Je tuin in twaalf maanden (MAART)

geert
Berichten in topic: 21

Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 16:53

Karweitjes van de maand maart
Tuinieren in maart markeert het begin van het 8 maanden durende actieve seizoen voor de tuinier.
In het algemeen is het nu de laatste mogelijkheid om voor de herfst heesters en fruitbomen te planten.
Er moeit worden gesnoeid en welige jonge groei moet worden beschermd en gevormd.
Om de zomerbelofte waar te maken moet de border met vaste gewassen misschien nieuwe overblijvende en hoekplanten hebben.
En ook de gazons beginnen regelmatig aandacht te vragen.
Hieronder een opsomming van karweitjes in het kort wat u zoal deze maand zou kunnen doen.
Voor uitgebreide gegevens scroll je verder door naar beneden waar de onderstreepte onderwerpen zijn weergegeven.

______________________________________________________________________________

BOLLEN

Bekijk de bloeiende bollen in de tuin.
Beslis welke verplaatst en welke aangevuld moeten worden.
Plant vast gladiolenknollen en taaie soorten.

______________________________________________________________________________

SNIJBLOEMEN

Gebruik de nog bloeiende heide als basis voor een boeket van kleine lentebloemen.
Zaai exotische bl;aderplanten, als Atriplex hortensis cupreata, ricinus en perilla.

______________________________________________________________________________

FRUIT

Bijna overal vormen de eerste veertien dagen van maart de laatste kans om fruitbomen te planten.
Verstevig de grond rondom eerdere aanplanten, controleer de steunen en breng een voedingslaag aan.

______________________________________________________________________________

HOBBYKAS

Zaai allyssum, nemesia, violieren, asters, goudsbloemen en petunia's.
Rooi vroeggezaaide tomaten en andere planten.
Bewater cactussen grondig om ze op gang te brengen en verpot ze waar nodig.

______________________________________________________________________________

HEGGEN

Verwijder rommel waarin ongedierte kan zitten, hark de grond en breng Plant groenblijvende of uitvallende heggen, bij voorkeur met iemands hulp.
Bescherm de jonge heg aan onbeschutte zijden met gevlochten hekwerk.
______________________________________________________________________________

VASTE GEWASSEN

Plant in nieuwe borders taaie vaste planten volgens een kleurenschema.
Verdeel en graaf de planten uit bestaande borders waar nodig.
Plant randplanten als primula's, driekleurige en gewone viooltjes.

______________________________________________________________________________

KAMERPLANTEN

Meer water geven en vaker voeden.
Haal trege planten uit hun pot, inspecteer ze en verpot ze zonodig.

______________________________________________________________________________

GAZON

Veeg, rol en hark het gras voor het maaien.
Maak de grond klaar voor een nieuwe grasmat, of dit nu gezaaid of met zoden belegd.

______________________________________________________________________________

PADEN, MUREN EN AFSCHEIDINGEN

Plant wortelscheuten in een stenen muur tijdens het bouwen of zet ze in spleten van een bestaande muur.

______________________________________________________________________________

PATIO'S, BLOEMBAKKEN EN DAKTUINEN

Heeft u geen hobbykas maar wilt u wel patioplanten zaaien, maak dan een `mini-kas' door een zaaibak in
een plastic zak te doen; blaas deze daarna op en sluit hem.

______________________________________________________________________________

ROTSTUINEN

Vervang slachtoffers van de winter en plant nieuwe aankopen uit.
Vorm een helling van minimaal 60 cm2.

______________________________________________________________________________

ROZEN

Voltooi het planten maar snoei de struiken eerst.
Snoei bestaande rozen afhankelijk van de soort:
Floribunda's, klimrozen, bastaard-theerozen, struikrozen.

______________________________________________________________________________


BOMEN EN HEESTERS

Schoffel de struikborder licht of dek de bodem toe met halfverrot stro.
Snoei bepaalde heesters.
Bespuit camelia's met water tegen vorstschade en bescherm de Chaenomeles japonica (Japanse kwee)
tegen knopvernielende vogels.

______________________________________________________________________________

GROENTEN

Zaai opvolgende gewassen in makkelijk bewerkbare grond.
Ontwikkel zaailingen in een opgehoogd teeltbed.
Gebruik open ruimten in bloembedden voor groenten.

______________________________________________________________________________

WATERTUIN

Om een waterloop aan te vullen kunnen kruipplanten worden geplant (aubretia, allyssum, helianthemum).
Plant in de vijver zelf de Hottonia palustris, het waterviooltje.

______________________________________________________________________________

DIEREN IN DE TUIN

Wees voorbereid op de broedtijd, maak nestkastjes schoon en repareer ze waar nodig.
Maak nieuwe nestkastjes aan de noordzijde van bomen.

______________________________________________________________________________

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 22:45

Bollen

In maart werpen de herfstplannen en het planten van lente-bloeiende bollen resultaten af.
In struikborders, gras, bloembedden, raambakken en plantenbakken beginnen allerlei soorten narcissen te bloeien.
Populaire soorten van dwergnarcissen
Afbeeldingzoals bulbocodium, de hoepelroknarcis Afbeeldingen de cyclamineus, (die beter groeit op turfachtige grond).

Ze verfraaien grazige dijken met minder bekende soorten als de
Afbeeldingnanus, Afbeeldingjucifolius Afbeeldingen de watieri met zijn helderwitte bloemen.

AfbeeldingEen goede bol voor steenachtige grond, de Eranthis hyemalis, de winterakoniet, is verscholen tussen zijn bladerige groei.

Alle crocussen bloeien, onafhankelijk van het maartse weer, en de
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
verschillende variëteiten van de Crocus sieberi zijn bijzonder kleurrijk.

De kortstelige tulpen, veelal met gestreepte of gevlekte bladeren, kruisingen of ontwikkelde soorten van de Tulipa kaufmanniana, de waterlelietulp,
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
zijn de eerste tulpen die tegen het einde van de maand gaan bloeien.

Nu de bollen in de tuin in bloei staan, is het tijd om het totale effect ervan te bekijken en te beslissen welke er verplaatst
en welke er aangevuld moeten worden om volgend jaar nog betere, mooiere, resultaten te krijgen.
Onderschat nieuw geplantte bollen niet.
Het kost ze een jaar of twee om aan de grond waar ze staan te wennen.
De meest fascinerende bollen van deze maand zijn de knolirissen, waarvan sommige erg lekker ruiken.
De Iris histrioides krijgt zijn purperen, soms blauwachtige bloemen ongeacht het weer.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De Iris reticulata en zijn variëteiten zien er bijzonder goed uit in bakken en laten zich goed mengen met crocussen.

De Leucojum vernum, het lenteklokje, en het blauwe druifje staan nu ook in volle pracht.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Als de raambakken tijdens de winter leeg hebben gestaan, zet dan nu een pot narcissen die buitenshuis of in een
koude hobbykas zijn geteeld, in de aarde van die bakken en voeg een bovenlaag van turf toe.
Weersta de verleiding de planten uit hun potten te halen.
Het geheel der wortels zal die plotselinge vrijheid niet op prijs stellen.

Bereid ruimte in de vaste borders of verhoog de bloembedden voor om er tegen het einde van de maand lelies in te planten.
Kies plaatsen waar ze tijdens het midden van de dag wat schaduw krijgen of waar andere planten voor bescherming zorgen.

Als het niet vriest kunnen op gunstige plaatsen tegen het einde van de maand al gladiolenknollen worden geplant
voor enige vroege bloemen.
Zet de knollen in balen zand in tevoren geprepareerde open grond.
De balen zand bieden bescherming tegen grondziekte en bevorderen de wortelgroei.
Plant de knollen 12,5 tot 15 cm diep met zand eronder.
Leg in steenachtige aarde een laag fijne grond over de knollen om te voorkomen dat de uitloper in het begin van de
groei bochtig gaat worden.
Het beste effect wordt verkregen door de knollen in groepjes te planten, bijvoorbeeld 5 of 7 bijeen in een
gat met platte bodem, en dan de groepjes zo'n 12,5 cm uit elkaar.
Andere planten die nu geplant kunnen worden zijn taaie soorten van de klaverzuring die in zomer en herfst bloeien.
Het zijn dan ook aantrekkelijke hoekplanten.
Probeer 5 of 6 bollen in een pot van ca 12,5 cm te potten voor de zomer of begin met Oxalis floribunda
Afbeelding
als zomertooi in hangmanden.
Snijdt de hyacinten en narcissen die binnenshuis in potten en bakken staan, en nu beginnen te kwijnen, bij de basis af.
Geef ze minder water maar houd het weefsel of de aarde vochtig tot het gebladerte volkomen verdroogd is.
De potten zien er in deze periode vrij onaantrekkelijk uit, verplaats ze daarom naar een logeerkamer of een luchtige, lichte schuur..
Als het weer zacht is kunnen ze ook direct vanuit hun potten in een hoekje buiten worden geplant.

