Zalm die nu in de winkels ligt is veilig

Plaats reactie
f e r
Beheerster
Berichten in topic: 2

Zalm die nu in de winkels ligt is veilig

Bericht door f e r » 20 okt 2012, 12:18

Een flink aantal mensen is de afgelopen maanden ziek geworden van salmonella in gerookte zalm. De besmette zalm, afkomstig van een fabriek van de firma Foppen, is inmiddels uit de handel genomen. Alle zalm – gerookt en vers- die nu in de supermarkten ligt, is veilig om te eten.

Heb je nog pakjes gerookte zalm in de vriezer liggen? Let dan goed op de streepjescode (EAN) op de verpakking. Als op de verpakking een streepjescode staat uit deze lijst gooi de zalm dan weg.
Verhitten

De kans op schadelijke bacteriën in dierlijke producten is groter als je ze rauw eet. Dat geldt voor vlees, vis en eieren. Door je stukje vlees of vis goed te verhitten, dood je de bacteriën. Het advies is: bak je vlees of vis goed gaar aan beide kanten, zorg dat het van binnen niet meer rauw is.

Handen wassen

Niet iedereen wordt ziek van de salmonella-bacterie. Sommige mensen hebben er geen last van, maar dragen de bacterie wel bij zich en kunnen deze overdragen naar anderen. Was altijd je handen voor en na het koken en voor het eten, daarmee verklein je het risico dat je de bacterie overdraagt.

Risicogroepen

Voor bepaalde groepen mensen is het sowieso onverstandig om rauwe of gerookte zalm te eten. Niet alleen vanwege de kans op een salmonella-besmetting, maar ook vanwege de schadelijke listeria-bacterie.

Risicogroepen zijn:
• Zwangere vrouwen
•Oude mensen
•Kleine kinderen
•Patiënten met kwaadaardige ziektes zoals kanker en leverziekten
•Mensen met diabetes en mensen zonder milt
•Gebruikers van medicijnen die de weerstand beïnvloeden, zoals corticosteroïden; en gebruikers van maagzuurremmende middelen.

Ps. En dan te bedenken dat ik maanden een zalmtik had :angry: :angry:
Afbeelding Take care zegt f e r

Truus uit Breda
Berichten in topic: 1

Re: Zalm die nu in de winkels ligt is veilig

Bericht door Truus uit Breda » 20 okt 2012, 12:49

Ik eet nooit geen rauwe vis.... :roll:
Afbeelding

"Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is"

f e r
Beheerster
Berichten in topic: 2

Bericht door f e r » 20 okt 2012, 12:57

Ik heb het nu over plakken zalmfilet voor op het brood Truus.
En dan het brood eerst insmeren met Garlic (smeerbaar).
Afbeelding Take care zegt f e r

Wilsophie
Berichten in topic: 1

Bericht door Wilsophie » 23 jan 2013, 21:34

Ik woon op Urk en de zalmrokers die hier uitstekende zalm leveren zijn ongelooflijk gedupeerd geweest rond de kerst, maar zoals bij alle zaken. ...mensen vergeten snel.

Plaats reactie