat bewoonbaarder uit.
Nu nog de kussens en een drankwagentje en u kunt zich installeren
Net als in huis hebben de plante hier een puur decoratieve functie.
Het is niet de bedoeling dat ze overheersen, en zeker niet dat ze de ruimte helemaal opvullen zodat u er alleen nog bij kunt om water te geven.
Zet de planten daarom uit het midden.
Natuurlijk mag een heel mooi exemplaar best een ereplekje krijgen.
Waar het om gaat dat ze niet de hoofdrol spelen.
Als u er de ruimte en het geld voor hebt is het prettig om speciale patio- of daktuinmeubelen aan te schaffen.
De meeste zijn tegenwoordig weer- en waterbestending en kunnen met een nat lapje worden schoongemaakt.
Stoelen en tafels van aluminium zijn heel licht en kunnen niet roesten.
Maar ook geïmpregneerde houten tuinmeubelen kunnen zonder bezwaar buiten blijven staan.
Het spreekt vanzelf dat de kussens aan het einde van de dag wel naar binnen gebracht worden tenzij ze in speciale hoezen zitten.
Er zijn zelfs kussens die een regenbuitje kunnen velen.
Is de patio of de daktuin te klein om de stoelen te laten staan, berg ze dan op één plaats op samen met alle andere spuulen die u buiten nodig hebt.
Zo is het bijvoorbeeld heel handig om aparte borden en glazen te gebruiken, dat voorkomt dat u steeds naar alles loopt te zoeken.
Een lichtpunt en een stopcontact zijn buiten erg handig.
U kunt er dan `s avonds zitten, maar ook, om maar iets te noemen, een koffiezetapparaat aansluiten of na een feestje stofzuigen.
Elektrische leidingen moeten natuurlijk wel door een erkende installateur worden aangelegd.
Het is heel vervelend als u buiten op de tocht zit.
Een verplaatsbare afscheiding is een ideale oplossing.
Dat kan een `mobiele haag' zijn van liguster, beuk of Buxus sempervirens die in een ondiepe kar is geplaatst.
Handiger is een driedelig windscherm van doorzichtig plastic dat u makkelijk kunt uitklappen, zodat u uit de wind zit of ligt.
Op te zonnige dagen bewijst een zonnescherm goede diensten.
Een felgekleurde parasol staat erg leuk, maar geeft in feite maar weinig schaduw en moet telkens gedraaid worden.
Een uitrolbaar zonnescherm dat tegen de muur bevestigd is voldoet daar veel beter.
Deze schermen zijn in tal van kleuren en ook in streepmotieven te koop en beschermen niet alleen tegen de zon maar ook tegen zomerse buitjes.
Op warme dagen geeft alleen het kijken naar water al verkoeling.
Waarom dus geen fonteintje in de patio of daktuin plaatsen?
Het is niet zo'n opgave als het misschien lijkt.
In de eerste plaats gaat het slechts om een heel klein bassin en in de tweede plaats hoeft de fontein niet echt te spuiten.
Op het dak zou dat zelfs bijzonder onplezierig zijn omdat iedereen dan nat zou worden met wat wind.
Druppelfonteinen zijn meer geschikt en heel eenvoudig te installeren als u buiten over water en electra kunt beschikken.
De watercirculatie wordt geregeld door een pompje; een afvoer is niet nodig, want u kunt het bassin eenvoudig met een
gieter vullen en er af en toe wat water bijdoen.
Zorg ervoor dat er altijd genoeg asbakken en afvalemmertjes bij de hand zijn op het terras of patio om te voorkomen dat er peuken
of papiertjes, servetten of afgevallen blaadjes in uw eigen tuin of die van de benedenburen waaien.
Asbakken horen diep en zwaar te zijn en tafeltjes moeten stevig staan zodat ze niet voorddurend dreigen om te vallen.
Regel het zo dat iedeern zijn bord of glas makkelijk ergens kwijt kan en men niet voordduren naar de grond moet bukken.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 14:44