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 22:47

Snijbloemen

Terwijl in maart overal knoppen uitkomen en veel bloemen dapper proberen te bloeien, zijn er een paar
die nu al een begin laten zien van het grote geheel dat later veel genoegen kan geven.
Maar zelfs twee of drie bloemen van een plant hier en daar kunnen worden gecombineerd tot een grote schaal van kleuren.
Maak gebruik van winter-bloeiende heide, die nog steeds vrolijk en fris is, om een basis te vormen waarop kleine,
minder stevige bloemen kunnen worden geplaatst.
Het is eerder goed dan slecht voor heide om er een handvol stukjes vanaf te halen.
Als deze dicht opeen in een lage vaas worden gezet zijn ze net zo goed als iedere basis en nog kleurrijker ook.
Boeketjes of ruikertjes van twee of meer sleutelbloemen, madeliefjes, scilla's, steenbreek, longkruid, kleine narcissen,
irissen, crocussen en andere bescheiden bloemen lenen zich all goed voor een wijze van schikken in de geest van `borduurwerk'.
Afhankelijk van het aantal beschikbaren bloemen kunnen bloemen worden gezet in houders, variërend van
ondiepe ovenschalen tot enorme ouderwetse waskom.
Bloesemtakken kunnen nog steeds naar binnen worden gebracht en sneller tot bloei komen.
Gebruik kleine zijtakjes om hoogte te geven aan bloemstukken van kleine bloemen.
Veel groenblijvende planten passen goed bij lentebloemen.
Afbeelding Afbeelding
De prachtige Garrya elliptica met grijs-groene katjes is goed te combineren met de heldere pasteltinten van hyacinten.
Afbeelding Afbeelding
De geel-gevlekte glimmende bladeren van de broodboom (Aucuba japonica) met rode bessen passen uitstekend bij papaveranemoontjes.
Gebruik buxus, mirte, olijfwilg, camelia's en andere glanzende bladeren voor contrast.
Gebruik ook mooie takken van de Viburnum tinus, met bladeren én bloemen, om een paar bloesemtakken aan te vullen.
Afbeelding Afbeelding

Wanneer de bloeiende hobbykas- en kamerplanten zoals cyclamen en azalea het begeven, gebruik dan de laatste
bloemen ervan in mooie boeketten.
Op die manier kan de uitvallende plant naar zijn zomerkwartier worden verplaatst en kunnen enkele bloemen in een
aantrekkelijker omgeving worden gebracht.
Kijk intussen rond voor zomerboektten.
Harde eenjarige planten die als groenten in rijen zijn gezaaid, zijn gemakkelijk te plukken, en hebben slechts
een lichte ondersteuning nodig om de stelen recht en de bloemen van de grond te houden.
In een groot gebied kunnen rijen van alle soorten worden geplant naar smaak en behoeft.
Maar in een kleinere tuin kan de bloemschikker overwegen een gemengd pakket van lange eenjarigen in te zaaien.
Zaai alle zaad dun uit om verspilling bij het later uitdunnen te voorkomen.
Veel exotisch uitziende bladerplanten zijn gemakkelijk van zaad af te telen.
Enkele planten die dan nu gezaaid dienen te worden zijn sierkool,
Afbeelding purper-zwarte Atriplex hortensis cupreata,
Afbeelding zilverachtig, donzige Cineraria maritima-soorten,
Afbeelding ricinus (de wonderolieplant met wijn-bronskleurig blad) en
Afbeelding Perilla, ook bronskleurig met fijner generfde blaadjes.

Afbeelding Afbeelding
De Cobaea scandens, de kop en schotelbloem, is een mooie klimplant die bij een temperatuur van 15-18 graden C gezaaid moet worden.
Zijn mooie violet-groene bloemen geven schoonheid en distinctie aan boeketten, en zelfs als de bloemkroon is
afgevallen, is de overblijvende bloemkelk mooi genoeg om toe te passen, vooral in gorne boeketten.
Voor wie van geheel groene boeketten houdt, zijn er groene zinnia's en siertabak, terwijl de lange linten van de
Afbeelding Amaranthus caudatus viridus zowel vers als zorgvuldig gedroogd voor het schikken kunnen worden gebruikt.

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 22:49

Fruit

Behalve in een koud voorjaar of in uitgesproken late seizoenen vormen de eerste veertien dagen van maart de
laatste kans om fruit te planten, omdat dit moet gebeuren als de planten nog overwinteren.
De in pot geteelde zachte fruitsoorten die men soms in tuincentra kan kopen, vormen een uitzondering.
Deze kunnen altijd worden uitgeplant, mits dat voorzichtig gebeurt om de wortelkluit niet te beschadigen.
Bij het planten van fruit in maart is de toestand van de grond nog steeds een vitaal punt van overweging.De grond die tussen en om de wortels van de nieuwe planten is gewerkt moet rul, korrelig en bros zijn - niet bevroren en niet te nat.
Een goede conditie van de grond is belangrijker dan het slaafs volgen van de kalender.
Het is bijzonder belangrijk dat bomen en struiken die in de lente zijn geplant geen gebrek aan wter mogen hebben.
In hun eerste seizoen hebben ze geen extra voedsel nodig, maar een laag van 5 cm vochtige turf over het oppervlak
voorkomt vochtgebrek door uitwaseming.
Laat geplante bomen hebben wel eens meer bladeren dan wortels kunnen onderhouden, speciaal bij winderig
weer, wanneer de uitwaseming van de bladeren heel erg groot is.
Een soort windscherm van paklinnen of plastic op de windzijde van in maart geplante bomen kan nuttig zijn.
Evenals een sproeibeurd met schoon water op heldere dagen.
Controleer bij alle eerder geplante bomen of de wintervorst ze niet omhoog heeft geduwd.
Druk de aarde rondom de boom stevig aan met de voeten en let erop dat de steunbanden goed werken.
Een kritisch onderzoek is nodig bij bomen die tegen een muur groeien, omdat soms de grond bezinkt maar de muur waaraan
ze groeien dat natuurlijk niet doet.
Een boom kan letterlijk aan zijn steunbanden worden opgehangen en als dat gebeurt, is het van groot belang het
contact tussen wortels en grond weer zo snel mogelijk wordt hersteld.
Als eerder geplante bomen en struiken nog geen nieuwe grondlaag hebben gehad, doe dat dan nu.
Turf kan hiervoor dienen, omdat in het eerste seizoen nog geen voeding is vereist.
Als oudere bomen nog geen mest hebben gehad, moet dit nu gebeuren volgens de richtlijnen beschreven in februari.
Zacht fruit heeft het meeste recht op de beschikbare hoeveelheden goed verrotte mest, tuincompost of afgedragen hop.
Champignonmest is ook uitstekend materiaal mits de grond nog niet neutraal of basisch is, omdat deze grond meestal een deel kalk bevat.
Houd het weer in de gaten.
Als hte een droge lente is, wat vaak gebeurt, moet al het fruit dat dit seizoen is geplant royaal worden besproeid.
Vooral bomen tegen muren kunnen het heel erg moeilijk hebben.
Hoewel de late zomer of vroege herfst de beste tijd is om de aardbeisoorten die in de zomer vrucht dragen
te planten, kan dit ook wel in maart gebeuren.
In dat geval mogen ze echter het eerste jaar al vruchten dragen en daarom moet alle bloesem onmiddelijk worden verwijderd.
Geef prompt naa het planten overvloedig water.
Permanent vruchtdragende aardbeien (ook bekend als altijd-dragend of doordragend) kunnen nu ook worden geplant.
In koude streken en op harde grond is dit een betere tijd dan in oktober.
De planten mogen dan het eerste jaar wel vruchten dragen maar ze moeten eerst een goede kans gehad hebben om aan de grond te wennen.
Verwijder daarom alle bloesem tot eind mei of begin juni.
Ook bij oudere vaste aardbeiplanten kan de eerste bloesem worden afgeplukt om een maximale herfstoogst te krijgen.
Zaai het zaad van de bergaardbei 0,5 cm diep, òf buiten waar de planten vrucht dragen òf in een zaaibak in de
hobby- of broeikas om later naar buiten te worden overgeplant.
Deze vruchtjes smaken naar wilde aardbeien; u kunt er goede jam van maken en reumapatiënten kunnen ze zonder risico eten.
In de hobbykas kan vrij vroeg worden gezaaid, maar buitren moet u wachten tot de zonde grond goed heeft verwarmd en gedroogd.
Als het later in de maand echt warm weer is, hebben aardbeien onder broeibakken of plastic midden op de dag ventilatie nodig.
NBij koude nachten hebben vruchtbomen tegen een muur die al in bloesem staan bescherming tegen de vorst nodig.
Bestuif de bloesem met de hand, zoals dat al eerder is beschreven.
Waar om de een of andere reden `s winters niet is gespoeld met teerolie tijdens de slapende periode, of waar de
rode spinmijten actief zijn geweest (teerolie vernietiogd helaas de rode spinmijt niet, maar alleen een paar van haar
natuurlijke vijanden) moeten appels en met een goede insecticide worden bespoten als de groene puntjes uit de knoppen komen.
Daarmee worden behalve de eitjes van de rode spinmijt ook veel ander ongedierte vernietigd, echter niet de appelbloesemkorenworm.
Deze wormen in de bloesem maken deze bruin en ze beletten de bloesem te openen.
Om dit tegen te gaan kan malathion aan de spray worden toegevoegd.
Frambozenscheuten die dit seizoen zijn geplant moeten nu ongeveer 20 cm boven de grond worden gesnoeid.
Snijdt tot aan een goed zichtbaren groeiknop.
Als het sap vrijelijk stroomt kunnen oude bomen die in december waren bijgekapt opnieuw worden geënt met
moderne en meer begerenswaardige variËteiten.
Welke entmethode u ook toepast, denk eraan dat alle open vlakken zo snel mogelijk met entwas of zegellak
dienen te afgeschermd om ziekten te voorkomen.
Waar vorig jaar bomen opnieuw geënt waren hebben misschien één of twee takken hun volle lengte behouden als saptrekkers.
Zaag deze nu af, maak ze gelijk met de stam of de hoofdtak, maak de wond glad met een mes en strijk er
entwas of zegellak op tegen binnendringende ziektekiemen.
Als snoeien van kruisbessen is uitgesteld omdat de vogels in de winter zoveel knoppen eten, moet dat nu gebeuren.
Snoei uitlopers tot ongeveer een derde en zijscheuten tot 2 groeiknoppen voor grote bessen of op ca 3,5 cm
voor kleinere bessen maar een zwaardere oogst.
Tegen het einde van de maand kan een druivenrank in een koude hobbykas tot groeien worden aangezet door
iedere morgen met lauw water te sproeien.
Sluit de ventilatoren `s nachts volledig af en ventileer overdag alleen bovenin een beetje.
Oude vetbanden kunnen aan vernieuwing toe zijn, vooral als het een zware winter is geweest.
Verbrand de oude banden.
In plaats daarvan kan er meer vet direkt op de stammen van de bomen worden gesmeerd.
Als het weer zacht is en het een vroege lente belooft te worden kunnen strobanden gereed gemaakt worden.

