Zelfgemaakte foe yong hai

Afbeelding
Plaats reactie
Truus uit Breda
Berichten in topic: 3

Zelfgemaakte foe yong hai

Bericht door Truus uit Breda » 14 aug 2018, 20:07

Foe yong hai voor 6 personen

12 eieren
50 g champignons, in plakjes
25 g bamboe spruiten uit een blik, uitgelekt en hakken
50 g wortel, geraspt
1 rode paprika, ontzaad en in smalle repen gesneden
1 el bladselderij, fijngehakt
1/2 prei (alleen het witte gedeelte), goed gewassen en gedroogd en in smalle ringen gesneden

Voor de saus

1/2 ui, fijngesnipperd
1 teen knoflook, fijngehakt
400 ml ketchup
400 ml water
4 gepelde tomaten uit blik of verse tomaat maar wel even wellen, vocht eruit knijpen en grof hakken
75 ml azijn
3-4 el bruine basterdsuiker
Maizena
Olijfolie
Zout en peper

Bereiding
Fruit de ui en knoflook enkele minuten op laag vuur in wat olijfolie totdat ze zacht, maar niet bruin zijn.
Bak vervolgens de gepelde tomaten een minuut mee. Voeg de overige ingrediënten toe (behalve de azijn, suiker en maizena) en laat 10 minuten zachtjes pruttelen. Roer een papje van 1 eetlepel maizena met wat water of saus en bind de saus hiermee. Herhaal dit eventueel totdat de saus de juiste dikte heeft. Zeef de saus, verwarm opnieuw en maak hem zoetzuur op smaak met azijn en suiker. Laat nog een minuut zachtjes pruttelen.

Klop de eieren los in een grote kom en roer de groenten erdoor.
Breng goed op smaak met zout en peper. Verhit een grote hapjes- of koekenpan met wat olie en schenk het eiermengsel erin. Zet het vuur laag. Bak de omelet enkele minuten totdat de onderkant gaar is, draai om en bak de omelet aan de andere kant gaar. Ik vind het zelf makkelijker en lekkerder om af en toe even zachtjes door het ei te roeren; niet te vaak, zodat je toch grote stukken ei krijgt.

Zet het vuur uit als het ei nog iets vochtig is, het ei gaart namelijk nog verder. Schep het ei op een schaal en schenk de saus eroverheen. Serveer direct!

Heerlijk bij rijst of Bami.
Afbeelding

"Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is"

waterloper
Berichten in topic: 1

Re: Zelfgemaakte foe yong hai

Bericht door waterloper » 15 aug 2018, 07:06

Lijkt me wel goed, wij zijn wel liefhebber van Foe yong hai.

Mvg. Antjo
Rust roest is niet aan mij besteed.

Ben2
Berichten in topic: 5
Birthday

Bericht door Ben2 » 15 aug 2018, 07:54

Mij teveel werk koop het wel kant en klaar.

groetjes ben

f e r
Beheerster
Berichten in topic: 1

Bericht door f e r » 15 aug 2018, 11:10

Ik vind dit ook veel werk Truus en wat een eieren zeg :chef:
Alles sal regkom

Truus uit Breda

Bericht door Truus uit Breda » 15 aug 2018, 19:40

Het is een beetje werk maar.....dan heb je ook wat icon_thumright :grin: :chef:
Afbeelding

Grembel
Berichten in topic: 4

Bericht door Grembel » 19 aug 2018, 22:03

hmmm lijkt me lekker.

Grembel

Bericht door Grembel » 19 aug 2018, 22:03

Ben2 schreef:
15 aug 2018, 07:54
Mij teveel werk koop het wel kant en klaar.

groetjes ben
uhhh te veel werk...hihi valt echt wel mee hoor. dan valt het meeste wat ik kook ook al af voor jou.