ROTSTUINEN

In de eerste week van augustus kunnen de dwergrododendrons - met inbegrip van de azalea's die ook tot dit geslacht behoren - gestekt worden.
Haal jonge zijscheuten met een hieltje van het oude hout af en zet ze in een dichte kweekbak.
In de regel komen er vrij snel worteltjes aan.
De moeilijkheden beginnen pas in een latere fase als de stekjes opgepot of in de tuin geplant worden.
U kunt die problemen gedeeltelijk omzeilen door de stekjes niet eerst in een kweekbakje te laten wortelen, maar ze meteen in duimpotjes te plaatsen.
Vul de potjes met een mengsel van gelijke delen grof zand en droge bladaarde en wat van de tuinaarde waar de rododendrons behoefte blijken te hebben.
De stekjes hebben in ieder geval baat bij een dergelijk mengsel.
De duimpotjes plaatst u vervolgens tot aan de rand in de koude bak met grof zand of vochtig turfmolm.
De bak moet dichtgehouden worden en in de schaduw staan, vooral dat laatste is heel erg belangrijk.
In veel rotstuintjes is de bloemenweelde in augustus wel afgelopen.
Toch is dat helemaal niet nodig, want er zijn nog genoeg soorten die na juli nog bloeien.
Als men niet de fout maakt om te veel lente-bloeiende planten te kiezen, kunt u veel langer bloeiende planten hebben.
Sommige rotstuinbezitters planten ook eenjarige planten en verlengen daarmee het bloeiseizoen.
Daar komt echter wel veel extra werk bij kijken.
Om te beginnen is het uitzoeken en het plannen een heel karwei, want niet alle eenjarige planten passen in de rotstuin.
En daarna komt de fase van het opkweken en uitplanten.
Maar ook zonder eenjarige plantjes kunt u het tot eind oktober van een bloeiende rotstuin genieten.
Hieronder een opsomming van rotsplanten die in het naseizoen nog bloeien.
Het is het best om de vroege en late soorten door elkaar te zetten om de hele rotstuin kleur te geven.

Afbeelding Achillea X jaborneggii en A. X kelereri,
twee kruidig ruiken plantjes met aardige bloemschermen;

Afbeelding Afbeelding Aethionanema `Warley Rose' en A. coridifolium,
lage compacte rotsplantjes met roze bloemetjes;

Afbeelding Allium platycaule,
een sierui met leuke zachtroze bloemhoofdje, en de
Afbeelding Allium neopoltanium,
een sierui met mooie witte bloempjes;

Afbeelding Anagallis collina, (guichelheil)
oranjerode bloemen van mei tot oktober en de Anagallis willmoreana die kobaltblauw is met een rood oog;

Afbeelding Afbeelding Androsace lanuginosa,
een wollig rotsplantje met primula-achtige paarse bloemetjes met een rood oog.

Onder de Campanula's bevinden zich vele late bloeiers:
Afbeelding Afbeelding C. carpatica,
hiervan zijn er vele variëteiten,
Afbeelding Campanula cochlearifolia,
Afbeelding Campanula x haylodgensis,
Afbeelding Campanula isophylla en de
Afbeelding Campanula raineri.

Afbeelding de roze Claytonia sibirica
is eveneens zeer geschikt net als sommige herfstcrocussen - maar die moet u wel zo planten dat het blad enigszins uit 't zicht is.
Natuurlijk tot ze in december gaan bloeien.

Van juli tot oktober staan ook alle cyananthus-soorten in bloei.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Bij de Cyclamen zijn eveneens een paar soorten die het goed doen in de rotstuin,
Afbeelding Cylaam neapolitanum
vind ikzelf wel de mooiste daarvan;

Ook zijn er nog de Erigeron-soorten (fijnstralen), die uit Noord-Amerika komen, en dan met name:
Afbeelding Erigeron aureus,
Afbeelding Erigeron compositus en de
Afbeelding Erigeron uniflorus.