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 22:50

Hobbykas

Er is nog tijd om de planten voor de zomerbedden te zaaien die bij februari werden genoemd.
Zo nodig kunnen daar nu ook
Afbeelding Afbeeldingallysum,

Afbeelding Afbeelding Afbeeldingnemesia,

Afbeeldingviolieren,

Afbeelding ijsbloemen Mesembranthenum criniflorum,

AfbeeldingFranse goudsbloemen

Afbeeldingafrikaantjes,

Afbeeldingpetunia's,

Afbeelding AfbeeldingPhlox drummondii en

AfbeeldingCosmea-hybriden
aan worden toegevoegd.

Deze moeten alle op de zelfde manier als de vroeger planten worden gezaaid.
In koude hobbykassen moet het zaaien bij voorkeur tegen het einde van de maand gebeuren.

Knolbegonia's, gloxinia's hanekam, Primula obconica en Solanum capsicastrum kunnen nu nog zoals ook in februari
worden gezaaid, met daarbij de Schizanthus,
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ook armluisorchidee genoemd die zich in koele, luchtige
omstandigheden gemakkelijk van zaad tot bloem ontwikkelt in de zomer.

De winterbloeiende potplanten lopen nu wel op hun eind.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
De Azalea indica, cyclamen en Solanum Capsicastrum kunnen voor de volgende winterbloei bewaard worden,
Afbeelding Afbeelding
maar de Cineraria's en pantoffelplantjes kunt u wel weggooien.

Pluk de uitgebloeide bloemen van de azalea's en hodt ze in de hobbykas goed vochtig en besproei ze af en toe
om nieuwe groei te laten ontwikkelen.
Cyclamen hebben steeds minder water nodig tot ze afsterven, terwijl de solanums bijgeknipt moeten worden tot ca 15 cm
en daarna verpot in compost met een klein beetje magnesiumsulfaat.
Tomaten kunnen net als in februari nog steeds worden gezaaid, maar eerder gezaaide tomaten die hun zaadblaadjes
al hebben gevormd, kunnen nu worden gerooid.
Tuin en potplanten die eerder gezaaid zijn kunnen worden uitgestoken, zodra ze een hanteerbare afmeting hebben, meestal
een halve centimeter hoog.
Dat uitsteken dient heel voorzichtig te gebeuren, vooral bij tomaten.
Gebruik schone zaadbakken met een goede waterafvoer met een stevige, egale compostlaag.
Gebruik een kleine vork of een schepje om de zaailingen uit de compost te halen en let erop of ze al vochtig zijn.
Zet ze dan stevig in niieuwe compost met een tussenruimte van ca 4 cm.
Pak de zaailingen beet bij de bladeren en niet bij de steel, en begraaf die met een duidelijke steel tot aan de zaadblaadjes:
de andere moeten op het oppervlak `zitten, met hun wortels goed in de grond.
De overwinterende planten die in februari werden genoemd, kunnen nu nog tot groei worden aangezet.
Als dit al is gedaan, kunnen er stekjes worden genomen zodra die beschikbaar zijn.
Gebruik voor Geraniums jonge scheuten van plm. 10 cm lengte, onder een knobbel afgesneden.
Deze moet ongeveer 2,5 cm diep in de compost of schoon zand of vermiculite worden geplaatst, in warme, luchtige
omstandigheden en in het volle licht.
Gebruik voor het stekken van fuchsia's jonge scheuten van ca 5 cm lang.
Verwijder de bladeren van de onderste 2,5 cm van de steel alvorens de stekken op dezelfde wijze als bij de geraniums
te planten, maar bij voorkeur in een teeltbak(hoewel ze langzamer wortels kunnen vormenin zachte warmte in de hobbykas)
Als u vorig jaar fuchsiastekjes heeft geplant, kunt u een paar ervan nu op een stam laten groeien door alle zijscheuten
(maar niet de bladeren) van de steel te knippen tot de verlangde lengte is bereikt.
Gloxinia's en knolbegonia's kunnen ook nog tot groeien worden aangezet.
Maar als eerder uitgelopen planten al 3 tot 5 cm zijn gegroeid moeten ze apart worden geplant in potten van 7,5 cm met compost.
Geef ze niet teveel water totdat de groei er weer in zit, wat snel zichtbaar zal zijn als de begonia's bij een temperatuur van 10 en de gloxinia's bij 15 graden C worden gehouden.
Als het maart wordt hebben cactussen meer water nodig.
Geef ze dus een grondig bad om op gang te komen.
Als ze, inclusief de stekels, de rand van de pot bereikt hebben moeten ze verpot worden in een grotere pot.
Gebruik daarvoor compost vermengt met een zesde deel scherp zand, kiezels en grind op een diepe laag potscherven voor waterafvoer.
Als er voor wat warmte wordt gezorgd, kunnen dahlia's in het begin van de maand op gang worden gebrachtdoor
ze rechtop in bakken te zetten en wat lichte, turfachtige grond er tussenin te werken tot alleen de bovenkanten
van de knollen zichtbaar zijn.
Begraaf de onderkant van de steel niet.
Als de grond nat gehouden wordt, moeten er binnen korte tijd voldoende scheuten zijn om stekjes te nemen.

Blijf ook stekken maken van van sierlijke en vroegbloeiende chrysanten, en pot de stekjes op die wortel gevormd hebben.
Zorg er na het potten voor dat ze voldoende licht en ventilatie krijgen; dat is noodzakelijk voor het kweken van taaie, sterke planten.
Stekken van vaste anjelieren moeten ook gepot worden als ze wortels gevormd hebben.
Zijn de potten van 7,5 cm volledig met wortels volgegroeid moeten ze worden overgezet in een potten van 15 cm met
compost en goede waterafvoer.
Deze planten moeten nu zoveel mogelijk licht en lucht krijgen, maar net voldoende warmte om ze tegen vorst te beschermen.

Het is niet raadzaam om klimolanten te zetten in een hobbykas die is gewijd aan tomaten, chrysanten en anjelieren,
maar overigens kunnen ze zeer aantrekkelijk zijn.
Enkele voorbeelden zijn de;
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Hoya carnosa (wasbloem), Plumbago capensis, Passieflora en Stephanotis floribunda
Deze kunnen alle prima in potten worden gehouden en groeien daarin uitstekend.
Gebruik ruwe, turfachtige compost voor de Hoya Carnosa en een wat fijnere compost voor de andere planten.
Probeer de temperatuur voor de Stephanotis floribunda boven de 10 graden C te houden, maar de andere hebben alleen maar bescherming tegen de vorst nodig.
Oudere planten van de Passieflora moeten nu worden uitgedund en bijgeknipt.
Zorg dat driekleurige en andere viooltjes, calceolaria's en slangekopjes, die in de koude bakken zijn geworteld, nu voldoende lucht krijgen.
Verwijder daarvoor de ramen als er geen kans op vorst meer is.