Ben2
Birthday

Bericht door Ben2 » 20 aug 2018, 07:52

Grembel schreef:
19 aug 2018, 22:03
uhhh te veel werk...hihi valt echt wel mee hoor. dan valt het meeste wat ik kook ook al af voor jou.
Dat zou zomaar kunnen maar ik weet natuurlijk niet wat jij zoal kookt natuurlijk.

groetjes ben

Grembel

Bericht door Grembel » 20 aug 2018, 10:25

Ben2 schreef:
20 aug 2018, 07:52
Grembel schreef:
19 aug 2018, 22:03
Dat zou zomaar kunnen maar ik weet natuurlijk niet wat jij zoal kookt natuurlijk.

groetjes ben
gisteren heb ik runderstoofpotje gemaakt met abdijbier, en als je bij recepten kijken vind je ook heel wat recepten van mij.
volgende keer wil ik eens kijken of ik het veel rauw in de slowcooker kan doen, als dat niks scheelt qua smaak dan doe ik dat , nog makkelijker

Ben2
Birthday

Bericht door Ben2 » 20 aug 2018, 12:26

Grembel schreef:
20 aug 2018, 10:25
gisteren heb ik runderstoofpotje gemaakt met abdijbier, en als je bij recepten kijken vind je ook heel wat recepten van mij.
volgende keer wil ik eens kijken of ik het veel rauw in de slowcooker kan doen, als dat niks scheelt qua smaak dan doe ik dat , nog makkelijker
Doe ik regelmatig maar zonder abdijbier en al die recepten zijn mooi maar zelden voor één persoon en om nu dagen lang het zelfde te eten en alles invriezen is ook niet altijd lekker nadien.

groetjes ben

Truus uit Breda

Bericht door Truus uit Breda » 20 aug 2018, 20:37

Ben, Grembel heeft gelijk want zoveel werk zijn deze recepten niet, het lijkt alleen maar veel werk omdat er een aantal verschillende ingrediënten op staan maar als je er mee bezig bent dan is het zo klaar.

Je hebt gelijk als je zegt voor 1 persoon maar de meeste recepten zijn vanaf 4 personen . Wat ik weleens doe is de helft van de ingrediënten nemen.....dus als ik hier schrijf voor 6 personen dan kun je het halveren naar 3 personen. De helft zou jij dan in kunnen vriezen dat doe ik ook weleens als het teveel is. Tja....als ik in jouw buurt zou wonen dan hoefde jij dit nog niet eens zelf te maken want dan kwam ik jou gewoon een lekker pannetje fong yong hai brengen.... :grin: :eusa_dance:

Groetjes Truus.
Afbeelding

Ben2
Birthday

Bericht door Ben2 » 21 aug 2018, 07:48

Truus uit Breda schreef:
20 aug 2018, 20:37
..dus als ik hier schrijf voor 6 personen dan kun je het halveren naar 3 personen. De helft zou jij dan in kunnen vriezen dat doe ik ook weleens
Ik zou het ook door drie kunnen delen en kan er dan 2keer van eten, maar als je nu bepaalde dingen moet gaan delen door 3 dan moet ik veel ingredienten kopen bv 1/2 ui, fijngesnipperd dat wordt dan 1/3 van de helft wat moet met de rest van de uien en zo zijn er nog wel meer dingen, dus blijf ik maar gewoon doorgaan zoals ik nu al jaren doe en dat bevalt prima.

groetjes ben

Grembel

Bericht door Grembel » 21 aug 2018, 09:25

[/quote]

Ik zou het ook door drie kunnen delen en kan er dan 2keer van eten, maar als je nu bepaalde dingen moet gaan delen door 3 dan moet ik veel ingredienten kopen bv 1/2 ui, fijngesnipperd dat wordt dan 1/3 van de helft wat moet met de rest van de uien en zo zijn er nog wel meer dingen, dus blijf ik maar gewoon doorgaan zoals ik nu al jaren doe en dat bevalt prima.

groetjes ben
[/quote]

Uiteraard moet je doen wat je zelf wilt. ik heb de meeste dingen altijd wel in huis, en die gebruik ik weer in andere gerechten. ik moet juist de recepten vaak verdubbelen of nog eens de helft erbij doen, want de recepten voor 4 personen hebben wij vaak niet genoeg aan.

Ben2
Birthday

Bericht door Ben2 » 21 aug 2018, 12:19

Grembel schreef:
21 aug 2018, 09:25
Uiteraard moet je doen wat je zelf wilt. ik heb de meeste dingen altijd wel in huis, en die gebruik ik weer in andere gerechten. ik moet juist de recepten vaak verdubbelen of nog eens de helft erbij doen, want de recepten voor 4 personen hebben wij vaak niet genoeg aan.
Ik ben een bescheiden eter en dat is zo gegroeid sinds 2005 toen ik een tijdje bij de diëtisten liep om mijn levensstijl wat aan te passen e.e.a. i.v.m. diabetisch type 2 en hou mijn nog steeds aan deze adviezen.

groetjes ben

Plaats reactie