Erodium zorgt van jumi tot oktober voor kleur;
Gaultheria's zijn dankzij hun besjes zeer decoratief;
Gentianen bloeien zelden vóór september en een bijna klassiek soort is de:
Afbeelding Gentiana sino-ornata.

Door onder de gentianen
Afbeelding Rhodohypoxis
te planten - twee soorten die zich samen heekl goed verdragen - hebt u van mei tot de vorst invalt een opeenvolging van bloemen.
Mimulus-soorten en variëteiten - er zijn zowel eenjarige en vaste planten -hebben mooigekleurde bloemen;

Afbeelding Platodycon grandiflorum (ballonklokje) levert snijbloemen, in veel variëteiten;
Afbeelding 't potentilla-geslacht (ganzerik) omvat diverse mooie rotstuinplantjes;
Afbeelding Scilla autumnalis is een eenvoudig maar zeer sierlijk bolgewasje en van de
Sedum-soorten (vetkruid) zijn er veel te veel om allemaal op te noemen.
Er zijn nog veel meer planten die in de nazomer en vroege herfst bloeien maar met deze lijst kunt voorlopig al een heel eind komen.

Augustus is de maand waarin u de bollen en knollen weer moet gaan planten.
Niet alleen hebben ze een lang groeiseizoen nodig, maar ook kunnen ze er slecht tegen om lang bewaard te worden.
Tulpen zijn de enige uitzondering, deze hoeft u pas in november te plant.
Het betreft dan natuurlijk wel de losse bollen, niet de bollen die u koopt in een potje, want die kunnen op elk tijdstip worden geplant.

Eén waarschuwing is wel op zijn plaats: van sommige planten zoals de
Afbeelding Nomocharis fritillaria en de cyclamen kunt u beter geen droge bollen aanschaffen.
Zodra deze aan lucht worden blootgesteld, verliezen ze hun kiemkracht en dan duurt het héél lang voordat ze hersteld zijn.
Over het algemeen moet u bollen en knollen 5 tot 7.5 cm diep planten.
Cyclamen staan liever ondiep, 2.5 cm onder de grond is genoeg.
Als u vrij zware grond hebt is het raadzaam de bolle op wat zand te leggen.
Na het planten eendrukken van de grond moet u maar wat beendermeel inharken, ongeveer 120 gram p/m2.
Overigens hoeft u niet te bemesten.
Augustus is ook de maand om bollen te delen, alleen met sneeuwklokjes moet u wachten tot het blad weer gaat groeien.
Bollen en knollen die te klein zijn om volgend voorjaar al te bloeien, moet u oppotten en in een koude bak bewaren tot het jaar daarop.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 14:47

ROZEN

Als u nog rozen wilt enten moet u daar wel haast mee maken.
Begin augustus is echt de uiterste termijn.
Daarna vermindert de sapcirculatie en neemt de kans op een goed resultaat drastisch af, tenzij u de onderstam regelmatig besproeit.
Afbeelding Het is gebruikelijk om onderstammen van de Rosa canina (Hondsroos) en de
Afbeelding Rosa rugosa (bottelroos) vroeg in 't seizoen te enten.