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 22:53

Heggen

In maart kunnen zowel de groenblijvende als uitvallende hegplanten zonder risico in de grond worden gezet.
Denk er wel aan dat, hoewel u er misschien tien of honderd plant, iedere struik steeds een aparte plant is en ook zo behandeld moet worden.
Hoewel de snelste methode om een heg te planten, met behulp van een lijn, bestaat uit het graven van een greppel over de lengte van het
stuk grond, groeien heesters toch beter in aparte plantgaten.
In ieder geval moeten de wortels niet opeen gepakt te dicht op elkaar geplant worden en de planten moeten stevig in de grond staan.
Ze moeten op de juiste afstand langs de rij worden gelegd voor ze worden ingegraven.
Aldus wordt er voor regelmatige tussenruimte gezorgd.
Het best kunnen de heesters door twee man worden geplant, zodat de één de struik in de juiste stand kan houden terwijd de
ander hem ingraaft en de grond om de wortels stevig aandrukt.
Kleinere struiken, zoals lavendel, rozemarijn en buxus die als afscheidingen worden gebruikt kunnen wel met een
klein schopje worden geplant als gewone planten.
Uitvallende hegplanten moeten voor of onmiddelijk na het planten worden gesnoeid tot 15 cm boven de grond.
Daardoor zullen sterke basistakken ontstaan en de heg zal ook aan de onderzijde dicht begroeid blijven.
Groenblijvende planten hoeven niet zo drastisch te worden gesnoeid, maar wel moeten deze voor ze de grond in gaan
op één gelijke hoogte worden geknipt.
Coniferen en groenblijvende heesters als rhododendrons en azalea's komen van de handelaar met hun wortels in paklinnen of plastic verpakt.
Dit materiaal moet u verwijderen, maar de dichte bal vezelachtige wortels mag u daarbij niet verstoren.
Coniferen moge de eerste seizoenen niet worden gesnoeid, tot ze zich goed gevestigd hebben.
Als de grond droog is bij het planten, moeten de heesters goed nat worden gemaakt, met tenminste 9 liter water per plant.
Als het weer droog blijft moet u dit de rest van de lente en zomer volhouden.
Bij coniferen helpt het sproeien van het gebladerte bij droog weer de overmatige uitwaseming van het blad tegen te gaan.
Van de uitvallende heggen is de Crataegus monogyna
Afbeelding Afbeelding
ofwel de eenstijlige meidoorn één van de goedkoopste heggen.
Hij vormt heel snel een haag die voor mens en dier vrijwel ondoordringbaar is.
Maar in de winter zorgt hij voor weinig privacy.
De beuk en de haagbeuk, die beide met hun roodbruine dode gebladerte in de winter bewaren,
Afbeelding Afbeelding
wanneer ze als heggen gesnoeid zijn, doen in dat opzicht beter dienst.
Een uitstekende, kleurrijke en decoratief bloeiende heg kan worden gemaakt van de Ribes atrosangueneum, de bloeiende aalbes,
Afbeelding
waarvan de roze of karmijnrode bloemen in de lente zo aantrekkelijk zijn.
Zo'n heg blijft compact tot op een hoogte van zo'n 2,5 meter.
De sneeuwbes, Symphoricarpus laevigatus alba
Afbeelding
met zijn fascinerende 'mottenbal'-bessen, is in de winter zeker zo decoratief.
Er is een grote keus in groenblijvend heggenmateriaal, speciaal in de cotoneasters en berberissen, die er met hun bessen
ook in de herfst en winter aantrekkelijk uitzien.
Aan hulst, taxis en buxus hebt u pas wat op langere termijn, omdat ze alle vrij langzaam groeien.
Zelfs de vaak verguisde liguster vormt een effectieve en compacte groenblijvende haag als hij goed onderhouden - dus regelmatig
en vaak wordt geknipt in zijn groeistadium.

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 22:55

Vaste gewassen

Afbeelding
Door een juiste selectie van planten en teeltbloemen kan de border wekenlang een goed kleurrijk effect geven.
De meeste vaste planten hebben slechts één bloeiperiode, maar de verschillende teeltbloemen kunnen een paar weken na elkaar bloeien.
Door zulke planten in de border in de border te planten kan een voortdurend effect worden bereikt.
Bij het ontwerpen van zulke borders moet u zowel kleur als in hoogte rekening houden.
De beste resultaten bereikt u door de border te tekenen voor u met het planten begint.
Door de verschillende delen die bijvoorbeeld eerst in juni en dan weer in juli bloeien in te kleuren kunt u veranderende effecten voorspellen.
Leg een stuk overtrekpapier op het basisplan om de positie van de planten t.o.v. elkaar te schikken.
Zo is dan duidelijk te zien waar na de bloei een open gat kan ontstaan en waar dus andere planten kunnen worden neergezet.
Dit om het uitvallende gebladerte te verbergen.


1. Aster; 2. Zonneogen; 3. Ridderspoor; 4. Aster; 5. Helenium; 6. Ridderspoor; 7. Aster;
8 Gerarnium; 9. Fijnstraal; 10. Vuurpijl; Campanula; 12. Phlox; 13. Griekse Malva; 14. Gipskruid; 15. Naald van Cleopatra.
16. Pyrethrum; 17. Lupine; 18. Iris; 19. Daglelie; 20. Ridderspoor; 21. Salie; 22. Lupine; 23. Iris;
24. Lavendel; 25. Dianthus; 26. Scharnierplant; 27. Fijnstraal; 2. Scabiosa; 29. Aster; 30. Alsem; 31. Kattekruid; 32. Lychnis.


Maart is voor de vaste gewassen een even drukke maand als voor de andere.
Hoewel borders strikt gesproken moeten bestaan uit vaste planten die in de winter afsterven en in de lente weer opkomen,
staan in de meeste borders toch wel een paar groenblijvende planten met enkele bloembollen, kweekplanten en wat eenjarige planten.
Als u een nieuwe border beplant, moeten de vaste planten meteen de grond in.
Zet ze liever in groepjes van drie of meer van één soort bij elkaar dan verspreidt.
Zet de grote planten achteraan in een enkele rij en de middelmaten in een dubbele rij in het midden.
Populaire vaste planten voor een gemengde border hironder per kleur gegroepeerd:

Blauw,purper en mauve:
Afbeeldingridderspoor, AfbeeldingAnchusa, Afbeeldingphlox,
Afbeeldingcampanula's, AfbeeldingTradescantia kreisler, AfbeeldingIris Germanica,Afbeeldinglupine, Afbeeldingasters en AfbeeldingNepeta mussini

Geel en Oranje:
AfbeeldingLuizenbloem, AfbeeldingAchillea `Coronation Gold', Afbeeldingzonne-ogen,
AfbeeldingGeum `Prinses Juliana', AfbeeldingHelenium, AfbeeldingRudbeckia deami
Afbeeldingen de Guldenroede.

Roze
AfbeeldingPyrethrum, AfbeeldingGriekse Malva, AfbeeldingAnemone japonica,
AfbeeldingDelphinium `pink sensation', AfbeeldingPhlox cushion,
Afbeeldingpurperklokje, Afbeeldinganjelieren en Afbeeldingborderanjelieren

Rood
AfbeeldingRode Bergamot (Monarde didyama), Afbeeldingpapaver (Papaver orientalis),
AfbeeldingLychnis chalcedonica, AfbeeldingAnjelieren en AfbeeldingGeum `mrs. Bradshaw'

Wit
AfbeeldingAchillea `the pearl', AfbeeldingRidderspoor, AfbeeldingChrysanthenum maximum, Afbeeldinggipskruid, AfbeeldingPyrethrum Àvalanche', AfbeeldingTradescantia `osprey' en Afbeeldingwitte anjelieren.

Geschikte planten voor een beschaduwde border zijn onder meer:
AfbeeldingAstrantia, AfbeeldingVingerhoedskruid [Lat: Digitalis], Afbeeldingsleutelbloemen,
AfbeeldingAnemone Japonica, Afbeeldingphlox, AfbeeldingLelietjes-van-dalen (convallaria),
duizelkruid, akelei (aquilegia) Campanula persicifolia, guldenroede, spirea en viooltjes.
Planten die moeten worden verdeeld, kunnen worden uitgegraven in vaste borders.
Herplant liever slechts de verse aangroei langs de buitenkant dan de harde, houtachtige binnenkant van de kluit.
Borderanjelieren zijn vrij taai maar om ze welig te doen tieren is een goed gedrineerde grond, waaran kalk is toegevoegd, noodzakelijk.
Ze doen het het best in brosse leem, maar kunnen ook groeien in kleigrond als daar fijn grind, gerotte mest en turf
bij het voorbereiden vande grond is toegevoegd.
Plant ze 35 cm uiteen, stevig maar niet te diep.
Roze anjelieren die van dezelfde (Dianthus)familie zijn, houden van dezelfde omstandigheden.
Afbeelding Afbeelding
Als ze 22 cm uiteen worden geplant vormen ze een leuke rand om de border, wanneer er mauve kattekruid tussen
de anjelieren wordt geplant (Nepeta faassenii).

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Andere randplanten die nu kunnen worden geplant, zijn ondermeer sleutelbloemen (Primula), met 15 cm tussenruimte, viooltjes
met 25 cm tussenruimte en een dwerglavendel, de Lavendula Spica `Baby Blue' (25 tot 30 cm hoog)

Gladiolenknollen kunnen vanaf nu tot midden mei worden geplant, met tussenpozen van ca 14 dagen om een opeenvolgende
bloei te verkrijgen .
Afbeelding
De kleuren van deze statige bloemen met hun zwaardvormige bladeren zijn het helderst als ze in de volle zon komen te staan;
10 cm diep, 22 cm uit elkaar in groepjes van zes of meer in diepe, rijke, goedgedraineerde grond.

De ranonkels met hun reusachtige bloemen van wel 7,5 cm doorsnede
Afbeelding
in stralende tinten karmozijnrood, scharlaken, roze en geel, op stelen van 35 tot 45 cm hoog, kunnen ook in maart en april
worden geplant, net de Montbretia-kruisingen
Afbeelding
met grote bloemen die alleen in een mild klimaat winterhard is.
Kies voor deze beide prachtige bloemen een goedgedraineerde zonnige plaats in de border.
Plant de knolwortelen met de klauwen naar beneden, 5 cm diep, 15 cm uiteen, en de Montbretia op 7,5 cm diep en 7,5 cm uiteen.
Haal de bollen in november weer uit de grond en leg ze op een vorstvrije plaats.

Plant steelwortelige lelies die in de zomer een heerlijke, zoete geur verspreiden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
De goudgestreepte heuvellelie (Lilium auratum), Lilium regale, Lilium brownii, Lilium sargentiae,
Afbeelding Afbeelding
de schelp-roze, roze-gestipte Lilium Speciosum `Cinderella' en de diep karmozijnrode Lilium speciosum `Uchida Kanoka'
hebben allemaal een heerlijke geur.
Hun bollen moeten 7,5 tot 10 cm diep worden geplant in open poreuze grond die is verrijkt met voldoende turf
en bladaarde (Lilium auratum en - regale verdragen geen kalk in hun grond).
Een laagje verrotte compost, bladaarde of mosturf moet worden gelegd als de steelwortels verschijnen.
De moderne lelies (Lilium hemerocallis) die in kleur verschillen van geel tot oranje,
Afbeelding
licht kersrood, diep karmozijn, orchidee-kleuren, roze en tweekleurig, moeten bij het planten van de lelies in de border
niet vergeten worden.
Deze prachtige bloemen zijn taai en hoewel ze goed korrelige leem prefereren, kunnen ze in nagenoeg elke goed
gedraineerde grond groeien die van tevoren met verrotte compost of turf bewerkt is geweest.
Plant ze 60 cm uiteen met de kroon van de knol 1,5 cm onder de oppervlakte.
Verspreid de wortels zorgvuldig en leg slakkenkorrels neer om te voorkomen dat de jonge scheuten worden weggervreten.
In de herfst gezaaide leeuwenbek die onder glas heeft overwinterd, moet nu worden gehard voor overplanting naar open
borders tegen het eind van de maand.
Voltooi de voorbereidingen van de grond voor het jaarlijkse inzaaien van harde planten.
Werk daarbij vochtige tuinaarde in de bovenste 7,5 tot 10 cm van de grond en hark het oppervlak goed aan.

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 22:57

Kamerplanten

Veel kamerplanten zullen zo langzamerhand flink gegroeid zijn en kunnen geleidelijk wat meer water krijgen.
Houd ze nog wel steeds aanm de droge kant, maar geef ze meer dan in de korte koude dagen.
Als een plant weinig lijkte te groeien of als het water door de aarde heen zakt en zich op het schoteltje verzamelt, moet de
plant waarschijnlijk verpot worden.
Als de plant klein genoeg is, neem dan in de hand met de vingers over het oppervlak van de aarde gespreid en sla,
terwijl u hem ondersteboven draait, met de pot tegen een hard voorwerp.
De plant zal dan met wortelkluit en al in de hand vallen.
Bekijk de wortels aandachtig.
Als blijkt dat ze alle plaats hebben ingenomen en tegen de buitenwand aandrukken, is de plant zeker toe aan verpotten.
Neem een pot die een maat groter is en leg scherven op het drainagegaatje onderin de pot.
Gebruik een goede compost onderin de pot zodat de wortelkluit juist onder de rand komt en verwijder dan voorzichtig
wat van de oude aarde van de wortels.
Plats vervolgens de wortels in de nieuwe pot en voeg voorzichtig aarde en compost toe.
Druk de grond onderwijl steeds goed aan en zorg dat iedere wortel in contact met de aaarde komt en dat de plant rechtop
in de pot komt te staan.
Begiet de plant grondig en laat hem uitlekken.
Laat de pas verpotte plant bij de wortels bijna droog worden voor u hem weer water gaat geven en doe het daarna regelmatiger.

Soms, en in het bijzonder bij grotere planten, is het niet nodig om ze helemaal te verpotten.
Toch zal toevoeging van nieuwe aarde de plant nieuw leven geven.
Schrap daarvoor de bovenlaag aarde van de pot af, zonder de wortels te beschadigen.
Vervang de oude aarde voor verse.

Bij het nakijken of de planten verpot moeten worden, kunnen ze meteen waar nodig na hun winterse inactiviteit gesnoeid en bijgewerkt worden.
Sommige scheuten zijn misschien zwak en gedraaid; bladeren dor en droog.
Kijk hem na en knap hem op voor het komende seizoen.

Het begin van de lente is ook het begin van een nieuw voedingsprogramma voor kamerplanten.
Werden ze tijdens de overwinteringsperiode nog maar eens per maand gevoed, nu kunnen we ze weer wennen aan
regelmatiger bijvoeding van kunstmest, bijvoorbeeld de eerste 6 á 8 weken om de 2 weken en daarna iedere week.
Lees altijd goed de gebruiksaanwijzingen en geef de planten nooit meer dan de voorgeschreven dosis.

Iedere liefhebber van lkamerplanten moet ernaar streven zijn plante gezond te houden, maar ze de kans geven langzam te groeien.
Kamerplanten die door overmatige voeding te snel groeien, putten zichzelf uit en worden te groot voor hun plaats in de kamer.
Maar anderzijds zijn er ook planten die in bepaalde gevallen snel moeten groeien, bijvoorbeeld om een scherm te vormen of een
muur te bedekken, en bloeiende planten hebben een opeenvolging van bloemen nodig om er op hun best uit te zien.

In de winter moeten cactussen of vetplanten in de kamer bijna kurkdroog gehouden worden, en prcies genoeg water hebben gehad
om ze vol en gezond te houden.
Het is nu de tijd om ze tot nieuwe groei aan te zetten en bloemen te laten vormen die vaak verrassend vrolijk en aantrekkelijk
maar gewoonlijk maar erg kort leven.
Voed cactussen en vetplanten nooit voordat hun wortels weer gewend zijn aan een regelmatige bevochtiging.
Begin ze nu meer water te geven zodat hun gezwollen stelen dik en sappig worden en geef ze volgende maand pas voeding.
Geef ze zoveel mogelijk licht door ze altijd dicht bij een venster op het zuiden te zetten, tenzij het weer buiten te koud is.
Zet dan wat verder van het venster terug in de kamer waar ze nog wel kunnen profiteren van goed licht.
Bloeiende planten zoals de Azalea indica die's winters hun rijke bloesem hebben vertoond en nu over hun hoogtepunt heen zijn,
moet u geleidelijk laten uitdrogen.
Neem lange tussenpozen tussen het watergeven.
Ze kunnen in de zomer op een beschutte plaats in de tuin worden geplaatst, waar ze in natuurlijker omstandigheden
zijn dan binnenshuis.
Maar wacht hiermee tot alle kans op vorst is geweken.
Bloembollen die hun beste tijd hebben gehad, moeten ook langzaam kunnen uitdrogen voor ze uit de aarde worden
gehaald en in de tuin worden gezet.
Bollen in tuinaarde moeten hun gebladerte blijven behouden tot ze helemaal zijn verdort.