Aan de andere kant kunnen de onderstammen van de
Afbeelding Rosa polyantha multiflora in augustus nog wel met een redelijke kans van slagen behandeld worden, omdat ze zelfs tijdens droog weer nog groeien.
De onderstammen hebben een erg dunne schors en daarom moeten geocculeerde rozen het eerste seizoen opgebonden worden.
Dit om te voorkomen dat ze door de wind afgerukt worden.
U moet nog steeds om de tien tot veertien dagen bespuiten tegen sterroetdauw en, zonodig ook tegen meeldauw.
De rozen gebben deze maand niet meer zoveel last van insekten, maar als de bladluis zicht lijkt uit te breiden , kunt u aan het middel tegen sterroetdauw iets tegen bladluis toevoegen zodat u maar één keer hoeft te spuiten.
In de tweede helft van de maand bloeien de
Afbeelding Afbeeldingtheehybriden en de
Afbeelding Afbeelding floribunda's voor de tweede keer.
Ook schieten er van onderen nieuwe scheuten uit.
Het is niet aan te bevelen de rozen na juli nog met stikstofmeststoffen te voeden.
Hierdoor zouden er onvolwaardige scheuten gaan groeien die meteen door meeldauw zouden worden aangetast.
Wel is hetr goed de perken half augustus met zwavelzure kali te bemesten (ca. 60 gram p/m2).
Het is niet te vroeg om oude, afgedragen hout van klimrozen te snoeien.
De hybriden die laat in het seizoen nog bloeien zoals de;
Afbeelding`Crimson shower' laat u natuurlijk nog even ongemoeid zijn gang gaan.
Maar met de meeste, en dan zeker de vroegbloeiende soorten zoals daar zijn;
Afbeelding Àlberic Barbier'
Afbeelding `Albertine'
Afbeelding `Dr. W. v. Fleet' en
Afbeelding `Francois Juranville' kunt u nu wel beginnen met snoei.
Om de nieuwe jonge takken niet te beschadigen, kunt u het oude hout beter stukje bij beetje wegnemen.
Als u vindt dat er te weinig jonge takken zijn is het verstandig voor alle zekerheid een paar oude takken te behouden.
De jonge takken horen zo snel als mogelijk opgebonden te worden - als ze door elkaar heengroeien bestaat een reeële kans op meeldauw.

Afbeelding Voor treurrozen (eigenlijk klimrozen die op een hoge stam zijn geocculeerd) gelden dezelfde regels.
Van sommige klimrozen moeten de jonge takken tijdens de groei worden opgebonden, ze zijn dan nog zacht en buigbaar.
Dit is de enige werkelijk effectieve manier om ze omhoog te leiden.
Als u het opbinden uitstelt tot de takken al bijna volgroeid zijn, is het erg moeilijk om ze in een andere richting te dwingen.
Het hout is dan al hard geworden en u loopt het risico dat de takken afbreken.
Wildgroei moet u zo diep mogelijk wegsnijden.
Deze takken mogen in geen geval opgroeien want dit doen zij ten koste van de gecultiveerde rozen.
Wilde takken kunnen tijdens de zomer en de herfst opschieten, maar in augustus komen ze het meest voor.
Met een beetje oefening zijn ze vrij eenvoudig te herkennen omdat ze er heel ander uitzien.
De blaadjes zijn smal en puntig, terwijl de blaadjes van de cultivars juist een brede, afgeronde vorm hebben.
Ook zijn de blaadjes van wilde takken groen en die van de gecultiveerde rozen rood-, brons- of koperkleurig getint.
Hetzelfde kleurverschil is er ook voor de stelen: wilde takken hebben een bleekgroene kleur en cultivars rode.
Daarnaast zijn wilde takken te herkennen aan de doornen.
Ze hebben er veel meer en ook nog puntiger dan die van de cultivar rozen.
Een enkele keer komt het voor dat het ondanks al die verschillen toch lastig omonderscheid te maken, vooral bij heel jonge takken.
In die gevallen moet u kijken waar de tak ontspringt.
Een wilde tak groeit uit de wortels of onder de occulatieplek uit de hoofdstam.
Jonge takken van cultivars alleen uit de occulatieplaats of daarboven uit de hoofdstam.
Het is belangrijk om alle wilde takken in hun geheel, dus vanaf het beginpunt, weg te nemen.
Door alleen het bovegrondse gedeelte weg te nemen berikt u slechts dat er nog meer gaan groeien.
Soms verschijnt er ook wildgroei op stamrozen en heel zelden zelfs tussen de twee occulatieplaatsen zodat de wilde takken zich door de kroon dringen.
Het is duidelijk dat u ze er in het beginstadium uit moet trekken want als ze eenmaal groot zijn levert het alle mogelijke problemen op.
Voor u met vakantie gaat moet u alle bloemen van de rozen verwijderen.
Tegen de tijd dat u terugkomt zijn ze toch al uitgebloeid en hebben ze misschien zaaddozen gevormd (Bottels)
Als het erg droog weer is moet u de rozen voor vertrek flink wat water geven, ongeveer drie emmers per plant.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 14:51