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 22:58

Gazon

Maart is het begin van een nieuw jaar voor gazons.
Veeg met een twijgbezem het grasveld schoon van winterafval.
Rol het gras daarna licht (als de grond niet te nat is)
om eventuele vorstscheuren te dichten.
Hark vervolgens het gars aan met een grashark om vervlochten groei los te maken en onkruid omhoog te werken zodat
het verwijderd kan worden.
Waarschijnlijk zal het gras meer dan eens gemaaid moeten worden, maar om een `gescalpeerd' gazon te voorkomen moeten
de snijmessen op 2,5 tot 4 cm hoogte worden afgesteld.
Maart is een goede maand voor het voorbereiden van de grond voor een nieuw grasveld, dat in april wordt ingezaaid
of in zoden gaat worden gelegd.
De beste maanden om gazongrond voor te bereiden zijn juli voor het inzaaien in augustus, en september voor het leggen
van zoden in oktober; er is dan minder kans op droogte en het gras heeft voldoende tijd zich aan te passen voor het in de
komende zomer wordt gebruikt.
Als u een nieuwe tuin hebt, moet eerst een algemeen plan voor het toekomstige ontwerp worden gemaakt.
Een gazon hoeft niet rechthoekig of vierkant te zijn.
Ook al biedt de tuingrond weinig ruimte voor originele ontwerpen, toch kunnen glooiende bochten worden aangebracht
om een zachter, vriendelijker effect te krijgen.
Evemin hoeft een gazon vlak te zijn.
Waar de ruimte het toelaat hebben veel van de mooiste gazons een geleidelijke, natuurlijk lijkende helling, of gescheiden
niveaus door terrassen, grazige of met heesters beplante hellingen.
Voor een gemakkelijk onderhoud is het echter niet raadzaam om in het grasveld zelf bloembedden aan te leggen.
Concentreer deze om de omtrek.
Maar al te vaak moet een nieuw grasveld worden aangelegd op wat in feite een hoop rommel is, die de bouwers hebben achtergelaten.
U kunt wel uit uw hoofd zetten dat een snelle egalisatie en het uitzaaien van gras een gezond grasveld kan laten ontstaan.
Dat is ten énenmale onmoglijk.
Er zal toch een aantal uren van hard werken aan besteed moeten worden.
Verwijder eerst alle afval, dode struiken, boomwortels en diepgeworteld onkruid.
Bekijk dan de grond om te zien of er overal 15 cm bovengrond ligt (een minimum van 10 cm kan nog net).
Wolt u een hellend gazon, bijvoorbeeld van 1 op 80, dat ter plaatse een bovengrond heeft van meer dan 15 cm, dan kan
een gedeelte worden verplaatst om de helling te vormen.
U kunt natuurlijk ook tuinaarde aanschaffen om de vereiste niveaus aan te leggen.
Als de helling steiler moet worden, moet de bovenlaag worden afgegraven ne opzij gelegd zodat de onderlaag
kan worden gevormd in de gewenste helling waarna vervolgens de bovenlaag weer wordt aangebracht.
Als de grond niet te compact was, er geen water op ligt en er niet te veel arme grond door de bovenlaag heen is gewerkt,
Zal een grondig omspitten van de bovenste 15 tot 20 cm voldoende zijn.
Hoe goed de grond ook is, het is een goede gewoonte om organisch materiaal in dit stadium in te vorken,
bijvoorbeeld 2 tot 3 kilo korrelige turf per m2.
Als de grond zwaar is, voeg dan 50 kg korrelig, kalkvrij zand toe per m2.
Laat het gebied ruwgegraven rusten tot het einde van de maand.
Als te veel ondergrond aan de oppervlakte komt, moet deze worden verwijderd en zo nodig worden vervangendoor
ingekochte grond om het grondniveau te verhogen.
Slecht gecondenseerde of van nature slecht doorlatende grond heeft een grondiger behandelink nodig.
Voor kleine grasvelden wordt dubbel spitten aangeraden.
Vermeng de hierboven aanbevolen hoeveelheden turf en zand zowel in de boven- als in de onderlaag.
Als het om grote gebieden gaat kan beter een mechanische door een tractor getrokken ploeg worden gebruikt.
Een gazon in de tuin behoeft zelden een waterput, tegelafvoer of draineerpijp.
Maar als het gaat om een groot gebied van zeer zware, natte grond, is het raadzaam om moeite en geld te besteden
om een geschikt drainagesysteem aan te leggen.
Er moet weer voor worden gezorgd, dat de ondergrond en de bovenlaag gescheiden blijven, en de organische materialen,
die al eerder werden aangeraden, moeten in elke laag worden toegevoegd.
Tegen het eind van maart, als de ruw-geprepareerde grond 2 á 3 heeft kunnen rijpen, moet met het opkomende onkruid worden afgerekend.
Kortwortelig onkruid kan naar boven worden geschoffeld en geharkt of een snelwerkende onkruidverdelger kan worden toegepast.
De eerste methode werkt het beste.
Diepgeworteld en knol-onkruid zoals Taraxacum officinale (paardebloem), Rumex-soorten (zuring) en
Ranunculus bulbosus (knolboterbloem) kunnen het best met bol en wortel intact worden opgegraven en vernietigd.
Als het onkruid is verwijderd en de grond vrij droog is, kan de bovenlaag met een vork worden behandeld en er kan een
algemene kunstmest (in de aanbevolen hoeveelheid) worden ingewerkt.
Stamp dan de grond goed aan, met uw voeten dicht bijeen en uw gewicht op uw hakken.
Hark de grond daarna ruwweg aan met een hark met uiteenstaande tanden.
Herhaal het aanstampen en harken, maar ditmaal loodrecht op de sporen van de eerste behandeling.

Gebruikersavatar
ANJA
Moderator
Berichten in topic: 1
Berichten: 8121
Lid geworden op: 23 okt 2011, 19:07
Locatie: Glanerbrug ( gemeente Enschede)

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door ANJA » 30 okt 2011, 23:00

Wow,wat een mooi topic is dit,Geert.

Ik heb net van de week,bloembollen geplant in de border.Narcissen en in de tuin zelf,tulpenbollen.

Ook in de bloembakken heb ik bollen geplant.Het zal me erg benieuwen van wat er op komt straks in het voorjaar.
Afbeelding

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 23:00

Fijn dat je het zo mooi vindt.
Ik doe er flink mijn best op.


Paden, muren en afscheidingen

Een droge stenen muur, of die nu vrij staat of een grondlaag tegenhoudt, is een ideale plaats om sommige plantensoorten
te laten groeien.
Een bewijs daarvan is dat een nieuwe muur na verloop van tijd natuurlijk begroeiing zal krijgen.
Met de wind of door vogels verspreide zaden die in de muur terechtkomen, zullen ontkiemen en groeien.
Er is maar weinig aarde voor nodig.
Als u bezig bent een muur te bouwen, is het makkelijk om ondertussen planten te plaatsen of in te zaaien.
Leg iedere laag steen op een laag goede, lemige grond, juist dik genoeg om te voorkomen dat de stenen over elkaar schuren.
Een of twee zaadjes kunnen aan de buitenkanten worden gezaaid.
Maar stop ze er wel op verschillende hoogten in om een prettige onregelmatigheid te verkrijgen in plaats van rechte rijen.
Stekjes van sommige planten kunnen in kieren worden geplaatst.
Als de muur al gebouwd is, kunnen jonge plantjes gewoonlijk nog wel ergens in spleten worden geplaatst met wat aarde
om de wortels en wat goede compost, die naderhand met een stok wordt aangedrukt.
Zaad kan op dezelfde manier worden aangebracht, in een kluitje modder.
______________________________________________________________________________
Afbeelding1 Afbeelding2
Afbeelding3 Afbeelding 4
Het beste moment om kleine planten in de spleten tussen de stenen
van een muur te planten is wanneer de muur wordt gebouwd.
Maar bestaande muren kunnen een vriendelijker uiterlijk krijgen door er in de lente geschikte plantjes in te zetten.
1. Er worden plantjes uit kleine potten gebruikt.
2. De gehele aardkluit wordt in de muur geplaatst.
3. Daarna aanduwen met de steel van een klein schepje.
4. Wortel en plant moten horizontaal liggen.

______________________________________________________________________________

In het algemeen moeten bedekkende planten met een fijn wortelgestel worden gebruikt.
Sommige varens groeien er goed, vooral op de noordzijde van muren waar ze niet veel zon krijgen.
Maar omdat de wortels meestal door de stenen worden beschut tegen uitdroging kunnen andere planten in de muur groeien.
Voorbeelden hiervan zijn;
campanula's diantus, een paar leeuwenbekjes, scheefbloemen, schurftkruid en mooie sedums en huislook.
In maart kunnen stekjes van huislook worden losgemaakt en geplant om goede bosjes sterachtige planten te vormen.
Er zijn wel meer dan 40 soorten en een paar honderd kruisingen van deze plant dus keus genoeg.
Omdat steunmuren gewoonlijk twee verschillende lagen in de tuin verdelen, kan het nodig zijn trappen langs de muur te maken.
Bezuinig nooit op trappen.
Maak ze goed met een brede trede van tenminste 20 cm en ondiepe maar even grote verhogingen.
Maak waar nodig en mogelijk een licht helling, zodat de maaimachine of kruiwagen gemakkelijk naar boven of beneden kan
worden gebracht zonder gevaar op beschadiging van de treden.

1 Afbeelding 2Afbeelding

3 Afbeelding 4Afbeelding

1. De Campanula poscharkyana vormt een massa stervormige mauve-blauwe bloemetjes.
2. Ramonda's kunnen heel goed tussen de stenen van een muur op 't noorden geplaatst worden.
3. De goudbladige Erica's zijn ook mooi als ze niet in bloei staan.
4. Een ander plant die zich goed leent voor het planten in een muur is de Helichrysum selago

Zet nooit kruipplanten op de treden.
Het risico van een ongelukkige valpartij is groot.
Als een trapje er te strak uitziet, zet dan planten in potten in de hoeke, om de harde lijnen te verzachten.
Een Cotoneaster horizontalis langs de zijkant zal met zijn visgraatpatroon langs de kanten het oppervlak verzachten.
Zelfs een kleine balustrade kan aan belang en waardigheid winnen door er een stenen vaas bovenop te zetten.
Waar nodig kan de balustrade in een andere kleur, vorm of materiaal worden uitgevoerd dan de treden zelf.
Maar houd wel steeds iedere trede hetzelfde, omdat verschillen de ogen kunnen verwarren, vooral van oudere mensen.
Zorg er ook voor dat iedere trede lichtelijk afhelt zodat het water er kan afstromen en er bij koud weer geen ijslaag kan ontstaan.

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 23:03

Patio's, bloembakken en daktuinen

Planten in bakken staan gewoonlijk wat warmer en groeien daardoor sneller dan planten in de open, volle grond.
Dus zullen de planten in bakken, kuipen en raanbakken nu wel in de groei zijn.
Maar alle kans is op vorst is nog niet voorbij en hoewel de verleiding heel erg groot is om een paar teerdere en kleurrijkere plantjes
te gbruiken vooral bij warm weer groot is, moet u deze verleiding weerstaan tenzij u het risico wilt lopen
dat ze doodgaan en vervangen moeten worden.
Er kunnen nu voorbereidingen worden getroffen voor het groeien van eenjarige en andere decoratieve planten
voor de raambakken en bloembakken.
Als u een hobbykas heeft kunnen de planten daar in worden grootgebracht en blijven groeien tot de vorst echt voorbij is.
Maar zelfs zonder deze hulp kan de tuinier in een voorstadje veel doen om zijn raambakken of daktuin te verfraaien.
Veel zaden ontkiemen prima in de normale warmte van een huis.
Zaai op de gebruikelijke manier in potten of zaadbakken en zet deze één voor één in een doorzichtige plastic zak.
Blaas deze zak vol lucht en bind de opening strak af met een elastiekje of binddraadje van een vuilniszak.
Aldus ontstaat een miniatuurkasje, warm en vochtig, waar de zaden snel zullen ontkiemen.
Bekijk de zak dagelijks en als de vochtigheid te groot is , haal de bak dan uit de zak, draai de zak binnenstebuiten en zet de bak er weer in.
Houd de gesloten zakken eerst op een warme plaats.
Een geventileerde kast zou ideaal zijn.
Verplaats ze naar een vensterbank als de zaden ontkiemd zijn, zodat ze goed licht en iets minder warmte krijgen.
Als de planten te groot worden voor ze geplant kunnen worden, breng ze dan over in een grotere zak of naar een
zonnig en beschut plekje buitenshuis.
Omdat er in patio's, daktuinen en raambakken nooit erg veel plaats is,
is het niet handig te wachten tot de uitgebloeide
bollen afgestorven zijn, zoals dat in een grotere tuin gebeurt.
Bovendien zijn ze in dit stadium tamelijk onooglijk, terwijl ze wel in het volle gezicht staan.
Haal daarom de verdorde bloemen compleet met bol uit de grond.
Als u er plaats voor hebt kunnen de bollen liggend in een bak met turf of aarde worden opgeborgen.
Als u daar geen ruimte voor hebt kunt u ze het beste weggeven aan een bekende, die voldoende plaats heeft om ze
oppervlakkig in te graven en ze later weer te planten.
Veel harde planten kunnen nu direct worden ingezaaid in de bakken waarin ze moeten groeien en ze zullen
ongeveer vanaf juni in bloei staan.
Dit betekent echter dat de plantenbakken er vrij saai en oninteressant bijstaan in het begin van de lente, terwijl ze
juist dan een heel vrolijke aanblik zouden moeten bieden.
Om bakken te vullen met planten die onmiddelijk resultaat geven kan het wenselijk zijn dwergbomen en heesters en
enkele mooie berg- en kruipplanten te gebruiken.
Deze worden altijd opgekweekt verkocht en kunnen het hele jaar door in bakken worden ovgeplant.
Zaailingen of stekjes die direct in buitenstaande bakken worden gezet, kunnen zowel sneller groeien als bescherming genieten
tegen slecht weer, als u een glasplaat over de bovenkant van de pot legt.
Zo ontstaat in feite een koude mini-broeibak.
Maar omdat de wind de glasplaat kan optillen en breken, is het verstandig er een steen of een ander zwaar voorwerp op te leggen.
Plantenbakken waarin pas gezaaide plantjes staan of nieuw geplaatste planten mogen nooit helemaal uitdrogen.
Omdat de bakken niet een ondergrondse reserve hebben zoals de planten op de open grond zal de verse compost snel uitdrogen.
Daarom moet u vanaf maart opletten of de bakken niet te droog worden.
Het royaal begieten van de planten kan tot gevolg hebben dat het water door de pot uit het gaatje loopt, terwijl een deel van
de wortelkluit nog vrij droog blijft.
Geef daarom de planten grondig maar voorzichtig water en herhaal het begieten regelmatig zodat de grond echt helemaal nat is.
Als oudere planten tekenen van nieuwe groei geven, moet u ze nu beginnen te voeden.
Gebruik een vloeibare of korrelige voeding, bij voorkeur wat minder dan dan de aangeraden hoeveelheid nu het nog zo vroeg in 't seizoen is.
De planten moeten al behoorlijk gegroeid zijn voor u ze een normale dosis moet gaan geven.

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 23:05

Rotstuinen

De rotstuin begint in maart een nieuwe levensperiode en, hoewel de planten langzaam beginnen, zal de aanblik van de
tuin snel veranderd zijn als het april wordt.
In maart hebben veel karweitjes in de rotstuin uw aandacht nodig, zoals het vervangen van winterschade en het uitplanten
van eventuele nieuwe aanwinsten.
De sneeuwklokjes raken uitgebloeid en kunnen in deze tijd desgewenst worden overgeplant, omdat ze zich sneller herstellen
als ze worden verplaatst voor de bladeren afgestorven zijn.
Er zijn veel soorten sneeuwklokjes op de markt voor als u wilt experimenteren of een verzameling wilt aanleggen.
De volgende kunnen het beste in bloei worden gekocht - en niet als bol - en kunnen uw rotstuin opluisteren:
Afbeelding
Galanthus eiwesii, een grote soort van de Aegeïsche eilanden;

Afbeelding
Galanthus nivalis `Lutescens' het gewone sneeuwklokje maar met gele in plaats van groene tekening op de binnenste bloembladen;

Afbeelding
en de Galanthus plicatus van de Krim, grote stevige bloem met groene markering op de geschulpte binnenste bloembladen.
De lente-bloeiende crocussoorten zijn in deze maand ook op hun best.
Ook hier bestaat weer een ruime keuze in crocussen die net zo makkelijk groeien als de Hollandse soorten die vaker gezien worden.
Ze zijn in ieder geval wel sierlijker en hebben een eigen elfachtige charme.
Bij de opmerkelijke soorten en variëteiten behoren;
Afbeelding
Crocus chrysanthus, met oranje, bruinachtig purperen nerven in de blaadjes en zijn vele soorten die variëren van
ivoorwit tot donker oranje;

Afbeelding
de Crocus balasae (Klein-Azie), helder oranje met diep mahoniekleurige vlammen;

Afbeelding
de Crocus biflorus (Z.W.-Europa), grote bloemen met crème aan de buitenkant en gevlamd purper en lavendelkleurig aan de binnenkant;

Afbeelding
de Crocus fleischeri (Klein-Azie), zuiver wit met ranke bloemblaadjes en diep oranje-rode meeldraden;

Afbeelding
de Crocus sieberi (Griekenland), bokaaltjes van purper-blauw en dof oranje bij de voet van de bloem.
Dit zijn slechts enkele van de vele die verkrijgbaar zijn en maart is de tijd om ze te kopen omdat ze in de bloei staan
en er een grote sortering te koop is.

De laatste helft van maart is de ideale tijd om rotsplanten uit te planten.
Deze kunnen nieuw gekocht zijn of afstammen van goed uitgegroeide zaailingen of stekken die vanaf het voorgaande
jaar hebben gegroeid.
Koop nooit planten die uit hun pot komen.
Deze mislukken vaak als ze worden overgeplant naar een vaste plaats.
Kleine goedgewortelde planten zullen zich beter vestigen.
Vetplanten moeten compact zijn en vrij van dode of afstervende rozetten.
Het gebladerte van de planten moet er gezond uitzien.
Het planten moet in ontvankelijk, droge perioden gebeuren.
In geen geval moet u het tijdens de vorstperiode proberen.
Neem de plant voorzichtig uit de pot en verwijder de afvoerschermen.
Maak de kluit aarde los.
Verwijder wat van de compost rond de hals van de plant, evenals onkruid en gras.
Maak een gat in de rotstuin dat groot genoeg is om de plant makkelijk te herbergen.
Nadat u de grond om de wortels hebt doorgewerkt, moet u de plant er stevig inzetten en de grond afdekken met scherven.
Als de ruimte het toestaat kunnen kleinere soorten en variëteiten het beste met drie tegelijk worden geplant.
Maart is de perfecte tijd voor het aanleggen van een scherventuintje.
Deze kan iedere grootte hebben van af enkele vierkante meters, afhankelijk van de grootte van de rotstuin.
Iedere ligging van zonnig tot half in de schaduw is goed om planten te telen, die een uiteenlopende hoeveelheid zonlicht nodig hebben.
De aarde moet tot een diepte van ongeveer 40 cm worden verwijderd en het schervenbed gedeeltelijk worden aangevuld met ca 22,5 cm drainagemateriaal, met daarop 2,5 cm turf of bladaarde.
De bovenste 15 cm moet dan worden opgevuld met een mengsel van goede leem, bladaarde of turf en drie delen erg
scherp zand en steensplinters.
Dan kunnen stenen voor versiering en schaduw worden geplaatst.
Geef het schervenbed uiteindelijk een bovenlaag van steensplinters of gravel.
Laatst gewijzigd door geert op 31 okt 2011, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 30 okt 2011, 23:07

Rozen
Het planten van rozen moet zo mogelijk in maart worden voltooid.
Als in deze maand rozen geplant moeten worden, is het gebruikelijk om ze eerst in de hand te snoeien.
Snijd dood, zwak en beschadigd hout weg en snijd het overblijvende hout terug tot 3 of 4 ogen van de stam.
Het snoeien van oudere rozen moet in het begin van maart worden gedaan voor de nieuwe scheuten te lang worden, want deze zitten op de bovenste helft van de takken die afgesneden moeten worden.
Rozen kunnen het beste tijdens hun overwintering worden gesnoeid voor ze weer gaan groeien.