BOMEN, HEESTERS & KLIMPLANTEN

Veel heesters zijn gemakkelijk te vermeerderen door aan het eind van de zomer stekjes van de jonge scheuten te nemen.
Afbeelding
Stekjes die van onderen al vrij stevig zijn zijn het beste.
Wortelvorming vindt sneller plaats als u de stekjes met een `hieltje' gebruikt en ze voor het oppotten in hormoonpoeder doopt.
Heesters die op deze manier manier vermeerderd kunnen worden zijn;
Afbeelding Deutzia (Bruidsbloem)
Afbeelding Buddleia (Vlinderstruik)
Afbeelding Philadelphus (Boerenjasmijn)
Afbeelding Berberis (Zuurbes)
Afbeelding Cotoneaster (Dwergmispel) en ook de
Afbeelding Afbeelding Heide (Erica carnea)

Er zijn ook veel groenblijvende heesters die gestekt kunnen worden zoals de;
Afbeelding Afbeelding Escallonia-hybriden,
Afbeelding Santonia chamaecyparissus (heiligenbloem)
Afbeelding Rozemarijn en de
Afbeelding Lavendel
Van de stekjes moet u de onderste blaadjes verwijderen zodat een steeltje ontstaat.
Als de toppen er wat slapjes bijhangen kunt u die eveneens wegnemen.
De grondsoort die u voor de stekjes gebruikt is afhankelijk van uw voorkeur.
Een mengsel van gelijke delen zand, turfmolm en leem is heel goed, hoewel zuiver zand, turfmolm en vermiculite (kunststofsbstraat)
ook met veel succes worden toegepast.
Als u maa enkele stekjes hebt - en welke tuinier wil zijn heester bij tientallen vermeerderen - kunt u ze rondom in 'n bloempot zetten.
Maak eerst met een pootstokje of met een potlood gaatjes in de grond.
Zet daar de stekjes in en druk ze stevig aan.
Dit laatste is van essentieel belang voor de wortelvorming.
Als de stekjes opgepot zijn besproeit uze flink met water.
Laat de pot uitlekken, wikkel hem daarna in een plastic zak en zet hem uit de zon op een beschutte plaats in de tuin.
Na ongeveer vier weken komen er wortels aan de stekjes en kan de plastic zak eraf gehaald worden.
Ze zijn echter nog lang niet sterk om de winterkou te verdragen.
Zet de pot daarom in de koude bak.
De stekjes staan daar koel maar worden toch tegen de vorst beschermd.
Als het redelijk weer is moet u de deksel van de bak opklappen want de heesters in wording hebben regelmatig frisse lucht nodig.
Dat voorkomt nameliojk verrotting van wortels en loof.
Een groter aantal stekjes kunt u meteen in de koude bak planten.
Zij moeten vrij dicht bij elkaar staan - een onderlinge afstand van 5 cm is ruim genoeg - omdat ze daardoor sneller wortels krijgen.
De eerste vier of vijf weken dient u de bak, behalve voor korte `luchtperioden' om het vocht te laten ontsnappen, dicht houden.
Door de stekjes met water te besproeien blijven ze rechtop staan en verloopt de wortelvorming voorspoedig.
In de lente kunnen ze in een kweekbed uitgeplant worden en volgend jaar herfst zijn ze zover dat ze naar hun plaats van bestemming mogen.

En zijn diverse erg mooie klimplanten die in augustus gaan bloeien of nog bloeien.
Twee ervan - beide uitheemse soorten - zijn:
Afbeelding
Clianthus puniceus, een vrij tere plant uit Nieuw-Zeeland die tegen een muur op het zuiden geplant worden.