Die periode is afhankelijk van het klimaat in de winter.
Na een periode van vorst of zware sneeuw kunnen ze begin maart nog in rust zijn, maar normaal moeten ze dan al weer groeien.
Er is een grote verscheidenheid in snoeimethoden die gedeeltelijk afhangen van de behoeften van de eigenaar.
Hij kan bijvoorbeeld voornamelijk geïnteresseerd zijn in tentoonstellingsrozen of meer in de totale aanblik van zijn tuin.
De diverse hoofdsoorten van rozen vereisen verschillende snoeimethoden en de kwaliteit van de grond waarop de rozen groeien is ook een onderscheidende factor.
Het zware snoeien dat vaak wordt toegepast voor het aanleggen van klassieke bedden en sierrozen wordt voor de moderne variëteiten niet noodzakelijk geacht.
Veel van die soorten, vooral in gele tinten, hebben een hekel aan zwaar snoeien en dat kan resulteren in weinig bloemen en gespleten bloesem.
De meeste kruisingen van theerozen in gele, abrikooskleurige, oranje en gevlamde tinten geven betere resultaten bij een lichte snoeibeurt.
Enkele basishandelingen zijn identiek voor alle soorten rozen en alle snoeimethoden: alle dode, afstervende, zieke, beschadigde, dunne en onrijpe takken moeten eerst worden weggeknipt.
Dat geldt ook voor slecht geplaatste scheuten die andere kruisen of naar het centrum van de plant groeien, dat immers open moet blijven.
Gebruik bij het snoeien een scherpe snoeischaar.
Alle sneden moet schuin en precies boven een naar buiten staand oog (een slapende scheutknop) worden gemaakt.
Nadat dit overtollige hout is verwijderd hebt u een beter zicht op het gezonde overblijvende hout dat ingekort moet worden.
Dit wordt hieronder uitgelegd.

Theerozen
Deze soort kan op drie manieren worden gesnoeid:
Licht snoeien.
Hierbij worden de basisscheuten van het vorige seizoen vlak boven het eerste of tweede naar buiten staande oog gesnoeid onder de stelen van de oude bloemen.
Zijtakken van oudere takken moeten tot ongeveer eenderde worden ingekort.
De methode wordt aanbevolen voor gebruik erg schrale gronden.
Het is raadzaam de bovenlaag van de grond te vermengen met een organisch materiaal.
Matig snoeien.
Voor de aanblik van de tuin en de voorziening van bloemen in huis geeft deze methode goede resultaten op de meeste grondsoorten.
Hierbij wordt de groei van het voorgaande seizoen met ongeveer de helft ingekort - iets meer als ze dun is, iets minder als ze sterk en hard is
Zwaar snoeien.
Dit is meer een methode voor de liefhebber van enkele bloemen maar hij kan ook worden toegepast als in rozenbedden op het gazon planten moeten staan, die niet over de grond hangen en compact blijven.
Alleen de sterkste van de gezonde takken blijven gehandhaafd.
Deze worden tot 4 of 5 ogen van de basis teruggesnoeid en zijtakken tot 2 of 3 ogen.
Een rijke grond en goede voeding worden aangeraden voor goede resultaten over een langere periode.

Floribunda's
Nieuwe basistakken van het vorige seizoen moeten bijna op volle lengte blijven.
Voornamelijk terugsnoeien tot het eerste naar buiten gerichte oog onder de oude bloemstelen.
Zijtakken van tweejarig hout moeten voor helft worden gesnoeid en ouder hout, dat geen bloeiende zijtakken heeft geproduceerd moet worden afgeknipt tot op 3 ogen van de basis.

Zwerfrozen
Hierbij horen de wichuraiana's en de multiflora-zwerfrozen.
De soorten die zich jaarlijks vernieuwen met nieuwe twijgen vanuit de basis, moeten na het bloeien van hun oude scheuten worden ontdaan.
Andere die zichzelf niet helemaal vanuit de basis kunnen vernieuwen, moeten van zoveel mogelijk oud hout worden ontdaan, waarbij alle nieuwe takken bewaard moeten blijven.

Klimrozen
Deze soort omvat ook moderne, periodiek bloeiende klimrozen.
Afgezien van het verwijderen van oude en twijnige takken en het terugsnoeien van zijtakken tot 3 ogen hoeft er weinig gesnoeid te worden.
Het is echter zeer belangrijk om de nieuwe scheuten in de juiste richting te laten groeien.

Struikrozen
Hiertoe behoren de 'Oude Tuinrozen'.
Behalve het verwijderen van twijnig hout en uitdunnen is snoeien gericht op het handhaven van een symmetrisch silhouet en het voorkomen van een kale onderkant.
Dit wordt bereikt door de hoofdtakken terug te snoeien tot 30 of 40 cm van de grond.
Alle gesnoeide takken moeten zonder uitstel worden verwijderd en/of verbrand.
Laatst gewijzigd door geert op 31 okt 2011, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

geert
Berichten in topic: 21

Re: Je tuin in twaalf maanden (MAART)

Bericht door geert » 31 okt 2011, 21:39

Bomen en heesters
Maart is een van de drukste maanden in de heesterborder.
Het planten van uitvallende struiken kan nog steeds doorgaan.
Ook is het en goede maand om groenblijvende planten en coniferen te kopen evenals lloofhoudende grijze en zilver-bladige heesters als lavendel, rozemarijn, santolina en artemisia, waarvan het planten in de winter riskant zou zijn.
De heestérborder zal er beter uitzien na een lichte behandeling met de schoffel of vork.
Dit maakt de oppervlaktegrond los, die is samengepakt door winterregen en sneeuw.
Dit mag echter slechts zeer ondiep gebeuren.
Voedingslagen kunnen nu en ook later in de zomermaanden worden aangebracht.
Turf, gedeeltelijk verrotte bladeren en grasresten vormen goed voedingsmateriaal.
Het is echter niet raadzaam om grasresten te gebruiken als de zode erg onkruidachtig is of onlangs is behandeld met een onkruidverdelger.
Een groot aantal heesters moet in maart worden gesnoeid.
Ook van pas geplante bomen moeten de zijtakken tot ongeveer een derde worden teruggeknipt en de hoofdtakken wat bijgepunt.
Het is, indien mogelijk, beter om ze terug te knippen tot die al vaak genoemde, maar zo moeilijk te bepalen 'naar buiten gerichte knop' zodat de boom of heester een goede vorm met een open centrum ontwikkelt.
De heesters die gesnoeid moeten worden zijn voornamelijk de soorten die bloeien op de groei van het lopende seizoen.
In het algemeen kan het snoeien drastisch gebeuren voor heesters als de Buddleia davidii (de vlinderstruik), de Hydrangea paniculata, de Carypoteris clandonensis en voor kleinere geurende struiken als de Perovskia atriplicifolia en de katoenlavendel, Santolina chamaecyparissus nana.
Veel heesters kunnen echter zonder zware snoeibeurt ook tevreden doorleven. .
De knoppen van de camelia beginnen kleur te krijgen en dit is het begin van een gevaarlijke periode wat betreft nachtvorst.
De hierdoor veroorzaakte schade, heeft de vorm van bruin wordende bloembladen en afvallende knoppen.
Het is rampzalig als een heldere vriesnacht wordt gevolgd door een zonnige morgen.
U kunt het ergste voorkomen door de planten op het noorden of westen te plaatsen, zodat de zon niet voor de middag bij ze komt.
Ook is het goed de planten vroeg in de ochtend met koud water te besproeien.
De Chaenomeles, de zogenaamde 'Japonica'of Japanse Kweepeer opent zijn bloemen in het begin van deze maand
Deze prachtige muurheesters bloeien op het kale hout en goudvinken vertonen een grote voorkeur voor deze bloemknoppen.
Als de plant niet voldoende wordt beschermd, zullen ze de takken volkomen kaal vreten.
Met een exemplaar dat tegen een muur groeit hoeft het geen probleem te zijn.
Netten die over de taken gedrapeerd worden leveren een vrijwel afdoende bescherming.
Steundraden en hekken hebben de nare eigenschap los te raken juist wanneer de planten Het hoogtepunt van hun bloei hebben bereikt.
Daarom loont het de moeite om, vooruitlopend op die mogelijkheid, nu alvast de draden te controleren en eventuele gebreken te herstellen.
Dergelijke onderhoudskarweitjes die met heesters en klimplanten te maken hebben, moeten zo snel mogelijk voor het eind van de maand gedaan zijn.

Plaats reactie