Afbeelding
Campsis tagliabuana `Mme Galen' uit de Verenigde Staten.
De eerste heeft buitengewoon opvallend gevormde, dieprode bloemen die enigszins doet denken aan de scharen van een kreeft.
De trompetklimmer heeft buitengewoon fraaie, oranje-rode trompetvormige bloemen, veelal in trossen bijeen.
Het is een van de opvallendste planten die deze maand bloeien.
De grootbloemige Clematis-hybriden van het Jackmanii-type
verrijken de tuin nu ook met kleur.
Afbeelding Afbeelding

Hoewel over het algemeen wordt aangeraden ze tegen een muur op het noorden of oosten te planten, doen ze het eigenlijk overal.
Zolang ze maar in vochthoudende grond staan en de voet beschermd wordt tegen felle zon.
De meeste - vrijstaande - huizen van tegenwoordig hebben een of meer aansluitende terrassen.
Zet u nu een Clematis tegen een muur naast het terras, kruipen de wortels uit zichzelf onder de tegels omdat het daar koel en donker is.
In het begin kunt u ze wel wat beschermen door een dakpan of tegel tegen de voet te plaatsen.
Nog beter is om er een laagblijvende heester zoals een lavendel of een Viburmum davidii voor te zetten.
Een andere prachtige Clematis die in augustus op zijn mooist is, is de:
Afbeelding Clematis flammula, een soort die zowel vanwege zijn heerlijke geur als vanwege de bloemen gekweekt wordt.
Want ofschoon deze clematis een zeer rijke bloei heeft zijn de bloemetjes op zichzelf niet zo bijzonder.
Maar hun geur parfumeert de hele tuin en dan vooral op zwoele zomeravonden.
Kamperfoelie wordt door velen geassocieerd met het begin van de zomer en de bloeitijd van de rozen.
Maar bestaan ook verschillende soorten die bloeien van juli tot en met september.
Om er een paar te noemen;
Afbeelding Lonicera x brownii
Afbeelding Lonicera japonica
Afbeelding Lonicera pericymenum (heeft wel veel licht nodig)
Afbeelding Lonicera sempervirens
Twee interessante variëteiten van deLonincera sempervirens zijn:
Afbeelding `Dropmore Scarlet' in rood, en de
Afbeelding `Goldflame, paarsroze met lichtgeel.
Beide planten bloeien van juli tot oktober maar zijn beiden nu op hun hoogtepunt.
Bloeiende bomen zijn er in augustus nauwelijks, hoewel de Japanse sierkers, Prunus sargentii
Afbeelding
tegen het einde van de maand soms een voortijdige rode blos krijgt om ons eraan te herinneren dat het niet lang zal duren voor de herfst aanbreekt.

Afbeelding Afbeelding De Catalpa bignoniodes, de decoratieve trompetboom die uit de Verenigde Staten afkomstig is een uitzondering.
In juli en augustus komen opstaande, losse trossen van wit met paars gevlekte bloemen uit, die enigszins lijken op die van de paardenkastanje.
Meteen na de bloei verschijnen de opmerkelijk lange peulvruchten.
Met een hoogte van 5 tot 10 meter en een kruin van dezelfde afmetingen, is deze boom voor de doorsnee tui wat te groot.
Voor een uitgestrekt gazon is de Catalpa bignonionides echter een magnifieke solitair.

geert
Berichten in topic: 17

Re: Je tuin in twaalf maanden (AUGUSTUS)

Bericht door geert » 07 nov 2011, 14:55

GROENTEN

Normaal gesproken begint in augustus het oogstseizoen, hoewel in sommige jaren de oogst eerder binnengehaald moet worden.
Kruiden die nog in bloei staan horen geplukt en gedroogd te worden.
Pluk ze niet vlak na een regenbui of als er nog dauw op zit, maar op een warme dag en hang ze in bosjes onsteboven op.
Ook is een afkoelende oven òf een doorzichtige plastic zak boven het fornuis mogelijk (pas wel op voor brand).
Als de kruiden droog en bros aanvoelen kunt u de blaadjes van de stelen afhalen, fijn wrijven en in luchtdichte potjes doen.
Om kruiden te verpoederen is een electrische koffiemolen wel handig.
Maak wel na iedere maalbeurt de binnenkant van de machine schoon met een partje citroen, dan blijven de geuren er niet aanhangen.
Sjalotjes en uien die in de herfst gezaaid zijn kunnen gerooid worden als het loof helemaal verdord is.
Het rooien kan het best tijdens droog weer plaatsvinden, maar helaas zijn er ook zomers wanneer het vaker regent dan dat de zon schijnt.
Graaf ze dan uit en spreidt ze uit op plastic, waarna u er teeltklokken overheen zet.
Ze komen dan niet meer in contact met de grond en kunnen toch drogen.
Daarna de restjes aarde en losse huidlagen verwijderen.
Bewaar ze tot de winter in bakken of boodschappennetjes op een droge en vorstvrije plaats.
Uien kunnen zowel in de herfst als in de lente gezaaid worden.
Goede herfstvariëteiten zijn `Atumn Triumph'`en `Reliance'.
Dun de zaailingen pas in de lente uit, ze zijn dan heel jong en erg lekker.
Ze worden ook niet voor niets lenteuitjes genoemd.....!
Sommige herfstuien zijn zelfs alleen geschikt om `groen' gegeten te worden en een aantal daarvan horen voor voor kerts gerooid te worden.
Dit omdat ze niet winterhard zijn.
`Lisbon'en `White' zijn daar voorbeelden van.
`White Spanish'is een heerlijke lenteui.
Met het rooien van de bieten hoeft u nog geen haast te maken.
Ze kunnen tot de vorst in de grond blijven en daarom kunt u beter niet meer rooien dan u nodig hebt.
Als u in het bezit bent van een diepvrieskist kunt u ook het loof van de bieten bewaren, het is erg gezond en bijzonder smakelijk.
Winterspinazie is een plezierige afwisseling van alle koolsoorten.
`Prickly'en `Winter' kunnen van begin augustus tot half september gezaaid worden.
Ze staan graag licht beschut, desnoods tussen rijen kool als er in de groententuin geen muur of schutting staat.
Veel karweitjes kunt u combineren.
Zo kunt u tijdens het aanaarden van de aardappelen, prei en selderie meteen onkruid vrij maken.
Aanaarden is een vrij eenvoudige methode om stelen te bleken; u moet er deze maand mee beginnen.
Bij selderie moet u er rekening mee houden dat de planten na het aanaarden nauwelijks meer groeien, doe het dus niet té vroeg.
Andijvie hoort ook gebleekt te worden omdat donkergroen bladeren slecht verteerbaar zijn, maar dat doet u op een andere manier.
Meestla legd men een bord op de - droge - bladrozet.
Het bleken duurt ongeveer 5 à 6 weken.
Ook voor andijvie geldt dat de planten eerste een redelijke omvang moeten hebben.
Bekijk af en toe hoe het met het bleken gaat.
Een tweede manier o andijvie te bleken doet u met behulp van teeltklokken die u over de planten plaatst.
Daarna afdekken met zwart plastic zodat er geen straaltje zon meer bij kan komen.
Als er nog ruimte over is in de groententuin kunt u voor volgend jaar zomer en herfst spruitjes zaaien.
De jonge plantjes moeten de hele winter in het zaaibed blijven en in de lengte op ongeveer 8 cm uitgeplant worden.
Later gaan ze pas naar hun definitieve plek.
Zaai deze maand ook de laatste parij sla, maar houd de teeltklokken gereed voor het geval het snel koud wordt.
`Spring Beauty' is een goed ras om nu te zaaien omdat het niet gevoelig voor meeldauw is net als `Continuity' dat een donkerder blad heeft.
Kropsla mag in/na augustus niet meer verplant worden.
Verspreid het zaad dus zuinigjes en dun de plantjes vroeg uit.
En als u nu toch bezig bent kunt u meteen wat bladgroenten zaaien die u aan het einde van de winter als sla kunt gebruiken.
Het behoeft geen groot aantal te zijn, één rij is voldoende.
Zet er wel teeltklokken overheen.

Plaats reactie